Painin Peter Tägtgren: ”Odotan innolla ’Har Du Horat Runt på Campingen’ -kiertuetta Turmion Kätilöiden kanssa”

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 20.8.2016

Pain 2016Ruotsalainen industrial metalia soittava Pain julkaisee uransa kahdeksannen albumin ”Home Coming” 9. syyskuuta ja saapuu tämän myötä ”Har Du Horat Runt på Campingen” -nimiselle Suomen-kiertueelle yhdessä Turmion Kätilöiden kanssa. Kaaoszine tavoitti puhelimitse haastatteluita albumiin liittyen tehneen Peterin ja keskusteli miehen kanssa hieman tulevasta albumista sekä tämän odotuksista Suomen-kiertuetta kohtaan: 

Mitenkäs kesä on osaltasi sujunut?

Peter Tägtgren: On ollut helvetin kiireistä! Mutta nyt voin jo vähän rentoutuakin; kun promoaminen alkaa ja albumi on valmis, paino tavallaan putoaa pois hartioilta.

Varmasti, ja lisäksi olet myös tuottanut Sabatonin uuden albumin, joten sekin lienee teettänyt työtä omien kiireidesi lisäksi.

A3_TK_PAIN_hdhrpk_2016_colourPeter Tägtgren: Kyllä! Ja myös Dynastyn albumi, jonka tuotin myös samaan aikaan uuden Painin albumin kanssa, joten kiirettä on tosiaan pitänyt.

Aivan, tuo Painin uusi, kahdeksas albumi kantaa nimeä ”Coming Home”. Osasitko koskaan kuvitella bändiä perustaessasi, että sen urasta tulisi näin pitkä ja levyjä tulisi olemaan näin monta?

Peter Tägtgren: En, en tietenkään, ajattelin, että se olisi osa elämääni, jossa haluaisin tehdä muunlaista musiikkia kuin death metalia. Mutta innostuin siitä enimmässä määrin, joten jatkoin sitä. En halunnut toteuttaa näitä visioita Hypocrisyn kanssa, koska halusin sen pysyvän juurillaan death metalina, jota se on aina ollutkin, en industrialina, jollaiseksi Pain on muovautunut. Hypocrisy tulee aina olemaan gootti- death metalia/melodsta doom metalia tai miksi ihmiset Hypocrisyn musiikkia nyt kutsuvatkaan! Mutta Hypocrisyn lisäksi tarvitsen ”paineventtiilin” muulle musiikille, jota luon, joten Pain toimii minulle sellaisena venttiilinä.

Tulevasta albumista puheen ollen: uskoakseni viime albumista on noin viisi vuotta, joten minua kiinnostaa, miksi albumien välillä on kulunut näin paljon aikaa? Oliko ilmassa jonkinlaista ”writer’s blockia” tai muuta vastaavaa?

Peter Tägtgren: Ehei, se johtui enemmänkin ajan puutteesta. Hypocrisyn levy tuli ulos silloin, ja teimme 150 keikkaa sen kanssa. Kun ryhdyin työstämään Painin albumia vuonna 2013, Till Lindemann soitti minulle ja kysyi, haluaisinko tehdä musiikkia hänen kanssaan. Joten…kaikenlaista on ehtinyt tapahtua, mikä on pitänyt minut kiireisenä. Minun ja Tillin on aina pitänyt kirjoittaa muutama kappale yhdessä, joten yhteistyö oli odotettavissa, mutta se paisuikin kokonaiseksi levyksi ja veikin sitten aikaa melkein kaksi vuotta! Ja viime vuonna ryhdyin työstämään uutta Hypocrisyn albumia, joten olen todellakin ollut kiireinen!

Eli työstät joka tapauksessa koko ajan musiikkia johonkin projektiin tai bändiin?

Peter Tägtgren: Juuri niin!

Tällä albumilla työskentelit yhdessä Carach Angrenista tutun Clemens ”Ardek” Wijersin kanssa. Kuinka tämä yhteistyö sai alkunsa?

Pain Coming Home 2016Peter Tägtgren: Se alkoi siitä, kun miksasin hänen edellisen albuminsa ja kuulin ne orkesteriosuudet. Kun halusin mennä Lindemannin kanssa nauhoittamaan johonkin orkesteriosuudet, kysyin häneltä, missä hän on nauhoittanut omansa. Hän sanoi hoitavansa ne itse, koska tekee yleensä musiikkia elokuviin, eli hän tekee ne kaiketi tietokoneella itse. Niinpä lähetin hänelle sitten muutaman tiedoston Lindemannin musiikkia ja sain takiasin hyvin tyylikkäitä orkesteriosuuksia! Kun ryhdyin kirjoittamaan uutta Painin albumia, kirjoitin sinne hieman tavallista enemmän orkesteriosuuksia, koska tiesin hänen voivan hoitaa ne ja tehdä niistä erittäin hyvän kuuloisia!

