Sammal – Myrskyvaroitus

Kirjoittanut Rudi Peltonen - 26.5.2015

Turkulainen progressiivista rockia esittävä Sammal on otettu lämpimästi vastaan sekä kriitikoiden että fanien keskuudessa. Menestys on vienyt bändin aina Hollannin Roadburn-festareille asti. Vuonna 2013 debytoinut yhtye on ”Sammal”-albumin ja ”No 2” -EP:n jälkeen ehtinyt jo kolmanteen julkaisuunsa, joka kantaa korskeaa otsikkoa ”Myrskyvaroitus”. Odotukset olivat melkoisen korkealla, sillä aiemmat julkaisut ja nähdyt keikat olivat tehneet allekirjoittaneeseen lähtemättömän vaikutuksen, vaikkei progerokki olekaan ihan ominta territoriotani.

Levy alkaa leikittelevällä bassoriffillä, ja tutun orgaaninen äänimaailma vyöryy korviin heti alusta lähtien. ”Stormvarning” vaatii kuitenkin hieman totuttelua siitä yksinkertaisesta syystä, että kappale on laulettu toisella kotimaisella kielellä. Melko rohkea veto aloittaa levy tällä tavalla. Musiikillisesti kappale sisältää ovelaa soinnuttelua ja jopa jatsahtavaa meininkiä, kuitenkin selkeillä pop-koukuilla erityisesti kertosäkeessä. Avausbiisi on vapautuneen ja hieman erilaisen kuuloista Sammalta rockin antaessa tilaa kevyemmälle fiilistelylle.

”Järjen Ohimarssi” lähteekin sitten käyntiin tutummissa tunnelmissa varsin suoraviivaisella rock-riffillä. Sammal osoittaa jälleen kykynsä luoda lähes tanssittavan grooven kappaleihinsa. Tästä musiikista ovat Pro Tools -kikkailut ja rumputriggeröinnit kaukana. Jotta homma ei menisi liian hitikkääksi, kappaleeseen mahdutetaan myös pari minuuttia taidokasta jamittelua.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Samaan Arkeen” on yksi levyn kohokohdista, joka luo erittäin kesäistä tunnelmaa. Rennolla urkuriffillä alkava kappale esittelee Sammalen rauhallisempaa puolta sisältäen kuitenkin tarpeellisen määrän rock-estetiikkaa kitarasoolon muodossa. Itämaiselta soundaavan ”Kohtaus Yön Vyöllä” -instrumentaalivälipalan jälkeen päästään levyn toiseen kohokohtaan. ”Muurahaisen Päiväuni” on nimensä veroinen psykedeelinen matka. Alun hivelevät urut ja kitarakirskahtelut saavat kaverikseen keinahtelevan basson sekä groovaavan rumpukompin. Näistä elementeistä kutoutuu melkoisen toismaailmallista äänitaidetta, jota vokalisti Janu Kiviniemi täydentää persoonallisella äänellään.

Hengähdystaukoa ei suoda, sillä myös ”Aika on Alkamassa” on erinomainen kappale, jonka riffi on itselläni viime päivinä soinut päässä lähes ärsyttävyyteen asti. Myös kertosäe on hieno kitarakuvioiden sekä laulumelodioiden yhteenliittymä ja muistuttaa siitä, ettei aina tarvitse tyytyä vain pelkkään soinnutteluun, vaikka osion pääidea pohjautuisikin lauluihin. Biisi loppuu asiaankuuluvaan jamitteluun, ja tässä vaiheessa huomio kiinnittyy erityisesti kaiken pohjalla vellovaan jännittävästi efektoituun bassosoundiin.

Haikean melankolinen ”Sulle Haavan Tein” vie tunnelmaa jälleen astetta rauhallisemmille vesille. Kappale sisältää ehkäpä levyn tunteikkaimman laulusuorituksen. Lyhyen akustisen välisoiton jälkeen päästään levyn kymmenminuuttiseen päätöseepokseen ”Herätkää”. Erikoisilla synasoundeilla käynnistyvä instrumentaaliteos luo välittömästi mielikuvan jostain 70–80-luvun dystooppisesta scifi-leffasta. Sammal-mittapuulla kappaleen alun tunnelmaa voisi kuvailla jopa häiriintyneeksi omituisine sampleineen. Biisiin saadaan kuitenkin lopulta mahtumaan myös akustisia folk-sävyjä ja perinteisempää rokkaamista. Hieno soolo-osuus ansaitsee erityismaininnan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kitaristi Jura Salmi on haastattelussa kertonut ”Myrskyvaroituksen” ammentavan vaikutteita Vangeliksesta aina turkkilaiseen progeen. Paletista löytyykin aiempaa enemmän värisävyjä, ja heavy rock -vaikutteet ovat jääneet vähemmälle muutamasta nasevasta riffistä huolimatta. Levyltä ei valitettavasti löydy ”Puolikuun” meininkiin yltävää rokkausta, ”Tähdelle kuolemaan” -tason kuningasmelodiaa saati ”Kylmää Usvaa” -kappaleen veroista kylmänväregeneraattoria. Vähän kritiikkiä voisi antaa myös ajoittain hieman ontuvista laulusovituksista, mutta isommille moitteille ei jätetä aihetta. Aluksi levyyn oli jokseenkin hankala päästä sisälle, mutta lisäkuuntelut paljastivat mainion kokonaisuuden. Entistä enemmän painoarvoa on annettu livemäiselle jamittelulle ja Sammal kuulostaa vapautuneimmalta tähän mennessä. Pikkuvirheitä ei ole lähdetty silottelemaan, mikä onkin aivan oikea ratkaisu ja palvelee kokonaissoundia. Käsittääkseni Sammal äänittääkin tuotoksensa pitkälti livenä aitoon 70-luvun tyyliin. Lukuisat vaikutteet ovat imeytyneet sammaleisen suodattimen läpi ja yhtye kuulostaa loppujen lopuksi oikeastaan vain itseltään. Nykyajan muovisten tuotantojen keskellä ”Myrskyvaroitus” on virkistävä poikkeus.

8/10

Kappalelista:

1. Stormvarning
2. Järjen ohimarssi
3. Samaan arkeen
4. Kohtaus yön vyöllä
5. Muurahaisen päiväuni
6. Aika on alkamassa
7. Sulle haavan tein
8. Kohti pintaa
9. Herätkää

http://www.sammalmusic.com/
Sammal Facebookissa

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kirjoittanut: Tuomas Saari

Luetuimmat

Uusimmat