Kaaoszinen Isänmaan toivot – Whitemour

Kirjoittanut J.Anttolainen - 25.1.2019

Suomi – metallimusiikin luvattu maa, jossa on metallibändejä väkilukuun suhteutettuna enemmän kuin missään muualla maailmassa. Suomi on voittanut jopa Euroviisut hevillä. Maa, jonka yhtenä kansantalouden kulmakivenä ja vienninedistäjänä maailmalla voidaan pitää metallimusiikkia. Meillä on Suomessa hienoja, isoja, maailmanlaajuisesti tunnettuja metallibändejä, ja aivan helvetin paljon pieniä ja ahkeria bändejä, jotka ansaitsevat myös tulla kuulluiksi. Nightwish, HIM, Children of Bodom ja Amorphis ovat kaikki aloittaneet pieninä paikallisina bändeinä, ja myöhemmin pitkän puurtamisen jälkeen ne ovat kohonneet nykyiseen asemaansa. Tämän artikkelisarjan tarkoitus on nostaa esille suurelle yleisölle tuntemattomampia suomalaisia bändejä.

Whitemour

Kuva: Kirsi Kantokoski

”Kaiken tämän rokkaritouhun keskellä täytyy muistaa tietynlainen nöyryys tätä asiaa kohtaan. Kun keikka on loppu ja valot sammuvat, niin sieltä lavalta ei kävele pois suuri rokkistara vaan tavallinen kuolevainen ihminen.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Siinä missä Seinäjoki tunnetaan todennäköisesti parhaiten paikkana, jossa järjestetään vuosittain Suomen väkivaltaisimmat festivaalit ja paikkana, jossa Petri Walli päätti kokeilla siipiään siinä epäonnistuen, tulee paikkakunnalta myös oikein toimivaa metallimusiikkia. Tänään perehdytämmekin siis itsemme Seinäjokelaisen Whitemour -nimisen death metal -bändin lähihistoriaan ja olemassaolon avainkysymyksiin. Kysyimme bändiltä vähän tarkemmin mitä meidän kannattaisi tietää, ja ennen kaikkea mitä emme tiedä. Laita siis musiikki soimaan ja lue miten sen tehnyt bändi on saanut alkunsa.

Bändi sai aikanaan alkunsa kun kitaristi Jani Mäkinen leipääntyi soittelemaan erilaisissa autotallibändeissä. Useamman vuoden autotallibändien suossa tarpomiseen ja projektibändien kunnianhimottomuuteen turhautuneena Jani päätti ottaa tulevaisuutensa musiikilliset ambitiot omiin käsiinsä, ja jatkaa soittelua yksin. Kotona soitellessa riffejä syntyikin siihen malliin, että Jani pyysi rumpalitoveriaan Miikaa mukaan soittamaan. Pian kaksikko hankki sähkörummut, koska soittelu tapahtui Janin rivitaloasunnossa. Muutamien viikkojen ajan viikonloput kuluivatkin bluesöljyn voidellessa musikanttien äänihuulia ja covereita soitellessa, ja tänä aikana syntyi myös omiakin kappaleita. Jossain vaiheessa Jani kuuli vapaana olevasta taitavasta kitaristista nimeltä Hannu ja he törmäsivätkin pian toisiinsa paikallisissa kotibileissä. Tuon illan keskustelujen tuloksena Hannu raahasikin pian soittokamansa Janin asunnolle ja niin he jatkoivat triona kaljoittelua ja musisointia. Koko tämän ajan Janin mielessä iti ajatus oikean bändin perustamisesta, ja niinpä aikansa harkittuaan nimeä, kastettiin 2006 syyskuussa tulevan bändin nimeksi “Whitemour”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Kuva: Ville Koivisto

Whitemour on aina ollut demokraattinen bändi siinä mielessä, että kukaan ei sanele yksistään mitä soitetaan tai kuinka soitetaan vaan jokaisella on sananvalta siihen miten asioita tehdään.”

