”Elämässä tapahtui niin paljon, että se pysäytti ajattelemaan perustavanlaatuisia asioita. Musiikillisesti uusi vaihe käynnistyi biisinkirjoituksessani, jota olin tehnyt 25 vuotta”- Haastattelussa Mauri Dark

Kirjoittanut Satu Haiko - 12.5.2021

Raskasta metallia soittavasta Mystons -yhtyeestä sekä julkisesta taiteestaan tunnettu monipuolinen artisti Mauri Kosonen julkaisi viime joulukuussa ensimmäisen soololevynsä Mauri Dark taiteilijanimellä. Tummasävyinen, folkhenkinen ja akustinen ”Dreams Of A Middle-Aged Man” -debyyttialbumi on otettu hyvin vastaan Suomessa ja herättänyt huomiota myös ulkomailla, nousten listoille useassa maassa kuten Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Laitoimme taiteilijalle sähköpostia ja kysyimme tämän hetken kuulumisia, palaten myös ”Dreams Of A Middle-Aged Man ” -albumin luomisprosessiin.  

Hei Mauri Dark! Mitä kuuluu? 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mauri Dark: Moi! Hyvää kuuluu, kiitos! Tässä vieläkin ihmettelen, että debyyttilevy on herättänyt niin laajaa kiinnostusta. Ilmeisesti tällaiselle ajattomalle, akustiselle musalle on tilausta.

Kiitos hienosta levystä! ”Dreams Of A Middle Aged Man” on todella koskettava ja aidon oloinen, en taida olla väärässä arvellessani sen olevan lähtökohdiltaan hyvin rehellinen? Haluaisitko kertoa jotakin albumin synnystä ja tarinasta sen takana?

Mauri Dark: Albumin teko osui elämänvaiheeseen, jossa erosin seitsemän vuoden parisuhteesta, äitini kuoli syöpään, menin naimisiin ja saimme esikoistyttären. Valmistuin myös Kankaanpään taidekoulusta ja aloin tehdä julkista taidetta ammatikseni kuvataiteilija-yrittäjänä. Elämässä tapahtui niin paljon, että se pysäytti ajattelemaan perustavanlaatuisia asioita. Musiikillisesti uusi vaihe käynnistyi biisinkirjoituksessani, jota olin tehnyt 25 vuotta. Nämä ajatukset suodattuivat luontevasti levyn kappaleiksi vuosien 2016–2020 aikana. Levyn sisältö on rehellistä ja omaelämäkerrallista, mutta fiktiotakin on tarinoihin siroteltu. Pyrin taltioimaan levylle omia, yleisinhimillisiä kokemuksiani ja ajatuksiani, joihin voi samaistua kuka tahansa. Lyriikat ovat minulle myös elämän pohdiskelua ja musiikki jonkinlaista elämän kauneuden, hetkien ja tunnelmien taltiointia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Olet kertonut albumin olevan sellainen, jonka olet aina halunnut tehdä. Se on toteutettu yhteistyössä unelmatiimisi kanssa; levyn masteroi Vlado Meller, joka on työskennellyt mm. Johnny Cashin ja Metallican kanssa, miksauksesta vastasi Hiili Hiilesmaa, joka on työstänyt esimerkiksi HIMin albumeita ja apulaistuottajana toimi luotettu bändikaverisi Jussi Vuola. Dreams Of A Middle-Aged Man on siis nimensä mukaisesti eräällä tapaa toteutunut unelma. Millaista oli elää sitä todeksi ja oliko työskentelyprosessi yhtä antoisa kuin olit kuvitellut?

Mauri Dark: Lähtökohtana oli tehdä unelmien debyyttisooloalbumi (kaikkiaan 9. täyspitkä albumini), jolla yhdistyisi kaikki vuosien varrella musiikista (ja myös ihmisyydestä) oppimani asiat. Eli ajaton, intiimi, akustinen mies ja kitara -levy, minimalistisin, enimmäkseen akustisin maustein, parhailla mahdollisilla biiseillä ja parhaiden ammattilaisten kanssa. Rakensin ja akustoin oman studion, eli studioaikaa oli rajattomasti ja rima asettui todella korkealle. Haalin vanhoja akustisia soittimia, kuten 100-vuotiaan pianon, vanhan polkuharmonin ja muutamia kitaroita sekä vintage-henkistä äänityskalustoa. Kappaleet ja lyriikat valmistuivat muun elämän ohessa, vaikkapa tyttären vaippoja vaihtaessa. Levyn teko on aina jonkinlaista unelman ja vision toteuttamista ja sen mukana elämistä. Vaistoni on parantunut siinä, että löytää kemialtaan oikeat ihmiset ympärilleen, jotka nostavat unelman toteutumisen uudelle tasolle. Hiili ja Jussi ovat luottostudiomiehiä kahdelta viimeisimmältä (4. ja 5.) Mystons-levyltä. Vlado Mellerin löysin Johnny Cashin levyn kannesta. Osapuolia mielestäni yhdistää rakkaus musaan ja halu tehdä oma työnsä mahdollisimman hyvin, musan ehdoilla. Johnny Cashin ja Leonard Cohenin viimeiset levyt sekä Nick Draken ”Five Leaves Left” olivat suunnannäyttäjinä. The Beatlesin koko tuotanto, Neil Young  sekä tietty 70-lukulaisuus soundeissa ja äänitystavassa oli vahvasti läsnä. Albumin teko on aina pitkä ja vaativa prosessi. Siinä haastaa itsensä osaamisensa äärirajoille. Tässä vaikeinta oli akustisen äänimaiseman paljaus, joka tuntui kuuluvan kappaleiden inhimillisyyteen. Biisien oikeanlaisen tunnelman ja hetken taltiointi laululla ja akustisella kitaralla oli haastavinta, minimalistiset taustat rakennettiin niiden ehdoilla. Apulaistuottaja Jussi Vuola sai tsempattua parhaat suoritukset ja tarjosi arvokkaat kultakorvansa käyttöön. Hiilen kanssa löytyi alusta asti yhteinen äänimaisema levystä ja miksaus asetti taustojen, laulun (kovalla!) ja kitaran suhteet kohdilleen ja Vladon masterointi oli piste i:n päälle. Projektin antoisuutta ei oikein ehtinyt ajatella työmäärän ohessa, mutta sellainen innostus välittyi kaikista, että ollaan tekemässä hyvää levyä.

Jäikö siitä jokin kultainen oivallus artistina kehittymiseen liittyen? 

Mauri Dark: Tärkeintä on kuunnella intuitiotaan, omia musiikillisia vaistojaan ja olla oma itsensä. Vaikka se sitten tarkottaisi omanlaisensa musiikillisen persoonan luomista – Mauri Dark on minusta tietty puoli. Yksi suuri oivallus oli myös, että itsensä haastaminen on musiikissa tärkeää, jos haluaa uudistua.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mistä nyt haaveilet Mauri Darkin jatkoa ajatellen, onko jo ehtinyt hahmottua suunnitelmia tai suurempia visioita tulevasta? 

Mauri Dark: Keikoista olen haaveillut jo pitkään, joten toivottavasti pääsen soittamaan kappaleita livenä pian. Tätä levyä promotoidaan vielä pitkään yhdysvaltalaisen managerini Michael Stoverin kanssa, joten sieltä tulee koko ajan haastatteluja ja muita tilaisuuksia. Video- ja kappalestriimejä suoratoistopalveluissa on kertynyt yhteensä noin 117 000, joten toivottavasti levy edelleen kerää uusia kuulijoita. Jokin musavideo varmaan levyltä vielä tulee kahden aiemman ja yhden lyriikkavideon lisäksi. Seuraava levy on alkanut hiljalleen työstyä mielessä. Se tarkoittaa kaikkea kappaleista, promokuvista, kansista jne. lähtien. Kaikki työmäärä puuttuu vielä siitä välistä. Levyt, musiikkivideot ja promootio ovat myös isoja taloudellisia panostuksia tällä tavoin ja näiden ammattilaisten kanssa tehtynä. 117 000 striimiä ovat nyt kerryttäneet lyhentämättömänä minulle 117 dollaria (tilitykset ovat hieman jäljessä striimeistä ja mitään levyyn liittyviä menoja ei huomioitu). Lähetän faneille siis samalla terveiset, että CD-levyn, tai vinyyli LP:n ostaminen vastaa artistille taloudellisesti ja karkeasti 10 000 video- ja kappalestriimausta. Tämä siis artistilla, joka omistaa kaikki levynsä ja kappaleidensa oikeudet eikä jaa tuloja muiden kanssa. Musaa siis tehdään rakkaudesta lajiin nykyään enemmän kuin koskaan. Korona ja livekeikkojen poissaolo on nostanut tämän epäkohdan vielä enemmän esiin. Eli kannustan ostamaan fyysisiä levyjä suosikkiartisteiltanne, niin tulevaisuudennäkymät ovat kirkkaammat uusien julkaisujen kannalta.

Mauri Dark laulaa levyllä myös pahimmasta vihollisestaan, itsestään, ja sen kohtaamisesta. Kaikki levyllä tuntuu olevan rohkean ja hengästyttävän paljasta. Tämä ja taiteilijanimi nostaa mieleen ajatuksen, että Mauri Dark on eräänlainen oman varjonsa kohtaamisen tila. Onko näin?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mauri Dark: Mauri Darkin musa on ehkä enemmän elämänsä, itsensä ja asioiden hyväksymistä sellaisena kuin ne ovat. Elämänsä, ajatustensa, tuntemuksiensa ja oman ihmisyytensä näkemistä peilistä, menneen ja nykyisen kanssa sinunkauppojen muodostamista, asioiden, ajatusmaailmansa ja tunteidensa rehellisesti kertomista kappaleiden ja lyriikoiden kautta. Tässä tapauksessa peili on sellainen, että toiselta puolelta kuulija näkee artistin läheltä, vaikka minä en näe kuulijaa. Tietty tummuus on ollut aina osa persoonaani, mutta ehkä vasta viime aikoina ja iän myötä on oppinut arvostamaan myös tuon piirteen hyötyjä. Tummuudesta havaitsee kauniita asioita ja musiikissa on myös paljon toivoa, iloa ja huumoriakin. Kaikkia elämän tuntemuksia, joihin kuka tahansa voi samaistua.

