Jonnen ”Kallohonka” on todellinen taidonnäyte monipuolisesta musiikkiosaamisesta

Kirjoittanut Jyri Kinnari - 27.4.2017

(Scroll down for the english translation) 

Folk metal -yhtye Korpiklaanin nokkamies Jonne Järvelän nimikkoyhtye Jonnen uusi ”Kallohonka”-albumi tulee pihalle aivan näillä näppäimillä. Järvelän johtaman yhtyeen debyyttialbumi julkaistiin vuonna 2014. ”Kallohongalla” kuullaan hieman samoja sävyjä, mutta uudistumistakin on tapahtunut paljon. Kappaleet ovat edelleen pitkälti Järvelän säveltämiä yhtyeen nykyisten ja entisten jäsenten nimien vilahdellessa muutaman kappaleen krediiteissä. Paria tämän levyn kappalettahan kuultiin keikoilla jo edellisen levyn jälkimainingeissa. Sanoituksista vastaa pääasiassa Tuomas Keskimäki, joka on sanoittanut useaan otteesen myös Korpiklaanin kappaleita.

Jonnen debyyttialbumi perustui pitkälti kansanmusiikkiin, maailmanmusiikkiin ja akustiseen folkiin. Muita vaikutteita oli ripoteltu melko varovasti sinne tänne, kun taas ”Kallohongalla” on selkeästi yhdistelty lukuisia eri genrejä ja tunnelmia edelliseltä levyltä tutun perustan päälle. Levyllä on paljon toisistaan täysin poikkeavia kappaleita, joissa on käytetty aivan erilaisia rakennuspalikoita, ja jotka saavuttavat monenlaisia tunnelmia rempseästä ilosta uhkaavaan synkkyyteen. Siinä mielessä on todellinen saavutus, että albumilla kuuluu silti yhtyeen oma soundi ja tyyli. Voisi sanoa Jonnen värittäneen kansanmusiikin omannäköisekseen, ja venyttäneen kansanmusiikin ja maailmanmusiikin rajoja entistä pidemmälle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Yksi tämän albumin hienouksia on se, kuinka esimerkiksi pop-melodiat, rokkaavat bassoriffit, progemainen tunnelmointi, heavy metalin synkät sävyt, iskelmän haikeus ja huolettomuus, tyylipuhdas blues/jazz-piano ja pirteä flamenco muodostavat täysin luonnolliselta kuulostavia kappalekokonaisuuksia kansanmusiikin kanssa. Kansanmusiikkikaan ei ole pelkästään suomalaista sellaista, sillä toinen tärkeä osa tätä albumia on useiden eri kansojen perinnemusiikin yhdistyminen sulassa sovussa.

Jonnen musiikki ei ollut ensimmäiselläkään albumilla täyttä kansanmusiikkia tai maailmanmusiikkia, mutta ”Kallohonka” on todellinen taidonnäyte yhtyeen lukuisten jäsenten monipuolisesta musiikkiosaamisesta. Erilaisia kappaleita, vahvoja tunnelmia ja paljon hienoja yksityiskohtia. Vaikka albumikokonaisuus on hieman hajanainen, on ”Kallohonka” täynnä loistavaa musiikkia, josta löytyy jotain uutta jokaisella kuuntelukerralla.

9/10

Kappalelista:
1. Vieras
2. Tanssi
3. Ajan Taakse
4. En Óle
5. Pimeä On Oksan Taitto
6. Kallohongassa Kotini
7. Hulivili
8. Hauki
9. Yön Syli
10. Suojärvi
11. Rajat Ruumiini
12. Nu’tenmaqniktuk

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jonnen kotisivut
Jonne Facebookissa

English translation:

Folk metal band Korpiklaani’s frontman Jonne Järvelä’s other band Jonne’s new album ”Kallohonka” is about to be released. Their debut album was released back in 2014. There’s some of the same familiar tones on ”Kallohonka” but lots of new ones also. The songs are again mostly written by Järvelä himself with some help from current and former band members. Couple of these songs date back to when the first album was released and I recall hearing some of them live back then. The lyrics have mostly been written by Tuomas Keskimäki, who has written lyric’s to Korpiklaani as well.

Jonne’s debut album is mostly made of traditional finnish music, world music and acoutic folk. Small bits of other genres can also be heard. On ”Kallohonka” there’s many different genres and atmospheres combined with a backbone familiar from the first album. There’s lots of very different songs that have been built of completely different elements and that reach many different moods from easygoing joy to sinister darkness. In that sense it’s a real accomplishment for Jonne to still have their familiar sound and style on this album. One could say that Jonne has recoloured traditional music to sound like it’s own and also pushed the boundaries of traditional music and world music even further than before.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

One of the great things about this album is how for example pop melody, rock ’n’ rolling bass riffs, progressive moods, darkness of heavy metal, pure and stylish blues/jazz piano and lively flamenco form completely natural songs with traditional finnish music. And not just traditional finnish music but with other kinds of traditional music also.

Jonne’s music wasn’t completely traditional or folk music even on the first album, but ”Kallohonka” is a true masterpiece of diverse musical skills. Different songs, strong moods and lots of wonderful details. Even though the album as a whole is a bit fractured because of the diversity, it’s full of great music that keeps on giving something new with every listen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat