Vaatekaappi päivittämättä? Tarkista syksyn tuore katumuoti EMP:ltä

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 10.9.2021

Vaatteet eivät ole pelkästään kangasta, jolla verhota ihomme yhteiskunnan sääntöjen mukaan. Valitsemilla vaatteillamme on aina muitakin funktioita, ja niitä käytetään paljon viestintään. Kun valitsen käyttämäni vaatteet, valitsen samalla viestin, jonka haluan niillä välittää. Vaatteilla on mahdollista viestiä omasta persoonasta, performoida sukupuolta ja sekoitella eri rooleja, tai sitten vaatteilla voi tukea haluamaansa suunnittelijaa tai bändiä, jonka vaatteita ostaa. Jotkut saattavat myös haalia itselleen statusta. Kun päällä on vaikkapa Supremea, Off-Whitea tai Guccia, on se kantajansa viesti siitä, että ymmärtää kalliiden vaatteiden päälle, ja että hänellä on varaa ostaa niitä.

Tyylejä on yhtä paljon kuin vaatteiden kantajia. Yksi merkittävä ja suuressa suosiossa oleva tyyli on niin kutsuttu streetwear. Streetwearilla viitataan 70-luvun lopussa New Yorkin kaduilta nousseeseen tyyliin, joka on sittemmin kehittynyt vahvaksi osaksi myös skeittaajien, punkkareiden ja rokkareiden tyyliä. Tyyli vakiintui 80-luvulla, ja nousi globaaliksi ilmiöksi viimeistään 90-luvulle tultaessa, ja se on pysynyt vahvana muotialan ilmiönä aina näihin päiviin asti. Streetwearista puhuttaessa viitataan usein sellaiseen pukeutumiseen, joka on kasuaalia, ja jonka käyttäjät linkittyvät vahvasti osaksi jotakin populaarikulttuuria ja alakulttuuria. Esimerkiksi skeittarit, punkkarit, hip-hopin kuuntelijat ja rokkarit. Kyseiseen tyyliin ovat vaikuttaneet vahvasti Yhdysvaltojen lähiöissä asuneet hip-hopin kuuntelijat, skeittarit ja esimerkiksi Kalifornialaiset surffarit.

Tarkista tuorein katumuoti EMP:n verkkokaupasta täältä.

Rennon mutta tyylikkään pukeutumistyylin ytimessä ovat usein arkiselta vaikuttavat vaatekappaleet, kuten farkut, college-housut, hupparit, tennarit, t-paidat, flanellit, pipot, lippikset ja nahkatakit. Käyttäjä voi yhdistellä näitä vaatekappaleita luodakseen oman näköisensä lopputuloksen, joka voi viestittää omista mieltymyksistä. Käyttämällä esimerkiksi bändipaitoja ja nahkatakkeja, saa ulkopuolinen henkilöstä erilaisen kuvan verrattuna roikkuviin farkkuihin ja massiivisiin huppareihin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Katutyyliä on mahdollista toteuttaa niin kirpputoreilta ostetuilla vaatteilla kuin kalliiden vaatemerkkienkin tarjoamilla tuotteilla. Joihinkin vaatekappaleisiin liittyy kuitenkin myös vahvoja assosioitumisia tiettyihin piireihin. Esimerkiksi Thrasher -merkin vaatteet ovat vahvasti skeittaajien suosimia, ja toisinaan skeittipiireissä närkästytään siitä, jos joku käyttää Thrasherin hupparia ilman, että kuuluu osaksi yhteisöä. Samaa voidaan nähdä myös rockin ja metallimusiikin kuuntelijoiden parissa, kun esimerkiksi Kendall ja Kylie Jenner käyttävät bändipaitoja ilman, että kuuluvat näkyvästi osaksi alakulttuuria. Tyyliin liittyy varsinkin nykyään limited edition -tuotteet, jotka ovat eri suunnittelijoiden myymiä rajoitetun erän tuotteita. Esimerkiksi Supreme ja Stüssy myyvät paitoja ja muita tuotteita, joita on saatavilla vain hyvin rajoitettu erä. Tällainen myyntitaktiikka luo FOMO:a, ”fear of missing out” – ilmiötä. Moni onkin kritisoinut katumuodin siirtymistä entistä kalliimpaan ja eksklusiivisempaan muotoon, ja lisäksi niin kutsuttu hypebeast-ilmiö on monen silmissä turhamaista. Hypebeastilmiöllä viitataan henkilöihin, jotka ostavat kalliita merkkivaatteita vain tehdäkseen muihin vaikutuksen.

Joitakin tunnetuimpia katutyylin vaatemerkkejä ovat Stüssy, Supreme, BAPE, Kith, Vans, Balenciaga, Off-White ja Adidas. Bändipaitoja puolestaan käytetään laajasti eri rock-, punk- ja metallibändeiltä, mutta usein näkee myös paitoja, joita koristaa 80-luvulta tuttuja räppäreitä. Katumuotia on mahdollista löytää monesta eri paikasta, mutta verkkokauppa EMP on yksi suosituimmista katumuotia ja bändivaatteita myyvistä sivustoista. Koodilla Kaaoszine15 saa 15%:n alennuksen EMP:n verkkokaupasta. Voit vierailla EMP:n verkkokaupassa katsastamassa tuoreimmat uutuudet katumuodin osalta täältä.

HUOM!

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tilauksen arvon tulee olla yli 30€ jotta olet oikeutettu alennukseen. Koodi ei koske seuraavia tuotteita / tuoteryhmiä:
– Media
– Liput
– Kirjat
– Lahjakortit
– Tuotteet mitkä sisältää lahjoituksen
– Rammstein
– Böhse Onkelz
– LEGO
– Alennus tuotteet

Alennuskoodi on voimassa 30.9.2021 asti.

Luetuimmat

Uusimmat