Haitaritaituri Netta Skog kertoo lähestyvästä elokuvakonsertistaan: ”Tämä projekti on ollut järjettömän suuri osa mun elämää koko tämän vuoden”

Monen metalliyhtyeen kanssa musisoinut haitaritaituri Netta Skog soittaa 29. syyskuuta kunnianhimoisen The Greatest Movies of All Time -konsertin Karkkilan Karkkila-salissa, jossa tunnettujen elokuvien soundtrackit heräävät henkiin yhden digiharmonikan avulla. Otimme yhteyttä artistiin ja pyysimme häntä kertomaan ajatuksiaan tämän konsertin tiimoilta. Haastattelussa Skog kertoo muun muassa konserttiin valmistautumisesta ja soittamansa musiikin valitsemisesta.

1. Hei! Miten sinun vuotesi 2018 on sujunut tähän saakka?

Vuosi 2018 on ollut ihan mieletön tähän asti. Tietysti eniten aikaa vievä projekti on ollut tämä The Greatest Movies of All Time -konsertin kappaleiden treenaaminen ja kaikkien oheistoimintojen organisointi. Mutta sen lisäksi olen tehnyt ahkerasti soolokeikkaa erilaisissa mestoissa, harrastanut kiertue-elämää Mokoman akustisten keikkojen merkeissä, sekä tietysti päällimmäisenä muistona esiintyminen Nightwishin Lahden keikalla 21. heinäkuuta. Se, jos mikä, oli siistiä. Myöskin soolokeikat Los Angelesissa ja San Fransiscossa tämän vuoden elokuussa olivat huippuja kokemuksia. Pääsin myös Googlen pääkonttoriin soittelemaan muutamia digihaitari-sävelmiä.

2. Kertoisitko hieman tulevasta The Greatest Movies of All Time -elokuvakonsertistasi?

Koko idea tähän leffamusakonserttiin on itse asiassa lähtenyt luultavasti vuonna 2015, kun soittelin silloin Titanicin soundtrack-biisejä, ja rakas ystäväni Hanna heitti silloin, että ”Mikset joskus vetäisi koko konserttia pelkästään leffamusalla, kun sulla kerta on tommonen upea soitin, mikä mahdollistaisi sen?” Idea näköjään kypsytteli hetken aikaa ja viime vuonna päätin, että vuonna 2018 teen sen, koska aika tuntuu nyt olevan sille täydellinen. Eli koko hommaa on valmisteltu virallisesti viime vuoden syksystä. Alkaen siis siitä, että aloin katsoa paljon eri elokuvia ja tutkin myös paljon eri ”best movies ever” -listoja. Tietysti minulla oli jo muutama elokuva ”varma”, jotka otan mukaan konserttiin, mutta piti miettiä tosissaan kokonaisuutta: tapahtumakaarta, tunnelmaa, tunnettavuutta jne.

Varsinaisen soundtrackien sovittamisen ja treenaamisen aloitin tämän vuoden alussa, ja vaikka tiesin, että se vie aikaa, niin silti olen yllättynyt siitä, miten vahvasti tämä projekti on ollut järjettömän suuri osa elämääni koko tämän vuoden. Olen istunut hanurini kanssa työhuoneessa melkein 24/7, ja kyllä, joskus on tehnyt mieli heittää koko hanuri seinään. Mutta epäonnistumisen jälkeen se itse onnistumisen fiilis on vieläkin kiitollisempaa ja sanoinkuvaamatonta.

3. Kuinka haastavaa elokuvamusiikin sovittaminen digiharmonikalle on ollut?

Kuten tuossa aiemmin sanoin niin koko sovitushomma on itsessään jo haastavaa. Saatika se, että kyseessä on sovittaminen hyvin uniikille instrumentille, eli digiharmonikalle, jota ei kukaan muu soita tässä maassa samalla tavalla kuin minä. Joka päivä yllätyn siitä, että miten siitä soittimesta voi tosiaan saada tällaisia ääniä ulos! Eli tämä koko sovitusprojekti on ollut paljolti soittimen opettelua, vaikka kyseistä soitinta olenkin jo muutaman vuoden soittanut. Mutta aina oppii jotain uutta, tai itse asiassa koko ajan.

Suurimpana haasteena olen kuitenkin kokenut oman perfektionismini, koska haluan, että kaikki kuulostaa just samalta kuin alkuperäisellä soundtrackilla. Kaikkihan sen nyt tajuaa, ettei se vaan voi olla mahdollista, haha. Onneksi minulla on ollut kuitenkin muidenkin korvat käytössä, esimerkiksi juuri Hanna ja toinen rakas ystäväni Hansu ovat saaneet puhelimeensa yhteensä varmaan 100 äänitettä näistä kappaleista, kun olen varmistellut kappaleiden toimivuutta. Kiitos tuesta tytöt! Mutta sen voin luvata, että parhaani olen todellakin tehnyt. Ja olen yllättävän tyytyväinen lopputuloksiin.

