1349 – Massive Cauldron Of Chaos

Kirjoittanut Rudi Peltonen - 30.9.2014

Norjan mustan surman tuhovuoden mukaan nimetty 1349 julkaisee uuden ” Massive Cauldron Of Chaos” -levytyksensä syyskuun lopulla (ja Suomessa lokakuun alkupuolella) Indie Recordingsin avustuksella. Edellisestä ”Demonoir”-levystä on ehtinyt kulua neljä pitkää vuotta, joten varmasti moni on ehtinyt tätä uutta levyä jo odottaakin. Bändin aikaisempi tuotanto on ollut hieman epätasaista, joten on aika kuunnella, millaista tavaraa meille black metallin kuuntelijoille tällä kertaa tarjoillaan. Kiitos nykyjakelukanavien, jokainen halukas on voinut levyyn striimin avulla tutustua jo ennen sen virallista julkaisua.

Jos 1349:n aikaisempi tuotanto onkin ollut epätasaista, niin ensikuuntelulla uusi materiaali taas kuulosti hyvinkin tasaiselta – jopa sanan kielteisessä mielessä. Onneksi kuitenkin erilaisia sävyjä, koukkuja ja ainakin jonkinasteisia tähtihetkiä alkaa hahmottua levyn seuraavilla kuuntelukerroilla.

Aloittajan osan saanut ”Cauldron” avaa oven aggressioiden maailmaan junttaavalla riffillään, jonka jälkeen lähdetään kaahaamaan lujaa eteenpäin. Heti pelin avaajassa saadaan näyte siitä, kuinka 1349 hoitaa riffittelyn ja blast beatit. Erityisen onnistunutta on mielestäni vokalisti Ravnin raaka äänijänteiden käyttö. Tätä seuraava ”Slaves”-biisi julkaistiin Youtubessa levyn ennakkomaistiaisena. Biisi edustaa mielestäni levyn heikointa antia: se on vain perus- black metallia, ei mitään sen enempää. Tämän takia juuri tämän kappaleen valinta Youtube-julkaisuun hiukan ihmetyttää. Kieltämättä biisissä on kuitenkin jotain hyvin tarttuvaa, ja voisin kuvitella, että ”Slaves Shall Serve” -yhteishuutoa tullaan tulevilla 1349:n keikoilla todistamaan. Toinen biisi, joka melko varmasti saa nyrkit huitomaan keikoilla ilmassa, on levyn puolivälistä löytyvä ”Postmortem”, jossa tarjoillaan mukavia koukkuja.

Yksi levyn omista suosikeistani on ”Exorcism”, joka on rakenteeltaan sopivan vaihteleva. Vauhdilla mennään eteenpäin, mutta rytminvaihdokset jaksottavat biisiä hyvin. Kierot kitarasoolot tuovat oman lisänsä kipaleeseen. Tästä kappaleesta kuuluu jollain tapaa vanhempi 1349, ja biisin loppupuolelta olen löytäväni vähintään kaukaista sukulaisuutta jopa vanhemman Satyriconin tuotannon kanssa. Jokainen päättäköön itse, onko tämä hyvä vai huono asia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yhdeksi levyn mielenkiintoiseksi yllättäjäksi täytyy nostaa myös levyn loppupuolelta löytyvä ”Golem”, jonka voisi luokitella lähes punkiksi. Lyhykäisessä biisissä on omaan makuuni sopivaa punk-asennetta, minkä vuoksi kappale myös nousee esille levyn muusta materiaalista. ”Mengele’s” puolestaan kuvaa osuvasti musiikin avulla ihmismielen pimeitä puolia. Basisti Seidemanin työskentely pääsee tässä ja ”Chained”-biisissä hienosti oikeuksiinsa. Ylipäätään täytyy sanoa, että tällä levyllä bändi on erityisen onnistunut eri instrumenttien yhteensovittamisessa.

Loppujen lopuksi 1349 tarjoilee ” Massive Cauldron Of Chaos” -levyllään perushyvää, nopeatempoista black metallia onnistuneesti yhteen soitettuna. Aivan mielettömiä kohokohtia levyltä ei voi irrottaa, mutta eikö vähintäänkin tyydyttävän levyn yksi piirre ole se, että materiaali on tasaista? Toisaalta tämä tasaisuus saattaa kääntyä myös miinukseksi ja jättää levyn vain mukavaksi taustamusiikiksi. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että bändi on oman tiensä löytänyt ja kulkee sitä vakaasti eteenpäin.

7½ / 10

Kappalelista:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

1. Cauldron
2. Slaves
3. Exorcism
4. Postmortem
5. Mengele’s
6. Golem
7. Chained
8. Godslayer

https://www.facebook.com/1349official

Kirjoittanut: Rudi Peltonen

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat