Ennakkokuuntelu: Malicious Death – Last Nail into the Coffin

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 11.4.2014

Malicious Death The Last Nail Into The Coffin 2014Kotimainen thrash metallia soittava Malicious Death julkaisi tänään uuden ”Last Nail Into The Coffin” nimeä kantavan albuminsa Distertainmentin kautta. Kaaoszine yhteistyössä yhtyeen kanssa tarjoaa nyt lukijoilleen viikon ajan mahdollisuuden kuunnella kyseisen albumin kokonaisuudessaan sivustollaan. Lue lisää kuunnellaksesi kyseinen albumi.

Yhtyeen basisti Bilibaldus on kommentoinut albumin kappaleita seuraavasti:

1. The Chase:
Tätä biisiä tykiteltiin jo edellisen levyn aikaan. Päätettiin jättää instrumentaaliksi ja pyysin Obalta (Olli) sooloa, joka toisi New Yorkin kadut, poliisien sireenit ja takaa-ajon tunnelmiabiisiin. Oba toi mukaan ehkä jopa Friscomaisia autohyppyjä biisiin. Mikä siis hyvä. Soolossa tietoista Rigor Mortis hakua Obalta myös, kun siitä niin innostui nähtyään livenä aikoinaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

2. Thrash Or Die:
Thrash-trilogian päätös osa. Tuomiopäivän raipan iskut biisin alussa ja Oban tiukka takakiree sahaaminen antaa hypervauhdin simppeliin ralliin. Tämähän on keikkasetissä jo näyttäytynyt ja tuntuu toimivan. Ainahan voi kuolla, mutta sitä ennen thrash.

3. Street Violence:
Kovaa Lontoo uhoo. Discharge ja moni muu brittibändi on tälle ryhmälle iso vaikuttaja. Tästä biisistä kuulee mielestäni sen hyvin selvästi. Äijäköörit veti Scarecrow jätkät, kuten useimmat muutkin sonniköörit levyllä -parasta. Crossover kitarasoolo onnistui yllättävän hyvin. Tanakka komppi jyrää alusta loppuun ilman turhaa hifistelyä.

4. Life In Hell:
Ensimmäisiä tälle levylle syntyneitä biisejä. Alkuidea lähti jostain Cro-Mags hengessä. Kummasti biisikuitenkin muuttui,ja en itsekkään enää löydä tuota fiilistä siitä. Hidasta ja nopeaa thrash-rynkytystä. Lopussa paljon vieroksutut tuplabasaritkin. Studiossa syntyi ajatus tuosta kitaramelodiasta pääriffin päälle. Sinänsä se on MD:lle poikkeuksellista, kun yhdellä kitaralla vedetään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

5. Krustensblud:
Haluttiin vähän vauhtia ja tykimpää rallia ja Oban biisi varastolta lainattiin tämä rokki. Tämäkin on levyn vanhinta antia, ehkäpä vanhin. Nopein on ainakin. Riffeissä tummia sävyjä, mutta myös hieman HCta. Livenä ekana setissä pyörähtänyt. Eipä ole ainakaan pituudella pilattu nämä verikekkerit.

6. Rotten To The Core:
Tämä on se mistä mua on paljon pilkattu, mutta thrash-fanaatikot on thrash-fanaatikkoja. Milloin sanotaan et nyt raiskataan DK:ta milloin me veivataan Offspringiä. Totuus on muuta ja sen pidän omana tietonani. Kyllä tässä on käyty erään oman esikuvan hiekkalaatikolla ja yritetty päästä samoihin leikkeihin. Ei ehkä niin kuin itse olin suunnitellut, mutta MD:lle uskollisemmalla tyylillä.

7. Ready For War:
Tämän biisin synnyn muistan hyvin. Kirjoitin lyriikat bussimatkalla duuniin. Sellainen 5-10 minuuttia mitä näpyttelyyn menee. Kun aika tulee, vahvimmat valitaan ja päästetään irti. Sodalla sotaa vastaan. Biisin äänimaisema oli sisällä jossain olemassa. Samana päivänä oli treenit, ja päätin esitellä idean. Lähes alkuperäisenä biisi säilyi levylle asti. Oba muokkaili sooloa ja väliosan melodiat studiossa kuntoon. Hitaampi tempo tuo vaihtelua MD:n perinteiseen linjaan.

8. Lumi:
Raaempaa menoa. Synkkä tarina, mutta arkirealismia tänä päivänä. Tähän jouduin vähän potkimaan GG:tä. Alkuperäiset vokaalit olivat liian pliisut. Halusin enempi kipua ja ahdistusta. Sitähän sieltä sitten tulikin. Riffi syntyi taas joskus yksikseen kitaran kanssa tumputtelusessioista. Oba lisäsi vielä hyvää thrashia niin kyllä kelpaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

9. (Don’t) Follow The Leader:
Niin tämäkin levyn vanhempaa antia. D.R.I. oli lähtökohtainen tunnelman luoja ja varmaan Massacren kanssa vedetyt keikatkin ruokki omaa osaa tämän muokkaantumisessa. Johtajia on monia ja yksikään ei osaa ohjata sinua niin hyvin kuin sinä itse.

10. Satan:
Levyn päättävän sanoitus trilogian eka osa. Saatanahan se lurkkii ja kurkkii joka paikassa. Jumala riivaa niin miksei tääkin epeli. Oban kanssa todettiin, ettei meillä ole melodisia näppäily alkuja laisinkaan. Oba toi tämän kaahailun sitten seuraaviin treeneihin. Ainakin mentaalipuolella riffivaikutteita tulee Jumalationilta. Yllättävän vaivattomasti syntyi Satan.

11. Suicide Solution:
Biisi sisältää yhden suosikkiriffeistäni. Taisi syntyä 2006 tai myöhemmin, kuitenkin Ulysses Sirenin livekeikkojen improvisoimana. Muut riffit taitaa tulla Oban speedmetal kaapista. Lyriikat jatkaa Satanin tunnelmissa. Molemmissa siis omaa elämää peilaavia teemoja.Siis kun on ajauduttu umpikujaan niin ulospääsy vaatii äärimmäiset keinot. Villisti laukkaa tämä ketale.

12. Last Nail Into The coffin:
Ehkäpä yksi hienoimmista biiseistä mitä olen kyhännyt. Muutamat biisin riffeistä ovat seikkailleet muissa ralleissa ja levylle kaivattiin vielä yhtä biisiä. Tartuin kahteen vanhaan riffiini ja lähdin työstämään viimeistä naulaa levylle. Väliosasta jouduin tappelemaan Oban kanssa. Halusin oman tribuutin elämää suuremmalle Blessed Death orkesterille ja sitähän sainkin ’vähän’. Oba vääntääkin sitten sellaiset Metallica stadion soolot et vähän nolottaa, mutta kai sitä kerran elämässään saa revitellä? Loppu on uuden alku. Viimeinen naula on lyötävä joskus, päästäkseen eteenpäin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

[mp3player width=385 height=344 config=fmp_jw_widget_config.xml playlist=maliciousdeath.xml]

Luetuimmat

Uusimmat