Tuore tutkimus avaa Spotifyn käyttäjämaksujen tilitysmallia – suosituimmat artistit kahmivat leijonanosan tuotoista todellisiin kuuntelukertoihin katsomatta

Kirjoittanut Henrikki Nieminen - 21.2.2018

Yle uutisoi keskiviikkona suuresta musiikintekijöiden etujärjestöjen yhdessä teettämästä tutkimuksesta, jossa pureuduttiin musiikin suoratoistopalvelu Spotifyn kuukausimaksujen kohdentumiseen. Spotify on aiemmin ollut vaitonainen toimintatavoistaan ja tuore suomalaistutkimus on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun yhtiö antaa tietojaan käytettäväksi. Tutkimuksessa Spotify on luovuttanut Aalto-yliopiston tutkijalle tiedot premium-käyttäjien maaliskuun 2016 kuuntelukerroista kymmenen tuhannen kappaleen osalta. Premium-käyttäjät maksavat palvelun käytöstä 9,99 euroa kuukaudessa. Tutkimuksen tilaajina toimivat Suomen Musiikkikustantajat, Suomen Muusikkojen Liitto, Suomen Säveltäjät ja Suomen Musiikintekijät. Tutkimus sai taloudellista tukea opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Spotifya ja muita musiikin suoratoistopalveluita käyttää nykyään jo yli 1,8 miljoonaa suomalaista. Kotimaan äänitemarkkinoista suoratoistopalvelut hallitsevat yli 70 prosenttia, joten suoratoistopalveluista tuleva tulonjako kiinnostaa paljon etenkin musiikintekijöitä. Spotifyn artisteille maksettavien korvausten tilitysmalli on herättänyt paljon keskustelua ja aiheuttanut närää musiikintekijöissä. Yle nosti esiin Anssi Kelan ulostulon aiheesta vuodelta 2013, jolloin Kela ihmetteli hittikappaleensa ”Levoton Tyttö” kuuntelukerrasta saamaansa kertakorvausta laskettuaan sen olleen vain 0,0035 euroa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Von Hertzen Brothers -yhtyeen nokkamies Mikko Von Hertzen kehuu musiikin suoratoistopalveluiden käytettävyyttä kuluttajan kannalta, mutta kyseenalaistaa Spotifyn ja muiden suoratoistopalveluiden tilitysmallit. Von Hertzen kritisoi suoratoistopalveluita lisäksi läpinäkyvyyden puutteesta ja tulonjaon epäreiluudesta:

”Artisteille on epäselvää, miten tulonjakosuhteet menevät ja minkälaisia sopimuksia meillä on. Kuluttajat eivät tiedä, miten heidän investoimansa rahat jakaantuvat. Jos meidän fanimme kuuntelevat lähinnä meitä ja muutamia muita hieman pienempiä artisteja, heidän euronsa eivät kohdistu meille. Tai jos kuuntelen itse suomalaista indiemusiikkia, jota haluan tukea, minun rahoistani osa meneekin isoimpien levy-yhtiöiden isoimmille artisteille.”

Tutkimus vertaili keskenään Spotifyn nykyistä tilitysmallia sekä vaihtoehtoista mallia, jossa rahat kohdennetaan musiikin tekijöille todellisten kuuntelukertojen perusteella.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tällä hetkellä suoratoistopalveluilla käytössä olevassa pro rata -mallissa kuluttajilta tulevat maksut jaetaan teosten ja äänitteiden oikeudenomistajien kesken suoratoistopalvelun ottaessa potista itselleen karkeasti noin kolmekymmentä prosenttia. Musiikin oikeudenomistajien osuus jaetaan kuuntelukertojen kokonaismäärän mukaisessa suhteessa. Jokainen käyttäjä maksaa palvelusta saman verran huolimatta siitä, kuinka paljon ja mitä musiikkia hän palvelun kautta kuluttaa. Näin ollen malli suosii kaikkein eniten kuunneltujen kappaleiden oikeudenomistajia. Yle nostaa uutisessaan esimerkiksi suoratoistopalvelun käyttäjän, joka klassista musiikkia kuunnellessaan tukee tietämättään Sannin ja Cheekin kaltaisia, massiivisiin kuuntelukertoihin yltäviä artisteja ja julkaisijoita.

Tutkimuksessa mukana olleista kymmenestätuhannesta kappaleesta noin 90 prosenttia sai tutkimusjakson aikana vain 1-9 kuuntelukertaa. Vajaa kymmenen prosenttia kappaleista ylsi 10-99 striimaukseen. Eniten kuuntelukertoja sai vain 0,4 prosenttia kappaleista ja niiden osalta maksettiin eniten korvauksia kappaleiden oikeudenomistajille.

Tutkimuksen tilanneet suomalaisen musiikin etujärjestöt halusivat selvittää nimenomaan todelliseen kuuntelukertojen määrään perustuvaa tilitysmallia. Muusikkojen Liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen kommentoi vaihtoehtoista tilitysmallia seuraavasti:

”Kun kuluttaja aikaisemmin meni kauppaan ja osti levyn, rahat menivät kyseisen äänitteen oikeuden omistajalle. Suoratoistopalvelussa kuluttajalähtöiseen malliin siirtyminen lisäisi läpinäkyvyyttä ja muistuttaisi levyn ostamista.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pokkinen arvioi kyseisenlaisen mallin tuovan suoratoistopalveluille myös lisää asiakkaita asiakkaan voidessa kuuntelutottumuksillaan kohdentaa osan kuukausimaksustaan haluamilleen artisteille. Tietoa siitä, aikooko vaikkapa Spotify sitten harkita käyttäjälähtöisen tilitysmallin käyttöönottoa, ei Pokkilan mukaan ole.

Lähde: Yle Uutiset

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat