Abhoth

Kirjoittanut Riku Mäkinen - 28.2.2015

Abhoth(2)Vain runsaan 600 000 asukkaan piskuisesta Montenegrosta harvemmin saa metallimusiikkia kuultavakseen, mikä varmasti johtuu suurilta osin haastattelussa mainitusta maan surkeasta taloudentilasta. Tunnelmallista death metallia soittava Abhoth onkin yksi niitä maan harvoista metalliyhtyeistä, joka on saanut musiikkiaan nauhoitetuksi asti, ja yhtyeen omaa nimeä kantava omakustanne-EP julkaistiin viime vuonna. Kaaoszine otti yhtyeeseen sähköpostitse kontaktia ja kyseli tämän hetken kuulumisia, ja yhtyeen vokalisti Srdjan Misovic vastaili…

Voisitko aluksi esitellä yhtyeenne kertomalla lyhyesti yhtyeen historian ja edustamanne musiikkityylin?

Abhoth perustettiin vuonna 2006, jolloin tehtiin myös perustukset debyytti-EP:mme kappaleisiin. Ensimmäinen versio kappaleestamme ”Beyond the Gates of the Silver Key” nauhoitettiin vuonna 2008 ja sen remasteroitu versio julkaistuun YouTubessa 2012. Debyytti-EP:mme nauhoitettiin vuonna 2013 ja julkaistiin 2014. Määrittelemme musiikkimme tunnelmalliseksi death metalliksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Abhoth-EPJulkaisitte viime vuoden lopulla yhtyeen nimeä kantavan EP:n. Mitä voisit kertoa lukijoillemme tästä tuotoksesta? Miksi jokaisen pitäisi katsastaa kyseinen tuotos, ja oletteko itse tyytyväisiä lopputulokseen?

”Abhoth”-EP sisältää kolme kappaletta. Keskitempoinen death metal on pääroolissa kappaleissamme, jotka kuitenkin vaihtelevat aina vauhdikkaista thrash/death-riffittelyistä hämäriin doom metal -hetkiin, joita höystetään hitailla ja synkillä kitarasooloilla. Tarkoituksenamme on sekoittaa death metallia tunnelmallisiin kosketinsoittimiin, jotka soivat raa’an kitaroinnin taustalla samalla, kun matalat murinat täyttävät kokonaisuuden. Olemme melko tyytyväisiä EP:n lopputulokseen ja saamamme palaute siitä on ollut myös pääosin positiivista.

Mitkä yhtyeet ovat toimineet Abhothin suurimpina vaikuttajina? Kuunteletteko laisinkaan musiikkia metallin ulkopuolelta?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Monet ”old school” -yhtyeet ovat toimineet musiikkini vaikuttajina. Pääasiassa yhtyeet kuten Nocturnus ja Pestilence, jotka ovat sekoittaneet death metallin ja kosketinsoittimet saamalla aikaan todellisia mestariteoksia. Nykypäivänä on olemassa myös yhtyeitä kuten Sulphur Aeon, Fleshgod Apocalypse, Ex Deo ja Septic Flesh, jotka sekoittavat koskettinsoittimia death metallin muottiin. Pidän paljon metallin ulkopuolisesta musiikista, mutta kuuntelen noin 80-prosenttisesti metallimusiikkia. Esimerkiksi viime aikoina olen kuunnellut paljon esimerkiksi yhtyeitä Wovenhand ja Madrugaga, mutta maustan näitä aina kuuntelemalla sen jälkeen esimerkiksi Cannibal Corpsen viimeisintä albumia.

Mistä ammennatte inspiraationne musiikin luomiseen?

