”Lokaatioon nähden yllättävän valoisaa” – Haastattelussa The Phantom of Phobos

Jostain päin kauempaa Kosmosta jylhääkin jylhempi, mutta silti todella kaunis, nelipäinen The Phantom of Phobos on laskeutunut keskuuteemme. Jokin etäinen yhteys ihmiskuntaan näillä muukalaisilla on kuitenkin todistettavasti olemassa. Nämä jututtamamme ystävällismieliset hahmot tottelevat nimittäin roomalaisnumeerisia nimiä I, II XX ja XIX.

Tervetuloa Kaaoszinen haastatteluun The Phantom of Phobos.

Kiitos, Mikko! Mukavaa päästä juttelemaan bändin keskuudessa pitkään muhineista asioista.

Mitä sinne Marsin pimeälle puolelle kuuluu näin loppukesästä 2018?

Lokaatioon nähden yllättävän valoisaa. Säikeitä vedellään, solmuja solmitaan ja auotaan. Suunnittelua ja ajatuksenjuoksua, joka muuttuu käsinkoskeltavaksi ja korvinkuultavaksi myöhemmin. Välillä tyhjiössä leijumista. Normaalirutiinin katkaisi ”From a Dead Channel” -debyyttialbumin digijulkaisu elokuussa. Sitä on työstetty pitkään ja hartaasti, hankaluuksien läpi puskien sydämellä ja tahdolla. Väittäisimme, että se kuuluu läpi lopputuloksesta.

Miten ja milloin yhtyeenne nimineen sai alkunsa, ja kuinka yhtyeenne muovautui nykymuotoonsa?

Kokonaisuus on monen sattuman summa. Vähemmän aktiivisen soittokauden, puutumisen ja avonaisten tulevaisuudennäkymien johdosta ensimmäisen materiaalin työstö näissä kehyksissä alkoi loppuvuodesta 2015. Aivan lopullisen muotonsa ja alkusysäyksen bändi sai vuoden 2016 Tuskassa. Indonesiassa asuva yhteinen ystävä toi tuolloin vielä kolmihenkisen bändimme tietoisuuteen viimeisenkin jäsenehdokkaan mukanaan. Tästä voisi siis vetää sen johtopäätöksen, että Helsingin, Oulun, Veronan ja Münchenin lisäksi bändin historiaan liittyvät tiiviisti myös Gilin saaret. Sulauduimme nykyiseksi nelikoksi keväällä 2017.

Mitkä taiteelliset vaikutteet, linjaukset ja tekijät olivat niitä olennaisimpia The Phantom of Phobosin syntyvaiheissa?

Ulkopuolisista vaikutteista vanhemmat sci-fi- ja horrorelokuvat, niiden soundtrackit, äänimaailma ja visuaalisuus ovat kummitelleet takaraivossa, vaikkeivät välittömästi musiikissa koko ajan ole läsnä. Muutamia esimerkkejä kirjallisuuden puolelta ovat Clive Barker ja William Gibson, musiikin puolelta Nine Inch Nails ja John Carpenter. Konsepti kahlaa tarkoituksellisesti tätä maailmaa korkeammissa sfääreissä, mutta siten toteutettuna, että tarttumapintaa löytyy. Materiaalin on kauttaaltaan hengitettävä, synnytettävä tunteita ja tunnetiloja, kestettävä tarkastelua ja aikaa. Sisäinen rima pyritään pitämään korkealla, ettei tarvitse hävetä ja vähätellä.

Taustalla jäsenistöllänne on vankkaa kokemusta ja jonkinmoista nimeä kotimaisesta vaihtoehtometallista ja mätinkimusiikin underground-osaston kivijalkayhtyeistä. Miksi haluatte kuitenkin pysyä anonyymeinä, roomalaisin numeroin nimettyinä hahmoina nykyisessä yhtyeessänne?

”I’m not a free man, I’m a number.” – Antaa nyt musiikin puhua ensin persoonien sijasta, vaikkei anonymiteetin verho ole lävitsepääsemätön. Vaikka olemmekin monessa liemessä keitettyjä musikantteja, tämä bändi on ulosanniltaan aivan erilaista kuin mitä meistä neljästä kukaan on aikaisemmin tehnyt. Haluttiin välttää turhanpäiväistä vertailua vanhoihin seikkailuihin, koska ne eivät ole tässä yhtyeessä läsnä.

