Tamperelainen shamanistisen tunnelmallista poljentoa maailmanmusiikin eri kirjoihin sekoittava Saara Šamane on julkaissut toisen albuminsa. Šamanen omaa nimeä kantava, ainoastaan hitusen päälle puoli tuntia kellottava kokonaisuus on vangitsevan miellyttävä kuunteluelämys,…
”Perinteisen brittimetallin kulmakivi” – klassikkoarvostelussa 40-vuotias Angel Witch -debyytti
Brittiläisen uuden aallon heavy metalin kulttibändi, triomuotoinen, Lontoosta tuleva Angel Witch julkaisi omaa nimeään kantavan debyyttialbuminsa 15.12.1980 Bronze Recordsin kautta. Albumista tuli eräs uuden aallon brittiläisen heavy metalin alkuaikojen huomionarvoisimpia,…
”Yli äyräidensä läikkyvä sammio” – klassikkoarvostelussa The Clashin 40-vuotias ”Sandinista!”
Lontoon sivuilleen katselematon punk-pioneeri The Clash julkaisi neljännen albuminsa ”Sandinista!:n” 12. joulukuuta 1980 CBS Recordsin kautta. Mihinkään tavanomaiseen ratkaisuun yhtye ei albuminsa sisällön suhteen kuitenkaan tyytynyt, vaan julkaisi normaalin yhden…
”Hänen muuntautuva majesteettinsa” – klassikkoarvostelussa King Crimsonin 50-vuotias ”Lizard”
Brittiläisen progressiivisen rockin jätin vaikea kolmas albumi ”Lizard” julkaistiin 11. joulukuuta vuonna 1970. Albumi oli Briteissä aiemmin keväällä julkaistun ”In The Wake Of Poseidonin” jälkeen toinen perättäinen King Crimson -kokonaisuus,…
”Kirskuen vääntyilevää samettisuutta” – Arvostelussa Silver Falcons -debyyttialbumi
Helsinkiläinen Silver Falcons soittaa 1980-luvun loppupuoliskon yhdysvaltalaisen itärannikon post-hardcoren ja grungahtavan avantgarderockin innoittamaa, meluisaa indie-rockia. Yhtyeen vääntyilevistä kitaralinjoista koostuvat, hypnoottisen riipivät biisit ovat parhaimmillaan erittäin rentouttavaa kuultavaa, mutta vaativat kauttaaltaan…
”Kymmenen vuotta kiikussa” – Arvostelussa Nailsin ”Unsilent Death” (10:th Anniversary Edition)
Kalifornian power violencea, hardcorea, grindcorea sekä vanhan liiton death ja thrash metalia yhdistelevä Nails juhlistaa tyrmäävän debyyttialbuminsa ”Unsilent Deathin” kymmenvuotisjuhlia albumin erikoispainoksella. Kymmenen kipakan ja ripeän runkobiisin joukosta etenkin heti…
”Pikakassa ei lupaa mitään!” – haastattelussa vokalisti MC Respektor
Pikakassan haastis tehtiin sähköpostitse alunperin 12.8.2020. Helsingin Käpylän Puska Metal Festivalin jälkimainingeissa. Pienellä delaylla homma hoituikin. Visaisiin BBC:n Hard Talk -ohjelman otteella puristettuihin ja nössömpiin kysymyksiin kärsivällisesti vastaili monessa liemessä…
”Pehmoinen koviin odotuksiin nähden” – arvostelussa Voivodin live-albumi ”Lost Machine – Live”
Kanadalainen kokeellisen sci-fi thrashin uranuurtaja Voivod julkaisee korona-viiveen myötä muhkean, 74-minuuttisen tupla-live-albumin ”Lost Machine – Live”. Konsertti on tallennettu Quebecissa yhtyeen edellisen kokopitkän albumin, ”The Waken” kiertueella. Albumin setti koostuu…
”Brutaaliuden renessanssi” – klassikkoarvostelussa Killing Joken 30-vuotias ”Extremities, Dirt and Various Repressed Emotions”
Killing Joken ”Extremities, Dirt and Various Repressed Emotions” (1980) ei ollut vältämättä helppo pureskeltava 1980-luvulla soljuvista syntetisaattorimatoista ja pop-elementeistä tunnetuksi tulleen bändin musiikista pintapuolisesti viehättyneille faneille. On kuitenkin olemassa ryhmä hardcore-faneja, joiden mielestä albumi on heittämällä Killing Joken parhaita teoksia.
”Tasokasta operettihenkistä doomia” – arvostelussa My Dying Briden ”Macabre Cabaret” -EP
Englannin Halifaxin taiteellisen doom metalin veteraani My Dying Bride astuu esiin uudella, kolme kalsean mahtipontista kappaletta sisältävällä EP:llään ”Macabre Cabaret”. Alkuvuodesta hienon, järjestyksessään 14. albuminsa ”The Ghost Of Orionin” julkaissut…
”Raaka, konstailematon ja intiimi konserttitallenne” – klassikkoarvostelussa Grand Funk Railroadin 50-vuotias ”Live Album”
Michiganin Flintistä tuleva amerikkalaisen klassisen rockin voimanpesä Grand Funk Railroad julkaisi ensimmäisen ja uransa väkevimmän ”Live Albumin” 16. marraskuuta vuonna 1970 Capitol Recordsin kautta.