Ei kovinkaan kauan myöhemmin Whitemour oli kasvanut ihan oikeaksi bändiksi ja saanut ensimmäisen julkaisunsa valmiiksi. ”Journal of Flesh and Blood”-demo näki päivänvalon 2007, ja tyylillisesti levy oli enemmän dark metalliin suuntautuva julkaisu. Levyllä soittivat perustajajäsenet Jani (kitara/basso), Hannu (kitara), Miika (rummut) sekä äänityksiin värvätyt Suvi (synat/taustavokaalit) ja Eero (vokaalit). Vuosina 2007-2008 kokoonpanoon tuli isoja muutoksia suurimman osan jäsenistä erottua jättäen Janin ja Hannun kaksistaan ylläpitämään bändiä. Luonnollisesti tämä tarkoitti sitä, että uusia soittajia oli aika hankkia tilalle. Rumpalin tehtävät otti hoitaakseen Jukka, joka pian liittymisensä jälkeen houkutteli mukaan Juhan basistin rooliin. Vokalistin pestiin värvättiin Mikko ja tällä kokoonpanolla Whitemour äänitti singlen ”Produced Minds and Sculpted Beauty”.

– ”Tällä singlellä meillä vieraili koskettimissa Blue Vertigon Antti. Tämä single on ollut historiassamme sellainen ”offshoot” kun flirttailimme hetkellisesti industrial-henkisessä materiaalissa, mutta tämä aikakausi ei kestänyt kovinkaan kauaa kun päätimme palata takaisin rujompaan materiaaliin.”

– ”2010-vuoteen mennessä kokoonpanomme oli jokseenkin vakiintunut sillä erotuksella, että Mikon tilalle vokaaleihin astui Aku joka myös miksasi ja masteroi seuraavan teoksen ”Chaos Anthem” -EP:n. Tällä teoksella Whitemour astui jälleen kehitykssä askeleen eteenpäin niin tuotannollisesti kuin myös sävellyksellisesti yhdistelemällä thrash-, black- ja death metallia saumattomasti toisiinsa. Tällä EP:lla vieraili Celesty -yhtyeestä T. Koskela soolokitarassa ”Bullet” -kappaleessa. Tarina kertoo, että tuo erinomainen vauhdikas soolo äänitettiin yön pimeinä tunteina ensimmäisellä otolla maestron ”Hei mä vasta harjoittelin, mä otan ton uusiksi!”-kommenteista huolimatta.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Kuva: Ville Koivisto

Alku, loppu ja uusi alku.

– ”Vuoteen 2012 mennessä meidän bändissä oli taas puhaltanut ne kuuluisat muutoksen tuulet. Aku lähti/katosi bändistä mystisissä olosuhteissa, ja seuraavan EP:n äänitykset lähestyivät. ”Astarte” -EP:lle saimme värvättyä sessiojäseneksi vokaaleihin Anoxia -yhtyeen Jonin, joka ilmiömäisellä tahdilla otti kappaleet haltuunsa ja saimme sujuvasti vokaalit äänitettyä. ”Astarte” -EP otti jälleen uusia kehitysaskelia meidän tyylissä, tällä kertaa painottuen aavistuksen enemmän death metallin puolelle säilyttäen kuitenkin black metallisen vivahteen riffeissä ja melodioissa. Siitä heti seuraavana vuonna 2013 Whitemour tuli siihen pisteeseen, että laitoimme homman jäihin eikä jatkosta ollut mitään varmuutta. Syyt tähän olivat moninaiset ja jokaisen jäsenen elämässä tapahtui suuria muutoksia kuten perheenlisäystä, työuraan keskittymistä ja eri paikkakunnalle muuttamisia.”

2014-2015 Jani ja Juha kävivät keskustelua siitä pitäisikö bändi laittaa jälleen uudelleen kasaan ja uudella miehistöllä. Molempien mieltä oli jäänyt kaivelemaan se, että bändillä olisi vielä ollut annettavaa eikä viimeistä sointua oltu soitettu. Whitemourille pitäisi antaa toinen mahdollisuus.

– ”Otimme lähtökohtaisesti periaatteeksi, että keskitymme enemmän death metalliin ja bändiä tultaisiin viemään aktiivisesti eteenpäin, koska oppivuodet oli jo käyty läpi ja nyt olisi aika tehdä tätä vakavammalla otteella. 2015 rumpuihin värväsimme Juhon ja puoli vuotta myöhemmin bassoon ja taustavokaaleihin tuli Kristian ja päävokaaleihin Petri. Aikaisemmilla levyillä basistina toiminut Juha vaihtoi neljä kieltä kuuteen, eli hyppäsi kitaristin rooliin. Tällä kokoonpanolla äänitimme 2016 Kuolinnaamio -singlen, josta teimme SEAMK:n mediatuotannon opiskelijoiden kanssa yhteistyössä meidän ensimmäisen musiikkivideon. Samaiselle singlelle myös uudelleenäänitimme ”Astarte” -EP:lta kappaleen Sanansaattaja jolle teetimme meidän ensimmäisen lyriikkavideon Perish Filmsin kautta. Single sai hyvän vastaanoton mediassa ja se toimi samalla tulikasteena uudelle kokoonpanolle. Samalla kokoonpanolla myös äänitimme kolmen kappaleen ”Promo 2017” cd:n, jolta löytyi demoversiot osasta tulevan albumin kappaleista. Tätä promoa jaoimme ympäri Eurooppaa pienille ja suurille levy-yhtiöille ja toivoimme että saisimme diilin tulevaa täyspitkää levyä varten. No, samana vuonna käytiin kuitenkin läpi vielä muutama pieni muutos kun meidän ja Petrin tiet erkanivat toisistaan. Onni onnettomuudessa, sillä olimme todenneet ”Promo 2017” äänityssessioissa, että Kristianin vokalisointityyli ja ääni sopisivat meille hyvin päävokaaleihin. Päätettiin jatkaa neljän hengen voimin eikä haluttu enää lähteä etsimään uutta jäsentä jo tiiviiksi muodostuneeseen kokoonpanoon. Loppuvuodesta 2017 espanjalainen Art Gates Records otti meihin yhteyttä ja he tarjosivat sopimusta tulevalle debyyttialbumille minkä ilomielin hyväksyimme. Armoton säveltäminen, sanoittaminen ja treenaaminen alkoivat ja äänitimme levyn raidat tuskallisen kuumana kesänä 2018 erinäisissä paikoissa ympäri Etelä-Pohjanmaata. Ja niinpä viimein 16.11.2018 Whitemour julkaisi debyyttialbuminsa ”The Devil Inherits The World” maailmanlaajuisesti Art Gates Recordsin kautta.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Lopputulos kuulosti varsin tragikoomiselta ja nämä demot jäivät elämään bändin keskuudessa nimellä ”Aake Kalliala”-demot.”

– ”Whitemourin kappaleet syntyvät yleensä jonkin yksittäisen idean pohjalta, pohjautuu se sitten kitarariffiin, melodiaan tai jopa rumpukomppiin. Kun idea on tarpeeksi inspiroiva, se alkaa ruokkia itseään ja lopputuloksena syntyy kappale, jossa on joko selkeä verse-chorus-rakenne tai sitten kappale on kuin kertomus, joka noudattaa tietynlaista draaman kaarta. Sävellystyökaluina tyypillisesti toimivat sähkö- ja akustinen kitara sekä Guitar Pro-ohjelma, jolla kirjoitamme samanaikaisesti myös bassolinjat sekä rumpukompit malliksi rumpalille mitä biisin tekijä hakee kulloiseenkin kappaleen osaan. Guitar Pro on ollut jo vuosia tärkeä osa sävellysprosessia, koska sen avulla on ollut helpompi jakaa materiaalia muille bändin jäsenille opeteltavaksi sekä osallistua kappaleiden kirjoittamiseen. Whitemour on aina ollut demokraattinen bändi siinä mielessä, että kukaan ei sanele yksistään mitä soitetaan tai kuinka soitetaan vaan jokaisella on sananvalta siihen miten asioita tehdään.”

Aake Kalliala -demot ja rokkistarailu.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– ”Pääasiallisena säveltäjänä Whitemourissa toimii Juha, mutta jokainen antaa oman panoksensa kappaleiden lopulliseen muotoon. Tyypillisessä sävellysprosessissa Juha tekee kappaleen alusta loppuun kaikkine instrumentteineen, jonka jälkeen hän lähettää kappaleen muille kuultavaksi ja arvioitavaksi. Kun kaikki ovat kertoneet mielipiteensä ja antaneet parannusehdotuksensa, kappaletta parannellaan tältä pohjalta ja suoritetaan uusi kuuntelukierros. Kun kappale on saanut lopullisen muotonsa, jokainen jäsen treenaa omalla aikaa osuutensa ja lopulta bändi kerääntyy bändikämpälle treenaamaan kappaletta.”

– ”Suurimmat vaikutteet tulee jostain tuolta 80- ja 90-luvun death- ja black metallista. Suurimpina esikuvina voisi mainita Bloodbathin ja Dissectionin, mutta biisistä riippuen vaikutteita haetaan näiden lisäksi myös Satyriconista, Carpathian Forestista ja Morbid Angelista. Vaikka haemmekin vaikutteita edellämainituista yhtyeistä ja genreistä, emme kuitenkaan ole koskaan yrittäneet väkisin puristaa musiikkiamme minkäänlaiseen tiettyyn muottiin, vaan musiikki syntyy kappaleiden ehdoilla ja kaikki elementit ja vaikutteet, jotka palvelevat kulloisellakin hetkellä musiikkia ovat silloin käytettävissä. Kappaleet ovat helposti lähestyttäviä, tarttuvia ja persoonallisia. Biisejä voisi luonnehtia ilkeiksi ja raivokkaiksi riffeiltään, joita maustetaan kieroilla liideillä ja kappaleita kuljettaa eteenpäin monipuolinen rumputyöskentely. Vokalisointi on dynaamista, käskyttävää keskimatalaa örinää maustettuna black metallille ominaisilla korkeammilla huudoilla.”

”… rakkaudesta lajiin”, sillä tätä tehdään.”

– ”Kappaleiden sanoitukselliset teemat ovat vuosien saatossa keskittyneet käsittelemään sotaa, kuolemaa ja ihmismielen synkkiä puolia. Kiteytetysti voisi sanoa, että sanoitusten aiheet tulevat ympäröivästä maailmasta, tapahtumista ja ihmisistä. Olemme aikojen saatossa todenneet, että maailmassa on tapahtunut ja tapahtuu koko ajan niin paljon pahuutta, että meidän on turha hakea sanoitustemme aiheita fantasiateemoista. Pääasiallisina sanoittajina toimivat Jani ja Juha, mutta myöskin Kristian on ottanut kasvavassa määrin roolia niin sävellys- kuin sanoituspuolella. Pääasiallisena sanoituskielenämme toimii englanti, mutta olemme tehneet myös suomeksi sanoituksia. Omalla äidinkielellä tehdyt kappaleet ovat toimineet vaihteluna ja mausteena sanoittamisessa ja joskus tietyt asiat on helpompi ilmaista itselle tutulla kielellä. Sanoitusprosessissa sanoittajat miettivät aiheen mikä sillä hetkellä inspiroi eniten mieltä, tämän jälkeen aiheesta hankitaan mahdollisimman paljon tietoa niin internetin, elokuvien kuin dokumenttien muodossa. Kun sanoitukset on saatu kirjoitettua, seuraa vokaalien demoaminen. Tässä asiassa Juha kehitti hyvinkin koomisen metodin missä hän äänitti vokaaleista mallit kotonaan, joissa hän demonstroi Kristianille vokaalien rytmitykset ja koska Juha ei omista kovinkaan vakuuttavaa örinävokalisointiääntä, laski hän äänensä korkeutta pitch shifterillä. Lopputulos kuulosti varsin tragikoomiselta ja nämä demot jäivät elämään bändin keskuudessa nimellä ”Aake Kalliala”-demot.

– ”Se mikä inspiroi musisoimaan ja esiintymään on varmasti meillä jokaisella se, että tässä hommassa pääsee ilmaisemaan ja haastamaan itsensä, kehittymään soittajana ja säveltäjänä ja pääsee tekemään niitä asioita mitä omat nuoruuden starat tekevät ja tekivät. Se kun saa tehtyä omasta mielestä iskevän biisin tai pääsee lavalle starailemaan keikan ajaksi ovat mahtavia kokemuksia mikä toimii vastapainona arjen tavanomaiselle raatamiselle. Onhan tämä myös todella sosiaalista puuhaa kun tätä porukalla tehdään eikä varmaan ole päivääkään ettei whatsupissa bändin kesken punottaisi keskenämme juonia. Kuitenkin kaiken tämän rokkaritouhun keskellä täytyy muistaa tietynlainen nöyryys tätä asiaa kohtaan. Kun keikka on loppu ja valot sammuvat, niin sieltä lavalta ei kävele pois suuri rokkistara vaan tavallinen kuolevainen ihminen ja kaikki mikä sävellyskynästä irtoaa ei ole aina hittikamaa vaan kyllä sitä schaibaakin tulee tehtyä. Tässä hommassa ei myöskään koskaan tule valmiiksi, vaan aina on jotain mistä voi oppia uutta ja ”me ei tehdä virheitä soittaessa eikä elämässä”-sanonta ei pidä ihan paikkaansa kun treeneissä, keikalla tai äänityksissä soitto ei vaan meinaa sujua huonona päivänä. Kaiken tämän voi kiteyttää lausahdukseen ”rakkaudesta lajiin”, sillä tätä tehdään.”