Henkilökohtaisesti säveltämiseni alkoi tylsistymisestä. Mutta sanoisin, että suurin motivaation lähde on rakkauteni metallimusiikkia kohtaan ja toivo luoda sitä itse. Olen myös valtava kauhukirjallisuuden fani, joten kappaleeni ovat tarkoitettu viemään kuuntelija lähemmäksi joidenkin nerokkaiden kirjailijoiden luomia mysteerisiä ja kammottavia tunnelmia ja myös kokonaiseen maailmaan tuntemattomia ja muinaisia kauhuja, joita nuo kirjat pitävät sisällään. Tavallaan olen kehittänyt oman musiikillisen näkemykseni näistä visioista. En tunne myöskään pakkomielteisyyttä genrerajoja kohtaan, joten musiikillisesti minulla ei ole rajoituksia tai esteitä. Olen siirtänyt Abhothiin kaiken, mistä ylipäätänsä pidän metallimusiikissa: sinfoniset introt, nopeat thrash metal -riffit, groovaavat hidastelut, doomahtavat hetket tarttuvine melodioineen, nopeat kitaratremolot jne. Voisi sanoa, että Abhoth on näistä elementeistä syntynyt, epämääräinen ja hirvittävä kammottavuuden lähde.

Kuinka kuvailisit musiikkianne käyttämättä tyypillisiä sanoja, kuten ”metal”? Toisin sanottuna, kuinka kuvailisit musiikkianne henkilölle, joka ei ole koskaan kuullutkaan metallimusiikkia aiemmin?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Muinaisten ääni. Sfäärien musiikkia.

Mitä voit kertoa meille Abhothin lyriikoista? Mistä asioista ne yleensä kertovat ja kuinka tärkeä elementti lyriikat ovat yhtyeelle?

Abhothin EP:n sanoitukset pohjautuvat kauhukirjallisuuteen ja kirjoituksiin Cthulhu-mytologiasta ja kertovat kammottavista jumalista, jotka tunnetaan nimellä Suuret Muinaiset. Sanoituksemme ovat käsitteellisiä loitsuja näille mielikuvituksen pahimmille luomuksille, jotka hallitsevat kosmoksen takana ja toisissa ulottuvuuksissa sekä tähtienvälisissä kuiluissa. Nämä hirviöt ja kultit ovat esiintyneet useiden taiteilijoiden luomuksissa aina Lovecraftista August Derlethiin, Clark Ashton Smithiin, Lord Dunsannyyn sekä muihin, jotka ovat perustaneet Cthulhu-mytologian. Joten voisimme sanoa, että sanoituksemme ovat loitsumuodossa kirjoitettuja tarinoita näiden kirjailijoiden teoksissa esiintyvistä nimistä ja hahmoista. Sanoitukset ovat Abhothin ilmaisussa hyvin tärkeitä. Mutta Lovecraftin kirjallisuudessa pelkkä ajatuskin näistä hirviöistä saattaa johtaa ihmisen hulluuteen, puhumattakaan niiden nimien tietämisestä tai läsnäolosta. Kirjat, kuten pahamaineinen ”Necronomicon”, ovat johtaneet jopa sen kirjoittajan itsensä hulluuden partaalle, joten joidenkin asioiden on vain parempi pysyä kiellettyinä ja tuntemattomina ihmiskunnalle. Siksi emme julkaise sanoituksiamme.

Abhoth(3)Tulette maasta, joka ei ole kovinkaan tunnettu metallimusiikistaan. Mitä yhtyeitä voisit suositella meille Montenegrosta?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Suurin osa niistä harvoista Montenegrosta kautta aikojen tulleista metalliyhtyeistä on soittanut lähinnä covereita, kaikki vielä samalta soittolistalta. Ja vaikka ne olisivatkin soittaneet omia biisejään, vain muutama yhtye on onnistunut nauhoittamaan niitä. Jotkin yhtyeet, joilla on ollut livenä hyvin äärimmäinen soundi, ovat nauhoittaneet demoja, joita ei ole koskaan julkaistu, kuten Withed Tears sekä Brzi Bend Cetinja. Nykypäivänä täällä on paljon nuorempia yhtyeitä, jotka ovat vasta haistelemassa ajan haasteita ja sitä kautta nauhoittamassa omaa materiaaliaan. Skeneemme jo paikkansa vakiinnuttaneiden yhtyeiden ulkopuolelta voisin suositella hardcore-yhtyettä, joka todella potkii persettä livenä. Yhtye on nimeltään Gomila Nesklada, ja se tulee Niksicin kaupungista. Henkilökohtaiset suosikkiyhtyeeni Montenegrosta ovat niitä, joissa soittaa Abhothin jäseniä, kuten murskaava thrash metallia soittava KK Street Bangers sekä todella hämärä black metal -yhtye Zaimus.