Mikä on mielestäsi olennaisin ero Mauri Darkin ja Mauri Mystonin välillä lauluntekijän näkökulmasta? 

Mauri Dark: Mystonsille kappaleet kirjoittuvat selkeästi tietyn bändin esitettäviksi ja usein niitä tehdään myös kimpassa. Musiikkiin liittyy primitiivinen rytmi ja soiton ja laulun agressiivisuus, mahtipontisuuskin ja kahden ihmisen (metalliduo) vuorovaikutus, joka vie mukanaan erilaisiin tunnelmiin. Sama tekstinkirjoituksen rehellisyys on sieltäkin löydettävissä, mutta se on enemmän piilossa musiikin ulosannissa. Mauri Darkin kappaleet puolestaan ovat tavallaan kappaleiden luurankoja, tai kappaleita alastomina, joista kaikki lyriikoilta, melodioilta ja soiton herkkyydeltä huomiota vievä on viety pois. Taustat korostavat kappaleen tekstiä, sävellystä ja tunnelmaa sekä luovat niitä tukevan äänimaiseman.

Sen lisäksi että olet tehnyt kappaleet, laulanut ja äänittänyt ne, soitat kaikki levyllä kuultavat instrumentit. Millaista oli työstää levyntekoprosessissa lähes kaikkea itse? Oliko vapaus mielekästä vai kävikö se jossain vaiheessa vaikeaksi? Jos tuntui että pakka oman päänsä sisällä hajoaa, miten selvisit eteenpäin?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mauri Dark: Alun perin ajatuksena oli ottaa tähän muita soittajia, mutta apulaistuottaja Vuola kannusti soittamaan kaiken itse ja siihen minäkin päädyin, kun levystä oli niin selkeä kuva päässä. Rummut ovat alkuperäinen soittimeni ja kitara ja laulu niiden ohella eniten harjoittamani instrumentit. Pianoa, koskettimia, sahaa, polkuharmonia, kellopeliä, koskettimia, kotitekoista metallofonia, bassoa ja muita instrumentteja soitan alkeellisesti riittävissä määrin. Jouset tein kosketinsoittimilla ja sampleinstrumenteilla, joita ei juuri oikeista nykyään erota. Rytmitaju on mielestäni kaikkein tärkein joka soittimessa ja muiden soittimien ja sovituksen kuuntelukyky. Vaativaa tässä oli soittaa riittävän vähän lisukkeita ja antaa laululle ja kitaralle tarpeeksi tilaa. Pianon viritystäkin opettelin samalla. Suurimmaksi haasteeksi muodostui lopulta kappaleiden kuuntelumäärä, jonka kaikkien soittimien soundien haku, sovittaminen, äänittäminen, ottojen valikointi ja kuuntelu vaati. Eli välillä meinasi kuuroutua satoihin kuuntelukertoihin, mutta tauot auttoivat eteenpäin. Sellainen tuntemus on kehittynyt, että tietää, koska kappale on valmis, niin lopulta se tunne sieltä aina tuli. Pahimmissa jumituksissa apulaistuottaja Vuolan tuoreet korvat ja vähät kuuntelukerrat auttoivat kuulemaan oleellisen kappaleista.

Koetko oppineesi jotain itsestäsi koronan keskellä?

Mauri Dark: En mitään erityistä uutta. Olen aikaisemminkin tottunut olemaan paljon omissa oloissani ja korona on kehittänyt aikamoisen sietokyvyn yksin oloon ilman yksinäisyyttä. Tietysti vaimoa ja tytärtäni näen joka päivä. Livekeikkoja ja matkustamista kaipaan eniten.

Onko Mauri Darkilta ja Mystonsilta tulossa jo uusia levyjä, millä mallilla ne ovat?

Mauri Dark: Ei ole vielä mitään muuta kuin kaukaisia ajatuksia ja etäisiä unelmia horisontissa seuraavista julkaisuista.

Kiehtovaa nähdä ja kuulla kuinka soololevylle piirtyy Mauri Dark, valoineen ja varjoineen. Ja kiinnostavaa seurata millaiseksi matka muotoutuu tästä eteenpäin. Lämmin kiitos haastattelusta! Hyvää ja kaunista kevään jatkoa! 

Mauri Dark: Kiitoksia samoin, lukijoille myös ja erityiskiitokset koko Kaaoszinen väelle musavideoideni julkaisuista ja mahtavasta 9/10 levy-arviosta. Teette hienoa duunia musiikin parissa!

https://www.mauridark.com

Luetuimmat

Uusimmat