Simulacrum

Kotimainen progressiivista metallia soittava Simulacrum julkaisi eilen debyyttialbuminsa nimeltä ”The Master And The Simulacrum”. Mistä albumi oikein kertoo ja millaisia odotuksia yhtyeellä on vuodelle 2012? Se selviää lukemalla Kaaoszinen tekemä haastattelu kokonaisuudessaan.

Morjensta. Kuinkas sujui Simulacrumin joulu?

Simulacrum: Joulu vietettiin perinteisissä merkeissä läheisten keskuudessa. Uudenvuoden aattona bändi juhlisti yhdessä uuden levyn julkaisua.

Vuosi 2011 alkaa olla lopuillaan. Kun katsotte kulunutta vuotta yhtyeen silmin, niin kuinka se mielestänne kokonaisuudessaan sujui?

Simulacrum: Levyn valmistumisen myötä bändi on henkisesti kehittynyt uudelle tasolle, kun jokainen jäsen on konkreettisesti päässyt kuulemaan lopputulosta. Yhtyeen sisällä tapahtui myös vuoden 2011 aikana rumpalin vaihdos, jolloin Simulacrumin riveihin astui nuori ja lahjakas rumpali Samuel Hildén. Tämän myötä yhtyeeseen saatiin uutta eloa ja innokkuutta, joka on kehittänyt ja vienyt meitä eteenpäin. Vuoden aikana olemme myös alkaneet työstää tulevan levyn materiaalia, joka on tällä hetkellä jo äänitysvaiheessa.

Vuoden aikana tuli myös iso kasa uusia albumeita. Mitkä olivat omat suosikkisi vuodelta 2011?

Simulacrum: Suosikkeihin kuuluu mm. Symphony X – ”Iconoclast”, Opeth – ”Heritage”, Foo Fighters – ”Wasting Light” sekä Andromeda – ”Manifest Tyranny”.

Vuosi 2012 lähtee teiltä käyntiin uuden ”Master And The Simulacrum” nimeä kantavan albumin julkaisun myötä. Miten albumin tekeminen studiossa sujui? Sujuiko nauhoitusprosessi ilman sen suurempia kommelluksia?

Simulacrum: Äänitykset tehtiin kokonaan Dark Noise Productionsin kidutuskammiossa, tuottajan valvovan silmän alaisuudessa. Jäsenet soittivat säkkipimeydessä eivätkä saaneet ruokaa eikä juomaa, ennen kuin soiton laatu oli progestandardien mukaista sekä kappaleet purkissa… Emme halua julkisesti paljastaa kaikkia likaisia yksityiskohtia, mutta lopulta yhtye ja tuottaja pääsivät yhteisymmärrykseen ja olivat molemmin puolin tyytyväisiä lopputulokseen.

Albumin julkaisee kotimainen Inverse Records. Miten päädyitte yhteistyöhön juuri Inversen kanssa ja kuinka yhteistyö on tähän mennessä sujunut?

Simulacrum: Inversellä oli artistilähtökohtaisesti paras tarjolla oleva sopimus. Yhteistyö on sujunut ongelmitta. Henkilökunta on ollut ystävällistä sekä vastaanottavaa ja tehnyt enemmän kuin riittävästi julkaisumme eteen.

Symphony X:n basisti Michael LePond tuntui pitävän albumistanne ja hänen antama palaute levyllenne oli hyvää. Mille tuntui saada palautetta yhtyeeltä, jonka musiikki on teihin toiminut vaikuttajana

Simulacrum: Rehellisesti sanoen, vain muutamia vuosia sitten emme olisi voineet kuvitella, että saisimme positiivista palautetta tämän tason progemetallikonkarilta. Tämä kyseinen palaute on erittäin kannustavaa ja tulee myös pysymään mielissämme hankalampinakin aikoina.

Millaisia odotuksia teillä itsellänne on uuden albumin suhteen?

Simulacrum: Uskomme uuden albumin löytävän oman kuulijakuntansa Suomen lisäksi myös eri puolilta maailmaa. Toivomme, että musiikki voi myös tarjota jotain uutta genren ystäville sekä niille, jotka eivät ole mahdollisesti tutustuneet vielä tähän genreen.

Kertoisitteko hieman albumin lyriikoista. Mistä albumin kappaleet oikein kertovat ja mistä saat yleensä vaikutteita yhtyeen lyriikoihin?

Sanoittaja Lithos Kairanen: Jokainen lyriikka, jonka olen kirjoittanut, kertoo toisista lyriikoista erillisen tarinan. Christian keksii ensin lyriikoille teeman, minkä jälkeen kirjoitan vapaasti assosioiden teeman pohjalta. Moni kappale kertoo jonkin fantastisen olennon tarinan. Tällaisia ovat esim. mekaaninen koljatti Hammerhead, kellarilaboratoriossa häärivän mestarin Simulacrum-tekoihminen tai galakseja työstävä taivaankappaleiden arkkitehti. Tämän jälkeen Christian sovittaa lyriikat melodiaan ja vaihtaa pari ilmaisua. Aivan kaikki monimutkaisista lyriikoista löytyvistä kielenvastaisuuksista eivät siis ole minun kynästä.

Simulacrumin lyriikat suhtautuvat proge- ja fantasiamaailman perusasioihin osin leikitellen, mutta ottavat toki jotkin näiden maailmojen ”lainalaisuudet” vakavissaan. Yksi vaikuttaja Simulacrumin lyriikoiden kirjoittamisessa on ainakin alkuvaiheissa ollut musiikkisatiirin pioneeri Frank Zappa. Esimerkiksi ”The Depraved” –biisin kertomusta hyvän maun rajoilla taiteilevan poikkeusyksilön näkökulmasta voi pitää enemmän zappamaiseen, kuin progelyriikan perinteiseen suuntaan kallistuvana.

Monet yhtyeet ovat viime vuosien aikana tehneet comebackeja. Jos saisit valita yhden edesmenneen yhtyeen, joka palaisi yhteen, minkä valitsisit ja miksi?

Simulacrum: Frank Zappa. Hän kokosi yhteen maailman parhaimpia soittajia ja toi musiikkiin huikeasti erilaisia vivahteita. Zappa kuoli keski-iässä syöpään ja häneltä jäi musiikillisesti varmasti huikea määrä asioita kertomatta.

Jos saisitte kiertää maailmaa ensi vuonna kolmen yhtyeen kanssa, niin kenet valitsisit kanssanne kiertueelle?

Simulacrum: Dream Theater, Symphony X ja Andromeda.

Jatkakaa seuraavaa lausetta: Vuonna 2012 Simulacrum lupaa…

Simulacrum:…seuraavaa albumia julkaistessa luoda uuden kultin, joka palvoo taivaankappaleiden arkkitehtia nimeltä Celestial Architect!

Kiitoksia paljon haastattelusta. Onko teillä vielä loppuun jotain, mitä haluaisit sanoa Kaaoszinen lukijoille?

Simulacrum: Suomessa on todella paljon hyviä tulokasbändejä. Käykää heidän keikoillaan ja tukekaa bändien toimintaa, tulette varmasti yllättymään. Muistakaa myös käydä levykaupoissa!

Kommentit