Kuinka vaikeaa (tai helppoa) on soittaa metallimusiikkia maassa, jossa se ei ole kovinkaan suosittua?

Montenegrossa, kuten varmasti useissa maissa, joissa kommunistinen diktatuuri on siirtymässä kapitalismiin, suurimmat vaikeudet johtuvat taloustilanteesta. Yhtyeillä ei ole varaa kunnollisiin ja asianmukaisiin laitteisiin ja soittimiin maassa, jossa taloudellinen tilanne on huono ja nuorten ihmisten työttömyys yksi isoimmista ongelmista. Kun yhtyeet eivät pysty parantamaan soittotarvikkeitaan, niiltä alkaa pian loppua myös kunnianhimo sekä ammattitaito. Lopulta nämä yhtyeet sitten vain lakkaavat olemasta. Yleisesti ottaen montenegrolaisten mentaliteetti ei sovellu heavy musiikille. Mediaa dominoi halpa itämainen kansanmusiikki idioottimaisilla lyriikoillaan, mikä on äärimmäisen sulkeutunutta ja epäkannustavaa raskaammalle musiikille. Metallimusiikkia Montenegrossa soittavat yhtyeet ovat tottuneet soittamaan ilmaiseksi, joskus jopa häviten rahaa keikoistaan, toimimaan ahneiden keikkajärjestäjien ja kokemattomien äänimiesten kanssa ja pakotettu soittamaan huonoilla laitteilla maassa, jossa jo treenikämppien löytäminen on vaikeaa. Puhumattakaan laadukkaista studioista, joissa ideoitaan voisi nauhoittaa. Kaikki tämä tappaa yhtyeiltä uskoa.

Kuinka paljon tiedät suomalaisesta metallimusiikista? Mitä yhtyeitä tiedät ja mistä pidät?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Suomesta tulee useita yhtyeitä, joita kuuntelen – etenkin black metallin puolelta yhtyeet, kuten Sargeist, Satanic Warmaster sekä tietenkin Impaled Nazarene. Pidän myös doom metal -yhtyeistä, kuten Thergothon sekä Skepticism, sekä alkuaikojen Amorphiksen ja Sentencedin death metal -tuotoksista.

Mikä on mielestänne suurin syy siihen, miksi Abhothin pitäisi olla metallimusiikin seuraava iso yhtye? Mikä on suurin myyntivalttinne?

Emme näe asiaa niin, että musiikkimme olisi seuraava iso asia metallimusiikin saralla, me vain yksinkertaisesti teemme sitä, mistä pidämme, eli soitamme metallia. Olemme tyytyväisiä siihen, ja toivottavasti myös muut ovat.

AbhothYleisesti ottaen, minkä luulisit olevan seuraava iso asia metallimusiikissa?

Toivon metallin uudelleensyntymistä yleisesti, koska nykypäivänä niin monet yhtyeet kuulostavat samalta eivätkä tuo metalliin mitään uutta vaan seuraavat idoliyhtyeidensä polkuja luomatta täten mitään uudistavaa, seuraten entuudestaan kuultuja kaavoja ja rikkomatta laisinkaan musiikillisia rajoja, etenkin Montenegrossa. Mutta henkilökohtaisesti itselleni himoittava asia on ainutlaatuisen metalliskenen luominen Montenegroon: enemmän yhtyeitä, tapahtumia, metallimusiikin kannattajia, hyväksyntää ja paremmat olosuhteet kaikille yhtyeille, jotka haluavat soittaa äärimmäistä metallia tässä pienessä maassamme.

Missä näette ja toivotte Abhothin olevan kymmenen vuoden päästä?

Toivomme, että olemme vakiinnuttaneet paikkamme live-yhtyeenä ja tehneet runsaasti keikkoja sekä saaneet muutaman lisäyksen diskografiaamme.

Mitkä ovat Abhothin lähitulevaisuuden suunnitelmat?

Soitamme ensimmäisen keikkamme syyskuussa, ja se on pääsijalla tällä hetkellä. Suunnittelemme myös musiikkivideota yhdestä kappaleestamme ja tuolta keikalta toivomme saavamme siihen kuvamateriaalia. Toivomme, että video on valmiina tämän vuoden puolella.

Kiitos haastattelusta. Olisiko vielä viimeisiä sanoja lukijoillemme?

Kiitos kiinnostuksesta yhtyettämme kohtaan ja kiitos kaikille kannattajillemme.

Abhoth facebookissa

Haastattelu: Riku Mäkinen

English version:

Abhoth(2)It’s very unusual to hear metal music from a small country called Montenegro, a country with only a little bit over 600 thousand of population. Certainly one of the biggest reasons for this is the financial situation of a country, as mentioned in the interview. But Abhoth, playing their atmospheric death metal, is one of those few bands from there which have managed to even record their music for us to listen. The band released their self-titled EP last year. Kaaoszine contacted the band via e-mail to ask a little bit what’s going on with them right now and their vocalist Srdjan Misovic answered…

First of all, could you give our readers an introduction of Abhoth by telling a short biography and the style of music you are playing?

Abhoth was created in 2006, and that’s when the core of all songs from our EP was made. First version of “Beyond the gates of the silver key” was recorded in 2008 and re-mastered version was released in 2012 via youtube. Our EP was recorded in 2013 and released in 2014. We have defined our music as atmospheric death metal.

Abhoth-EPYou have just released your first self-titled EP “Abhoth”. What can you tell our readers about it? Why should everyone check it out and are you satisfied with the result yourself?

Abhoth’s EP is consisted of three songs. Mid tempo death metal is the main core of our songs, varying from fast ripping thrash-death riffs to obscure doom-parts, with slow and dim guitar solos. We’re trying to mix death metal with atmospheric keyboards as a background to the raw guitars, and all of that is fulfilled with deep growls. We’re pretty satisfied with the way it turned out, and the response of audience is also pretty positive.

Which bands are biggest influences for Abhoth? Is there any music outside of metal you like to listen?

There are many old-school bands that I’ve drawn inspiration for my music from, primary from bands like Nocturnus or Pestilence, which have tried to mix death-metal with keyboards, resulting in great masterpieces. Nowadays there are also bands, like Sulphur Aeon, Fleshgod Apocalypse, Ex Deo, Septic Flesh which are also great in mixing the keyboard sound with the death metal matrix. I like a lot of music outside of metal, but metal takes at least about 80 percent of all the music I’m listening to. For example, in the last period I’ve been listening mostly bands like Wovenhand and Madrugada, but I always spice them with something like the last album of Cannibal Corpse.

From where do you draw inspiration for creating music?

Personally, my composing started from boredom. I would say that the greatest motivator in general was my love for metal music, and great wish to make some. Also, I’m a great fan of horror literature, so those songs were composed in order to bring the listener closer to the mysterious and terrific atmosphere of some writers’ genius writings and the whole world of nameless and ancient terrors that dwell within. In that way I have created my own musical impressions on their visions. I wasn’t obsessed with genres, so I had no music boundaries and barricades. So I’ve transfered all that I like in metal into Abhoth: symphonic intro, fast thrash metal riffs, groovy slow ones, doom parts with catchy melodies, guitar fast tremolos etc. And we can say Abhoth is spawn of these parts, amorphous and terrific, the Source of Abomination.

How would you describe your music without using basic words like “metal”. In other words, you would you describe your music for a person who has never heard metal music before?

Voice of the Ancients. Music of the Spheres.

What can you tell us about the lyrics of Abhoth? Which subjects are they basically about? How important part lyrics are for Abhoth?

