Menestyksellistä menetystarinaa Stam1nalta – uutuusalbumi arvioinnissa

Suomalaista metallikruunua kantava Stam1na julkaisi tänään uuden, järjestyksessä kahdeksannen studioalbuminsa. Teoksen nimeksi valikoitui ”Taival”, jonka kantavana teemana on menetys. Joensuun kupeessa SF studiossa Janne Joutsenniemen johdolla äänitetty pitkäsoitto jatkaa Lemin ylpeydelle totuttuun tapaan tasaisen vakuuttavaa ja näppärän kujeilevaa esitystä.

Stam1na on moniulotteinen orkesteri, joka jollain hämmentävällä tavalla kykenee luomaan yksittäisiä, persoonallisia kappaleita, jotka kuitenkin muodostavat eheän kokonaisuuden –  eikä uusin albumi tee siihen poikkeusta. Kappaleiden ykseys on yksi yhtyeen ehdottomista vahvuuksista, joka yhtenä monista syistä takaa yhtyeen nousevan suosion ja sen, että se priimatuotoksillaan lukeutuu yhdeksi allekirjoittaneen suosikkibändeistä.

”Albumi vaeltaa ihmiselämän suurien aiheiden rämeikössä, polvet naarmuilla. Mullan ja lumen yllä kaartuva ikuinen tähdistö tavoittamattomana tuonpuoleisena puhuttelee usein.”  -Antti Hyyrynen

Hyvää yötä” on ”Taival”-albumin ensimmäinen kappale, joka kevyellä tunnelmallaan luo pahaa aavistamattoman alun 12 kappaleen mittaiselle tarinalle. Ensimmäisellä kuuntelukerralla aloitus tuo mukanaan ihmetyksen, mutta levyn edetessä palaset loksahtavat kohdilleen ja laulaja-kitaristi ”Hyrde” Hyyrynen erinomaisena tarinaniskijänä saa sanoituksilleen siunauksen epästaminamaiselle aloitukselleen.

Ensimmäisen kappaleen kepeä tunnelma vaihtuu murinaan ja rytmikkääseen takaa-ajoon ”Solarin” pärähtäessä käyntiin. Raivoisa alku yhdistettynä raskaisiin lyriikoihin sekä aisteja nopeampaan kitarasooloon tuo mieleen menetykseen liittyvän vihan ja ymmärtämättömyyden. ”Solar” kertoo rakkaudettomuudesta, rakkaus kaiken estää, ja tuntuu olevan paluu tuttuun ja turvalliseen Stam1nan tuotantoon. Keväällä julkaistu single ”Elämänlanka” sisältänee piilotetun elämänohjeen, eikä syyttä ole valittu toiseksi etukäteen julkaistavaksi kappaleeksi yhdessä ”Enkelinmurskaimen” kanssa. Kappaleen tasapaksu riffi ei kuitenkaan jätä odottavaa tunnelmaa murinan vaihtuessa melodiseen, puhtaaseen laulantaan. ”Elämänlangalla” on myös orkesterille itselleen henkilökohtaista merkitystä, joka tuo oman tunnelmansa esitykseen.

Gaian lapsi” -kappaleessa leikittelevä basso yhdessä herkän Anna Erikssonin kanssa luo samanlaista mystiikkaa kuin edeltävän albumin, ”Elokuution” avauskipaleessa. Seuraavaksi rytmikäs poljenta avaa Metsästäjä-trilogian aggressiivisella introllaan, joka jatkuu sujuvasti hempeämpään ”Ero” -kappaleeseen. Samoja lyriikoita mukanaan kantava kappale luo jatkuvuutta, ja tarina soljuu saumattomasti osasta toiseen.

Hiljentyen päättyvä metsästäjän trilogia vaihtuu vauhdilla toiseen ennalta julkaistuun kappaleeseen, ”Enkelinmurskaimeen.” Ei jää varmasti kenellekään epäselväksi, miksi tämä kyseinen tuleva keikkayleisön laulattaja valittiin singleksi. Kitarasoolo on koruton, mutkaton ja toimiva juuri tähän, ja kosketinsoittaja Emil Lähteenmäen taustoitus luo tietynlaista seesteisyyttä muuttaen tunnelmaa ennen kertosäettä.

Merivälimatka” tuo jollain tavalla mieleen joitain samoja fiboja kuin ”Viimeinen Atlantis” -levyn ”Eloonjäänyt” -kappale, vaikkei nousekaan sen tasolle. Alun toivokas aaria vaihtuu silmänräpäyksessä epätietoisuuteen, ja aiheuttaa jopa sohvan nurkassa turvallisesti kyyhöttävälle kuuntelijalle vahvoja toivon ja epätoivon tunteita. Taitava sovitus ja soitinten saumaton yhteistyö tuovat upeasti esiin ahdistavat tunnelmanmuutokset. ”Sudet tulevat” on itsevarmaa, vahvaa Stam1naa, joka osin muistuttaa vanhempaa tuotantoa – varma viimeinen niitti niille, jotka vielä olivat empineet keikalla pittiin pyörähtämistä. Pian ”Kajo” päättääkin albumin yhtä salaperäisesti ja ylväästi, kuin edeltäjänsä ”Elokuution” ”Valhe” -kappale.

Levyltä ei löydy ihan niin paljon sisäistettävää, saatika sitkeästi pureskeltavia lyriikoita kuten aiemmalta tuotannolta, muttei ”Taivalta” silti sovi kevyemmäksi tai huonommaksi haukkua. Monet erityyliset kappaleet sekä useat tunnelmanmuutokset takaavat kontrastia koko kuuntelukokemuksen ajalle. Kappaleista kuultaa läpi kokemus, ja sanoitusten sokkeloista kaiken loppumisen vääjäämättömyys sekä menetysten ja uhrausten tietynlainen analysointi.

Jälleen kerran taattua Stam1na-laatua. ”Taival” on taidokasta ja monipuolista metallia niille, jotka kuulevat ja yksi suuri tarina niille, jotka kuulemisen lisäksi myös kuuntelevat.

8½/10

Kappalelista:

  1. Hyvää yötä
  2. Solar
  3. Elämänlanka
  4. Gaian lapsi
  5. Metsästäjä I, Metsästäjä
  6. Metsästäjä II, Ero
  7. Metsästäjä III, Ylösalainen
  8. Enkelinmurskain
  9. Merivälimatka
  10. Sudet tulevat
  11. Kannoin sinut läpi hiljaisen huoneen
  12. Kajo

Kommentit