Apocalyptica – Shadowmaker

Kirjoittanut Vilma Ala-Koukkari - 9.2.2015

Aikamme luultavasti tunnetuin jousikvartetti, kotimaamme suurimpiin musiikillisiin ylpeydenaiheisiin lukeutuva Apocalyptica on juuri saanut purkkiin huhtikuun puolivälissä julkaistavan, kahdeksannen studioalbuminsa nauhoitukset. Yhtye on etukäteen kommentoinut tulevan levyn sisältävän jotain hyvinkin aikaisemmasta tuotannosta poikkeavaa, ja Kaaoszine kävikin vahvistamassa huhut Finnvoxin studioilla perjantaina järjestetyssä ennakkokuuntelutilaisuudessa.

Yksi ”Shadowmaker” -nimellä kulkevan luomuksen kirkkaimmista eroavaisuuksista edeltäjiinsä verrattuna on vokaalinen. Siinä missä taannoisten teosten kohdalla on totuttu kuulemaan ja näkemään roppakaupalla nimekkäiden artistien vierailuja, on uutukaiselle kiinnitetty ainoastaan yksi laulajaherra nimeltään Franky Perez. ”Hiljaisten kanavien kautta” tavoitettu lahjakkuus kopattiin matkaan Las Vegasista, ja hän tulee luonnollisesti myös osallistumaan levyä seuraavalle kiertueelle. Perez on aikaisemmin työskennellyt sooloartistina.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Levy on jaettu yhteentoista palaseen, joista noin puolet noudattaa perinteistä instrumentaalista kaavaa. Välittömästi toisen, ”Cold Blood” -nimisen biisin myötä pystyy helposti toteamaan soundin olevan selvästi aiempaa vahvemman ja armottomamman. Nopeatempoinen biisi antaa korville sen verran tarttumapintaa, että tästä on aihetta ennustaa yhtä koko luomuksen suurinta mestariteosta. ”Cold Blood” näkeekin päivänvalon jo tämän kuun puolivälissä, ja vieläpä musiikkivideon kera.

Pitkien selloriffittelyjen sekä ankaran rumpuräiskeen elokuvamusiikkimainen, tunnistettava sekoitus toimii niin hempeän viiltävänä, ehdottoman hitaana ja paikoitellen jopa tauottelevana, kuin täysitempoisena, säälimättömänä jyskeenäkin – vaikka samassa biisissä. Välillä mennään täysillä, välillä tipautetaan tahti alas kuin vuoristoradassa. Vaikea uskoa, että näinkin monipuolinen soundi on saatu aikaan tiettyjen perkussiosoittimien lisäksi ainoastaan sellon ja rumpujen voimalla.

Herkempää puolta edustavat ”Hole In My Soul” sekä ”Sea Song (You Waded Out)” tarjoavat silmät sulkevalle kuuntelijalle mahdollisesti jopa terapeuttisen kokemuksen, joka itseni lisäksi näytti tehoavan myös erääseen viereisessä penkissä oman tuotantonsa tahtiin nuokkuneeseen sellistiin. Parhaan kuuntelukokemuksen paketista saakin varmasti ympärillä muuten leijuvan hiljaisuuden rikkovan, hyvällä laadulla sekä tietysti mahdollisimman tiukasti kuuluvalla volyymilla soivien sävellysten voimalla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Selkeät lyriikat pomppaavat upean vahvasti esille jokaisessa niitä sisältävässä osassa, ja Perezin kova ääni yhdistää tekstit instrumentteihin tehden kokonaisuudesta samaan aikaan herkän, kohtalokkaan ja raskaan. Levyn tuottajana toimii Grammy-voittaja Nick Raskulinecz, joka on urallaan työstänyt esimerkiksi Evanescencen, Deftonesin sekä Danzigin albumeita. Mikseri Greg Fidelman on puolestaan häärännyt niin Slipknotin viimeisimmän, Slayerin kuin Metallicankin äärellä, ja herrojen yhteen tuoma kombo pelaakin ainutlaatuisesti yhteen, ja kuulostaa juuri siltä kuin olettaa saattaakin – mahdollisesti jopa yli odotusten.

Albumilta jokin aika sitten julkaistu nimikkobiisi antaa yli seitsenminuuttisen pituutensa aikana hyvän yleiskuvan tulevasta, olematta kuitenkaan biiseistä selkeästi paras. Tilaisuuden alussa yhtye palkittiin vielä parilla menestyksen todistuksella, kun ”Worlds Collide” palkittiin platina- ja ”7th Symphony” kultalevyllä. Olkootkin vain ajan kysymys, milloin ”Shadowmaker” saadaan tämän parin seuraksi seinälle killumaan.

9½/10

Teksti: Vilma Ala-Koukkari

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat