Enemmän kuin musiikkia: muusikoiden vaikutus arkielämässä

Super BowlTänäkin vuonna Super Bowl todisti, kuinka suuri rooli musiikilla on tapahtumassa. Super Bowlin tunnettu väliajan show puhuttaa aina niin urheilu- kuin musiikkifanejakin, eikä syyttä.

Aikaisemmin lavoille on noussut Madonnan, Michael Jacksonin ja Red Hot Chili Peppersin kaltaisia megatähtiä, ja tänä vuonna rooli annettiin Katy Perrylle – mukanaan Lenny Kravitz. Etukäteen parivaljakkoa pidettiin vähintäänkin kummallisena: Katy Perry tunnetaan ”California Gurlsin” kaltaisista purkkapop-biiseistä, kun taas Kravitz muistetaan ”American Womanista”. Yhdistelmä tuntui kuitenkin toimivan, vaikka Katy Perryn haiksi pukeutuneet taustatanssijat saivatkin ehkä enemmän mediahuomiota. Erikoisia kokoonpanoja on Super Bowlissa nähty aiemminkin, kun Red Hot Chili Peppers esiintyi Bruno Marsin kanssa. Kyseinen esitys kiinnosti suuria yleisöjä ja katsojaluvut räjähtivät suuremmiksi kuin minkään muun Super Bowl -väliajan aikana.

Ohjelman saavuttamat 115.3 miljoonaa katsojaa todistaa, kuinka paljon muusikot vaikuttavat albumiensa ulkopuolellakin: esimerkiksi juuri musiikki ja urheilu vaikuttavat olevan kuin luodut toisilleen. Super Bowlin välishow tuo toki levy-yhtiöille lisätulojakin, mutta onko kyse jostain muustakin kuin urheilusta?

Muusikot tuntuvat nykyään käyttämään nimeään lähes missä tahansa, hyväntekeväisyydestä ja viihteestä mitä oudompiin tuotteisiin – onkin vaikeaa sanoa, missä menee raja mainostamisen ja aidon kiinnostuksen välillä.

Las Vegasista tuleva Imagine Dragons on tehnyt sopimuksen HardRock.comin ja Hard Rock-ketjun kahviloiden, hotellien ja kasinoiden kanssa. Hard Rockin omistamat yhtiöt myyvät bändin tuotteita, ja niiden tulot menevät Tyler Robinson Foundationille, joka on hyväntekeväisyysjärjestö, joka auttaa perheitä maksamaan lasten syöpähoidoista syntyviä kuluja.
Bändin etumies Dan Reynolds onkin sanonut, että bändi on todella innostunut yhteistyöstään Hard Rockin kanssa, sillä ketjun maailmanlaajuinen suosio sekä heidän juuret hyväntekeväisyydessä tekevät sanan levittämisestä helpompaa.

Vaikka Imagine Dragonsillä onkin pitkä historia kasinoiden kanssa Las Vegas -taustansa vuoksi, ne eivät ole ainoa bändi, joka on hyödyntänyt kasinoita tuotemyynnissään. Nettipelailun lisääntyessä monet bändit ovat päätyneet hankkimaan teeman mukaisia pelejä, esimerkiksi KISSillä on oma nettirahapelinsä ja sitä voi käydä pelaamassa isoilla tunnetuilla nettikasinoilla. Casinohuone ilmaiskierrokset kannattaa käyttää pelatessasi sillä usea casino niitä tarjoaa.

On siis selkeää, että tuotemyynti on yhtä tärkeä osa musiikkiteollisuutta kuin musiikinteko itsessään. Oli tuotemyynnin ja musiikin ulkopuolelle astumisen takana mikä syy tahansa, voi vain toivoa, että muutkin bändit päättävät samalla tukea hyväntekeväisyyskohteita Imagine Dragonsin tapaan!

Kommentointi on suljettu.