Kuva: Ville Koivisto

– ”Parasta on kun saa hyvän flown päälle ja pystyy uppoutumaan siihen musiikin tekemiseen. Kun kappaleen aihe on riittävän inspiroiva, on mahtavaa unohtaa hetkeksi itsensä, ajan ja paikan ja keskittyä ainoastaan tekeillä olevan kappaleen tunnelmaan. Myös itsensä haastaminen, itseilmaisu, kehittyminen ja uuden luominen tyhjästä ovat sellaisia asioita jotka inspiroivat tekemään musiikkia. Yksi iso asia mikä on meille ollut bänditoiminnassa ja musiikin tekemisessä todella tärkeätä on vapaus itse päättää siitä mitä me teemme ja kuinka teemme, eivätkä kaupalliset intressit ja ulkoiset toimijat säätele sitä millaista musiikkia teemme.”

Tavoitteenamme on kasvaa ja kehittyä muusikkoina, lisätä bändin tunnettavuutta ja kasvattaa kuulijakuntaa sekä saada lisää keikkakokemusta. Ehkä pohjimmiltaan yksi suuri asia on yrittää saavuttaa ja jättää jalanjälkensä musiikkimaailmaan ja todeta vuosien kuluttua “minä tein tuon!” ja olla ylpeä tekemästään. Me koemme, että Whitemour on hyvin dynaaminen bändi, joka on jatkuvassa muutostilassa musiikillisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kappalemateriaali on hyvin monipuolista ja eri vaikutteiden painotukset vaihtuvat jokaisella julkaisulla ja kappaleiden välillä, eli meiltä voit odottaa odottamatonta. Keikalla meidät kohdataan omana itsenämme, koska emme maalaa itsellemme corpse paintteja tai virittele sulkahattuja päähän tai piiloudu pseudonyymien taakse, vaan siellä lavalla ovat omana itsenään Jani, Juha, Juho ja Kristian.”

– “Kaikki keikat ovat olleet toinen toistaan positiivisempia kokemuksia. Keikoilla on ollut vaihtelevasti yleisöä ja tunnelmaltaan hurjimmat keikat on tullut vedettyä vuosien saatossa Seinäjoella Bar15:ssa. Olemme itsekin järjestäneet tapahtumia, kuten Kaamos Metal Fest 1 & 2 sekä Friday Massacre, joka oli Whitemourin vuoden 2015 kokoonpanon ensimmäinen keikka. Keikoilla ei ole mitään suurempia soittomokia ja teknisiä ongelmia erikoisempia äksidenttejä sattunut. Tähänastisen uramme merkittävin keikka koettiin taannoin Rytmikorjaamolla Wolfheartin toisena lämppärinä ja tästä iso kiitos T. Saukkoselle ja Rytmikorjaamo-crewlle.”

– ”Vaikka tämä meidän musiikki onkin rujoa ja kappaleiden sanoitukset synkkiä, ovat silti bändin jäsenet olleet aina rentoa humoristista porukkaa ja tästä johtuen reissuilla on aikojen saatossa sattunut ja tapahtunut monenmoista sähläämistä, eli emme ole tehneet poikkeusta hevibändien totutun hyväksihavaitun toiminnan suhteen. Toistaiseksi emme ole buukanneet vielä uusia keikkoja kalenteriimme. Haemme keikkoja kuitenkin aktiivisesti ympäri Suomea ja yritämme päästä promoamaan uutta levyämme.”

Whitemour:
Jani Mäkinen – Kitara & synat
Juha Kormano – Kitara
Juho Lepistö – Rummut
Kristian Nyman – Vokaalit & basso

Julkaisut
”Journal of Flesh and Blood” (Demo, 2007, omakustanne)
”Produced Minds and Sculpted Beauty” (Single, 2008, omakustanne)
”Chaos Anthem” (EP, 2010, omakustanne)
”Astarte” (EP, 2012, omakustanne)
”Kuolinnaamio” (Single 2017, omakustanne)
”Promo 2017” (Promo-cd, 2017, omakustanne)
”The Devil Inherits The World” (2018, Art Gates Records)

https://www.whitemour.com/
https://www.facebook.com/whitemour/
https://www.instagram.com/whitemour_official/
Youtube: https://www.youtube.com/user/Romu1974
Art Gates Records: https://artgatesrecords.com/home/artists/whitemour/

Luetuimmat

Uusimmat