Olen kuunnellut tuon uuden albumin pari kertaa tänään ja itse ajattelen tämän olevan varmasti kokeellisin Pain-albumi ikinä. Olenko oikeassa arvioni kanssa?

Peter Tägtgren: Kyllä, luulen niin! En halunnut seurata perinteisiä jalanjälkiäni kirjoittajana, koska yleensä, jos kirjoitat riffin, se johtaa siihen, että seuraava riffi tulee olemaan tietynlainen. Niin vain käy, vaikken haluaisikaan. Tällä kertaa halusin todella tehdä asioita eri tavalla, koska kädenjälkeni on muuten sellainen, että kaikki pystyvät tunnistamaan, että ”hei, tuo riffi on Peterin kädenjälkeä”.  Joten tein kaiken toisin: jos olisin ennen mennyt vasemmalle, menin tällä kertaa oikealle ja niin edespäin, joten vei myös paljon aikaa tehdä kaikki tietyllä tavalla!

Oletan, että tietyllä tavalla boksin ulkopuolinen ajattelu saattaa olla muusikolle hyvin vaikeaa, koska usein kaikilla on oma tapansa tehdä asioita.

pain_smfPeter Tägtgren: Kyllä, mukavuusalueelta poistuminen on usein varsin hankalaa. Usein ajatellaan: ”Olen tehnyt näin ennekin ja tämä toimii.” Se on hyvin vaarallista ajattelua, koska se jättää luovuutta pois prosessista. Olen varmastikin ollut liian kauan mukavuusalueellani, kunnes Till repi minut pois sieltä.

Aioinkin juuri kysyä, että nyt kun olet tehnyt kaikenlaista, tuottanut paljon levyjä ja tehnyt useita projekteja muiden kanssa, oletko koettanut siinä sivussa oppia jotain omiin projekteihisi eri muusikoilta, esimerkiksi Rammsteinin Till Lindemanilta?

Peter Tägtgren: Noooh, ei bändeiltä yleensä, kuuntelen toki musiikkia mutta teen sen enemmän tuottajan kuin soittajan roolissa. Mutta Till toi pöytään 25 vuoden kokemuksensa kaikesta, mitä osasi, ja minä toin oman osaamiseni kirjoittajana ja laulajana, joten projektista oli taatusti hyötyä meille molemmille, opimme toisiltamme. Opetin hänelle myös, ettei studioiden lauluosuuksien tarvitse kestää kuutta viikkoa! Yleensä hänellä on toki studiossa mukanaan viisi muuta tyyppiä, joiden kanssa neuvotella, mutta nyt studiossa olimme vain me kaksi

Se varmaankin toi myös hieman leppoisamman fiiliksen studioon?

Peter Tägtgren: Kyllä, ja oman osansa hoiti myös se, ettei meille ollut suunnitelmia julkaista Lindemann-albumia vaan kirjoitimme musiikkia, biisi biisiltä. Kukaan ei vain tiennyt, mitä niillä tehtäisiin, ja yhtäkkiä kaikki tiesivät tästä ja soppaan hyppäsivät levy-yhtiöt ja muut vastaavat, jolloin hauska osuus oikeastaan loppui ja se muuttui hupiprojektista oikeaksi bändiprojektiksi.

Tällä uudella albumilla on kappale nimeltään ”Call Me”, jossa Sabatonin laulaja Joakim laulaa vierasosuuksia. Oliko sinulla alun perinkin suunnitelmissa pyytää häntä kappaleeseen vierailemaan vai syntyikö ajatus vasta, kun työskentelit bändin uuden levyn parissa?

Peter Tägtgren: Minähän lauloin osuuksia ”Carolus Rexille”,  ja nyt minulla oli nämä 10 biisiä valmiina ja kysyin sitten Joakimilta, haluaisiko hän laulaa jollekin. Hän vastasi, että toki. Soitin sitten kappaleet hänelle ja hän kysyi, millä niistä haluaisin hänen laulavan. Totesin, etten tiedä, koska en ole kirjoittanut vielä sanoituksia. Asentelin sitten studion itselleni makuuhuoneeseen ja mikrofoni tuijotti minua pari viikkoa mennessäni nukkumaan, sillä kun työskentelin 10 tuntia päivässä Sabatonin kanssa studiossa, inspiraatiota lyriikoiden kirjoittamiseen ja laulamiseen ei oikein ollut. Minulta siis otti aikansa, ennen kuin ryhdyin työstämään niitä. Kun Sabaton sai studiotyönsä valmiiksi, olin laulanut jossain vaiheessa 7-8 kappaletta; ja kun palasin työstämään levyn ekstramateriaalia, näytin materiaalin Joakimille. Se pisti hänet hieman erilaiseen maailmaan, koska hänen ei pitänyt laulaa sodasta; se oli hänelle varmaan myös erilainen kokemus!

Pain 2016Tuo oli kaiketi hänelle ensimmäinen kerta tehdä vierailevia lauluosuuksia vai olenko väärässä?

Peter Tägtgren: Se taitaa…ei mutta ei, on hän varmaankin tehnyt…En muista, missä tai mitä, mutta hän on kyllä tehnyt joskus vierailevia osuuksia, joskus jossain.

Mitä voisit kertoa uuden albumin sanoituspuolesta, mistä kerrot ihmisille tällä kertaa? Tuskin yhtä likaisista asioista kuin Lindemannin albumilla?

Peter Tägtgren: En, en todellakaan! Jätän ne jutut Tillin huoleksi. Tällä kertaa yritin laittaa sanoituksiin hieman enemmän huumoria ja kieroutunutta menoa, koska kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa. Esimerkiksi ”Natural Born Idiotissa” kerrotaan siitä tyypistä, jota et tosiaan halua nähdä, kun olet baarissa ja hän tulee lässyttämään sinulle ja hermosi meinaavat mennä. Me kaikki tunnemme sellaisen tyypin! Ja tietysti, ”Pain in the Ass” on hieman humoristinen kappale; kappaleen nimi syntyi vasta sen valmistumisen jälkeen, koska en tiennyt oikein, mistä laulaisin siinä. Managerini sanoi, että sen työnimi on oikeasti hyvä nimi, ja lopulta päädyin kirjoittamaan sanat sen nimen perusteella. ”Call Me” kertoo sen sijaan gigolosta, joka haluaa naisten soittelevan hänelle. Joten jos sinulla on rahaa, hänellä on aikaa. Hän haluaa vain panna, mikä on unelmaduuni, kunnes joku todella ruma nainen saapuu eli nautinnollisuus lienee vaihtelevaa! Voidaan siis sanoa, että kappaleet ovat hieman huumoripitoisempia kuin ennen, usein niissä tosin on ajatuksiani mukana.

Huomasin, että olette myös tulossa marraskuussa Suomeen keikalle? Aiotteko soittaa paljon uutta materiaalia livenä noilla kuudella tulevalla keikalla?

Peter Tägtgren: Kyllä, ehdottomasti! Tällä hetkellä kappaleet tuntuvat hyvin tuoreille ja on mukavaa alkaa harjoitella biisejä bändin kanssa. Uskon, että moni kappale uudelta levyltä sopii hyvin livenä soitettavaksi! Yleisesti ottaen kiinnitän aina paljon huomiota Painin kappaleissa rytmiin, jonka on oltava juuri livetilanteeseen sopiva kuten AC/DC:llä: suoraa potkintaa hyvällä ryhmillä.

Tähän loppuun vielä hieman tulevaisuudensuunnitelmistasi: onko luvassa nyt pelkästään keikkailua Painin kanssa vai löytyykö suunnitelmia myös Lindemannin ja Hypocrisyn suhteen?

Peter Tägtgren: Vaikea kysymys, luultavasti keikkailemme Painin kanssa niin kauan, kuin sille on nyt kysyntää. Kesäfestivaalit olisivat kivoja kierrettäviä, varsinkin Suomessa! En ole kiertänyt Suomessa viime aikoina Painin enkä myöskään Hypocrisyn kanssa. Nyt nämä kuusi keikkaa ovat siis erittäin hyvä juttu, ja käsittääkseni liput ovat myös myyneet hyvin jo tässä vaiheessa, joten ihmisten kannattaa ostaa liput nopeasti! Tämä on toki positiivista! Ensi vuonna luvassa lienee Amerikan-keikkaa ja kenties myös Kanadaa. Välipäivinä, kun emme keikkaile, työstän luultavasti materiaalia Hypocrisylle. Lindemann sen sijaan – en tiedä, mitä Rammstein suunnittelee keikkarintamalla vai aikooko se kirjoittaa uutta materiaalia. Rammstein on prioriteetti numero yksi Tillille, joten Lindemannin hommat menevät Rammsteinin ehdoilla!

Kiitoksia paljon haastattelusta Peter! Haluatko tähän loppuun vielä sanoa jotain suomalaisille faneillesi?

Peter Tägtgren: Nähdään pian, kun saavumme keikoille! Toivottavasti nautitte uudesta levystä ja tulevista keikoista!

https://www.facebook.com/OfficialPain/

Haastattelun voit kuunnella englanniksi kokonaisuudessaan tästä:

Haastattelu: Arto Mäenpää

Luetuimmat

Uusimmat