Abhoth’s lyrics on this EP are based on horror literature and the writers from Cthulhu mythos, about monstrous deities, which they have referred to as The Ancient Ones. The lyrics are a conceptual invocation of those creatures beyond the worst imagination who rule the cosmos and beyond-dimensional voids and interstellar gulfs. Those monsters and their cults are described in stories of various artists, from Lovecraft to August Derleth, Clark Ashton Smith, Lord Dunsanny and all the others who have formed the Mythos circle. So we can say that it’s a lyrical grimoire of some of the names and avatars mentioned in their literature. The lyrics are very important part of Abhoth’s manifestion. But, in Lovecraftian literature, even mere thought of some of his monsters can lead a man into madness, not to mention knowing their names or appearance. Books like infamous Necronomicon from writings have drove even its creator to insanity, so some things are best if they forever stay forbidden and unknown to the mankind. So, in manner of that, we don’t publish our lyrics.

Abhoth(3)You are hailing from country, which is not so familiar of metal music. Which bands you can recommend for us from Montenegro?

Most of the few metal bands in Montenegro that have emerged through time have played mostly covers, all of them with same playlist and not a song of their own. And even if they did, few metal bands have ever recorded it. Some of the bands that have played more extreme sound live have managed to record demos, but they have never published, like Withed Tears and Brzi Bend Cetinja. Nowadays, there are a lot of young bands, who are yet to taste the challenge of time and record the material of their own. Among the ones who are already established on our scene, I would recommend hardcore band which is really kicking ass live  and it’s Gomila Nesklada from Niksic. Personally, my favourite bands from Montenegro are the bands with members of Abhoth included, like destructive thrash metal band KK Street Bangers and really obscure black metal band Zaimus.

How hard (or easy) it is to play metal music in a country where metal music isn’t such a huge thing?

In Montenegro, as well as in the most of the countries facing transition from the communist dictatorship to capitalistic one, most problems are created in a background of financial situation. Bands can’t afford to play on descent and proper equipment and gear in a country struggling with its own economics, where unemployment of young people is number one problem. Bands can’t improve their gear and soon they start to lack ambition and professionalism as well, and finally, they seize to exist. Montenegrin mentality is closed for heavy music in general. Media is dominated by cheap oriental folk music with idiotic lyrics, absolutely closed and non-supportive for extreme sounds. The bands who play metal in Montenegro are used to playing almost for free, sometimes with them losing money instead of earning it, with greedy organizers, unexperienced sound engineers, forced to play on a bad equipment in a country where it’s hard to find the place for rehearsals, not to mention the non-existence of professional studios to record their ideas, and all of these things are will-killers.

How familiar you are with Finnish metal music? Which bands do you know and like from our country?

There are many Finnish bands that I listen to, especially black metal bands like Sargeist and Satanic Warmaster, and of course, Impaled Nazarene. I’m also a fan of doom metal bands like Thergothon and Skepticism and death metal periods of early Amorphis and Sentenced.

What do you think is the biggest reason why Abhoth should be the next big thing in metal? What is your biggest selling point?

We don’t consider our music next big thing in metal, we’re simply doing what we like: playing some metal music. We’re satisfied with it, we hope others will be too.

AbhothWhat do you think will be the next big thing in metal generally speaking?

I’m hoping for rebirth of metal in general, because a lot of bands sound alike, bringing nothing new but following the path of the idolized bands and bringing nothing innovative, following proved patterns  and breaking no musical frontiers, especially in Montenegro. But for me the next big thing which I desire for is making and creating the unique Montenegrin metal scene, with much more bands, events and supporters of metal, with better acceptance, and better conditions for all the bands who are willing to play extreme metal in this small country.

Where do you see and hope Abhoth will be after 10 years?

We hope Abhoth will be established as a live performing band with rich show history and few more additions to our discography.

Which are the main plans of Abhoth for the near future?

Our first gig in September is primary for now. Video material from it shall be used in the making of official video clip for one of our tracks, and we hope it to be finished until the end of year.

Thanks for the interview. Any last words for our readers?

Thank you for your interest in our band and thanks to all of our supporters.

Abhoth in facebook
Interview: Riku Mäkinen