4. Miten valitsit soittamasi musiikin?

Valitsin nämä kahdeksan elokuvaa sen perusteella, että ihmiset tuntevat elokuvat; ne ovat suurimmaksi osin klassikkoelokuvia plus, että niiden musiikki on ainutlaatuista, mahtipontista ja tunnettua. Musiikit soundtrackeilta on valittu siten, että olen kuunnellut kaikki kappaleet läpi ja miettinyt, mitkä niistä ovat niin sanotusti soitettavissa (yhdellä soittimella), ja mitkä osat sulautuvat helposti toisiinsa. Liika poukkoilu ja sähläys on ehdottomasti kielletty, haha.

Olen, totta kai, miettinyt myös elokuvan draamankaarta; olen siis aloittanut elokuvan ensimmäisenä soitetuista kappaleista ja edennyt kohti elokuvan loppua. Ajatuksena on, että ihmiset tulevat kuuntelemaan konserttia ja pystyvät näkemään mielessään (melkein) koko elokuvan alusta loppuun. Kielsin sen takia esimerkiksi screenillä näytetyt kuvat elokuvan kohtauksista saman tien, koska siinä menisi koko idea. Ihmiset keskittyisivät katsomaan niitä kuvia, eivätkä antaisi itsellensä vapautta katsoa elokuvaa oman mielensä kanssa. Hyvä soundtrack luo siis tunteita. Hyvällä soundtrackilla pystyy näyttämään kuulijalle sen elokuvan ilman kuvaa.

5. Mitkä ovat suosikkejasi elokuvien soundtrackeista? Entä elokuvamusiikin säveltäjistä?

Omia suosikkeja elokuvien soundtrackeista ovat ehdottomasti ”Titanic”, jonka soundtrackin on säveltänyt James Horner, ja ”Leijonakuningas”, jonka musiikkimaailman on luonut Hans Zimmer. Molemmat säveltäjät ovat myös suosikkieni joukossa.

6. Aiotko levyttää omia versioitasi elokuvien soundtrackeista?

En ole muuten edes ajatellut tuota, että levyttäisin nämä kappaleet… Ja tuskin edes levytän. Jotenkin tuntuu, että tämän konseptin idea on se live-tunnelma. En usko, että se välittyisi levyn kautta yhtä hyvin. Mutta never say never.

7. Haluaisitko itse säveltää musiikkia elokuviin?

Ehdottomasti kyllä! Se olisi aivan mahtavaa. Omat sävellykset, joita pöytälaatikossa on, ovatkin suurimmaksi osin soundtrack-kamaa, eivätkä niinkään radiohittejä.

8. Mikä on maailman paras elokuva?

Pakko sanoa tähänkin, että paras elokuva kaikista on yksinkertaisesti ”Titanic”.

9. Aiotko soittaa lisää tällaisia konsertteja? Mitä muita tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Halu olisi kova tehdä näitä konsertteja enemmänkin, mutta eiköhän nyt ensin hoideta alta pois tämä ensimmäinen. Muita tulevaisuuden suunnitelmia on paljon, koska olen aina ollut se ihminen, joka haluaa tehdä urallaan mahdollisimman paljon erilaisia juttuja. Hevimetalli-piirejä en ole jättämässä, sen kautta olen saanut niin paljon ja rakastan tätä maailmaa yli kaiken, ja muuan muassa metalli-cover-keikat ovat ehdottomasti siistejä. Parasta on edelleen se, että keikan alkaessa huomaan ihmisten katseista, että he miettivät ”Mitä ihmettä joku hanuristi tekee täällä baarissa keikalla?! Ei me mitään humppaa haluta kuulla”. Ensimmäisistä sävelistä lähtien, kun he huomaavat, että sieltä haitarista tuleekin ulos jotakin aivan muuta kuin perinteistä harmonikkasoundia, on innostus katossa.

Loppuvuodesta on suunnitelmissa tämän leffamusakonsertin lisäksi soittamiset Jarkko Aholan Nostalgiaa-kiertueella, JP Leppäluodon joulukeikat sekä tietysti omat joulukonsertit. Haaveitahan on myös monia mutta aloitetaan vaikka siitä, että saisin elättää itseni musiikilla vielä pitkään. Ja eihän sitä koskaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. 😊

10. Kiitos ajastasi! Haluatko sanoa vielä jotain tämän haastattelun lukijoille?

Kiitos tuhannesti tästä haastattelusta! Ja kaikki elokuvamusiikin ystävät, tulkaa ihmeessä todistamaan tätä konseptia 29. syyskuuta Karkkilaan. Ja tosiaan muistutan, että kyseessähän ei ole mikään perus harmonikkakonsertti: jos tulet konserttiin ja laitat silmät kiinni, et todellakaan kuule mitään perinteistä harmonikkasoundia. Lippuja löytyy vielä rajallinen määrä, joten kannattaa olla nopea! Liput ja tulevat keikat löytyvät osoitteesta www.nettaskog.com. Ihanaa syksyä kaikille, jee!

Kommentit