Agalloch

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 15.5.2014

Agalloch 2014 1Yhdysvaltalainen metallia soittava Agalloch julkaisee uuden ”The Serpent & The Sphere”-nimisen albuminsa Euroopassa 19. toukokuuta Eisenwaldin kautta. Kaaoszine tavoitti sähköpostin välityksellä yhtyeen basisti J. William W.:n, joka kertoi hieman tulevasta albumista sekä yhtyeen musiikista ja sen tekemisestä yleensä. Lue lisää nähdäksesi haastattelu kokonaisuudessaan.

Terve! Miten Agallochilla menee?

J. William W.: Loistavasti. Uusi albumi julkaistaan noin kahden viikon päästä. Pian sen jälkeen suuntaamme Pohjois-Amerikan kiertueelle promoamaan uutta levyämme.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Uusi albuminne ”The Serpent & The Sphere” tulee ulos toukokuussa. Mitä voisit kertoa tulevan albumin musiikillisesta puolesta? Oliko jokin tietty musiikillinen suunta, jota halusitte noudattaa tällä albumilla?

Agalloch The Serpent The Sphere 2014J. William W.: Ei välttämättä ollut mitään tiettyä musiikillista suuntaa, mutta meillä on aina jokin konsepti tai päämäärä, jonka yritämme tavoittaa teemojen, ideoiden ja herättämiemme tunteiden kautta.

Oletteko pitäytyneet tiukasti tunnetussa ja kehutussa soundissanne, vai voiko ”The Serpent & The Sphere” -albumilta odottaa myös jotain uutta?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

J.William W.: Kuten aina, olemme säilyttäneet Agalloch-soundin, mutta pyrimme myös laajentamaan musiikillista horisonttiamme ja rikkomaan paradigmoja tarjotaksemme jotain uutta ja uniikkia. ”The Serpent & The Sphere” sisältää ehdottomasti elementtejä, joita ei ole ollut muilla Agallochin levyillä.

Miten vertaisit tulevaa albumianne edellisiin, esimerkiksi viimeksi ilmestyneeseen kokopitkään ”Marrow of the Spirit”?

J.William W.: Kaikkein ilmeisin ja välittömin ero on tuotannossa. ”Marrow’n” kanssa oli paljon ongelmia äänittämis- ja miksausvaiheessa, kun taas ”Serpentillä” onnistuimme saavuttamaan sen, mitä halusimme, paremmin kuin millään muulla Agallochin levyllä. ”Marrow” oli meille opetus siitä, mitä emme haluaisi toistaa seuraavalla levyllä äänityksen suhteen. Joten tällä kertaa saimme Billy Anderson hoitamaan äänityksen, ja hän onnistui siinä todella hyvin. Jos ei lasketa mukaan albumeiden musiikillisia eroavaisuuksia, mielestäni tuotanto on yksi suurimmista eroista, koska ”Serpentin” tuotanto antaa musiikin hengittää ja loistaa läpi, kun taas ”Marrow’n” kaltaisella albumilla tuotanto tukahdutti kappaleet keskitason puuroksi. ”Ashesilla” taas kappaleista tuli hengettömiä liian selvän ja timanttisen soundin takia. ”Serpentillä” on se soundi, jonka olemme aina tarvinneet.

Entä sanoitukset? Millaisia teemoja ne tällä kertaa käsittelevät?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

J.William W.: Yleensä annan Johnin puhua sanoituksista, koska hän kirjoittaa ne. Kerron kuitenkin, että ne käsittelevät luontoa tavalla, jota emme ole aikaisemmin käyttäneet.

Olette jo julkaisseet streamattavaksi kappaleen ”The Celestial Effigy” tulevalta albumilta. Miksi valitsitte juuri tämän kappaleen? Kuvastaako se albumia kokonaisuudessaan vai onko se enemmän albumin kohokohtia?

Agalloch 2014 2J.William W.: Ei oikeastaan kumpaakaan. Meidän mielestämme se vain oli hyvää esimakua albumista. Se ei kuvasta albumia ollenkaan vaan on ainoastaan yksi pala palapelistä. Ennakkoraidat ovat aina hankalia meille. Albumimme eivät ole kappaleiden kokoelmia, vaan ne ovat albumeita, jotka on tarkoitettu kuunneltavaksi alusta loppuun. Ne ovat kokonaisuus. Se on kuin valmistaisi vieraille illallista, ja sitten pyydettäisiin antamaan vieraille yksi ainesosa ruokalajista kaksi kuukautta, ennen kuin he voivat syödä itse ruoan.

Olette työskennelleet tulevalla albumilla neo folk -yhtye Musk Oxissa soittavan Nathanaël Larochetten kanssa, joka on ilmeisesti säveltänyt ja myös soittanut albumin akustiset välisoitot. Miten hänen panoksensa on vaikuttanut kappaleiden tekoon ja albumiin kokonaisuudessaan?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

J.William W.: Nathanaël on ollut ystävämme jo jonkin aikaa, ja pidämme kovasti hänen soittotyylistään. Hän sävelsi välisoitot, jotka todella auttavat tunnelman vaihtelussa. Kappaleet sävellettiin ennen hänen välisoittojaan, joten hän sävelsi ne sopimaan meidän kappaleisiimme. Emme voisi olla tyytyväisempiä hänen työhönsä.

Mitkä ovat omat odotuksesi ”The Serpent & The Spheren” ja albumin promoamisen suhteen?

J.William W.: Minulla ei ole odotuksia. Olemme todella tyytyväisiä albumiin ja innoissamme saadessamme jakaa sen maailman kanssa. En vaivaudu miettimään ihmisten mielipiteitä.

Agalloch on tehnyt musiikkia jo kunnioitettavat 17 vuotta. Miten, jos ollenkaan, sävellys- ja äänitysprosessi on muuttunut vuosien saatossa?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

J.William W.: Se on muuttunut monella tapaa. ”Pale Folkloren” aikana John sävelsi melkein kaiken, ja me muut sävelsimme itseksemme omat osamme sopimaan hänen kappaleisiinsa. Studiossa osat koottiin yhteen. Ajan myötä jokaisen bändin jäsenen panos on kasvanut yhä suuremmaksi, ja nyt kirjoitamme ja esitämme jokaisen kappaleen koko bändin voimin ennen äänitystä. Nyt Don ja minä kirjoitamme paljon enemmän kuin alussa.

Olette julkaisseet musiikkia melko nopeaan ja tasaiseen tahtiin uranne aikana. ”Faustian Echoes” MCD:n julkaisusta on kuitenkin kulunut jo kaksi vuotta. Onko tälle pitkähkölle tauolle jokin erityinen syy?

J.William W.: Emme ole koskaan työskennelleet nopeaan tahtiin. Oikeastaan ”Faustianin” ja ”Serpentin” väli on meille suhteellisen lyhyt. Tämä on viides kokopitkämme, ja Agalloch perustettiin 1996, melkein 20 vuotta sitten.

Kiitos haastattelusta ja onnea tulevan albumin suhteen. Haluaisitko sanoa vielä jotain suomalaisille faneillenne ja KaaosZinen lukijoille?

J.William W.: Kiitos haastattelusta ja toivomme palaavamme Suomeen taas pian…

Haastattelu: Eveliina Torniainen