Minkä teemojen esiintuonnin koette eniten omaksenne lyriikoittenne, musiikkinne ja taiteenne kautta?

Debyyttilevyn rungoksi ja inspiraatioksi rakennettiin synkkä taustatarina, jossa toisilleen tuntemattomat henkilöt päätyivät eri vaiheiden kautta kuolleina eräänlaiseen välitilaan. Tarinan eri tilanteissa oli aina läsnä pelko eri muodoissaan ja kohteissaan, joten pelon käsittely on vahvasti pinnalla, viitattuna myös bändin nimessä. Vaikka tarinan miljöö onkin oman maailmamme ulkopuolella, fiilikset ovat tuttuja useimmille. Sanoitukset on tarkoituksenmukaisesti rakennettu siten, että tarinat voivat resonoida kuuntelijan arjessa, josta ne myös osittain ammentuvat.

Missä tulette keikkailemaan tulevaisuudessa?

Marsin-keikka ei onnistu toistaiseksi, joten keskitetään ensimmäiset esiintymiset kotimaahan. Tiedotetaan näistä myöhemmin, kun ajankohdat varmistuvat. FB-sivumme on niidenkin suhteen seuraamisen arvoinen ajankohtainen media.

https://www.facebook.com/thephantomofphobos/

Maantieteellisesti katsottuna operoitte sangen lavealla akselilla: Oulu-Helsinki-Verona-Munchen. Miten yhtyeen toiminta luonnistuu pitkähköistä välimatkoista huolimatta?

Nykytekniikka helpottaa luonnollisesti toimintaa; kommunikointi onnistuu ja materiaali siirtyy verkon kautta. Osa työstä voidaan koordinoida tehtäväksi toisessa paikassa ja osa myöhemmin muualla. Vastuuta jaetaan porukan vahvuuksien ja intressien mukaan. Kokoonnumme myös säännöllisin väliajoin fyysisesti samaan paikkaan. Ydinporukkamme operoi joko toisessa tai molemmissa Suomen kaupungeissa, ja tuki- ja tuotantohahmot löytyvät Keski-Euroopasta. Homman toimivuuden takaa huolellinen esityöskentely ja tarkka demottelu. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin avoin ja aktiivinen kommunikaatio.

Mikä on mielestänne kotimaisen vaihtoehtomusiikin ja -metallin nykytila tällä hetkellä, ja kuinka koette TPOP:n osana ”skeneä”?

Meistä jokainen on tarponut omilla poluillaan sen verran, että fokus on siirtynyt skeneilystä oman musiikin ja musiikkimaun luotsina toimimiseen. Vaikka seuraamme mielenkiintoista – uutta ja vanhempaa – musiikkia ja muita taiteenaloja aktiivisesti kukin sarallaan, se tapahtuu sisällön ehdoilla. Pidämme kyllä yhteyttä samankaltaisia sfäärejä kahlaavien tahojen kanssa yhteistyön merkeissä. Kukaan ei ole saari, edes Marsissa.

Tullaanko The Phantom Of The Phobosia kuulemaan jossain muodossa myös ulkomailla?

”From a Dead Channelin” digijulkaisu on maailmanlaajuinen, ja suunnitelmissa oleva fyysinen julkaisu halutaan myös kansainväliseen levitykseen. Bändin ja debyyttilevyn biisimateriaali on universaalia, joten ei ole syytä rajoittaa toimintaa ja kohteita vain kotimaahan.

Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia tai -visioita yhtyeellänne on?

Itsestään selvän universuminvalloituksen lisäksi lähitulevaisuudessa työn alla on teemallisen EP:n työstäminen, ja loppusyksystä valmistellaan uusi musiikkivideo. Yritetään ottaa onnistuneesta debyytistä ensin paljon irti. Uutta materiaalia työstetään tasaisesti lisää, ja siitä ei tule jatkossa pulaa. Visiona ja toiveena livepuolella on tarjota yleisölle kokonaisvaltainen kokemus, jonka toiseen maailmaan voisi syventyä ja hukkua huoletta.

Terveisenne faneille, diggareille ja tuleville sellaisille?

Kuunnelkaa, jakakaa ja seuratkaa. Kiitos jo matkaan liittyneille, tervetuloa tuleville!

 

Kommentit