Albumi, josta halusi tykätä jo ennen sen julkaisua – Arviossa Backyard Babiesin ”Sliver And Gold”
Kolmenkymmenen vuoden ikään ehtineen Backyard Babiesin kahdeksas studioalbumi ”Sliver And Gold” näki päivänvalon maaliskuun 1. päivä. Albumilta oli sitä ennen julkaistu singlet ”Shovin’ Rocks” ja ”Good Morning Midnight”. ”Sliver And Goldia” edelsi levy-yhtiövaihdos, mikä viivästytti osaltaan ”Shovin’ Rocksin” julkaisua. Levy-yhtiövaihdoksen myötä bändi siirtyi Gain Music Entertainmentilta Century Media Recordsille, mitä yhtye kuvaili kesällä julkaisemassaan Instagram-päivityksessä ”luksusluokan muutokseksi”. Backyard Babiesin edellinen studioalbumi on vuonna 2015 julkaistu ”Four By Four”, joka oli bändin ensimmäinen julkaisu sitten vuonna 2008 julkaistun bändin nimeä kantavan ”Backyard Babiesin”. Väliin mahtui viisi vuotta kestänyt tauko, jonka aikana bändin laulaja Nicke Borg julkaisi neljä sooloalbumia, ja bändin kitaristi Dregen soitti muun muassa Michael Monroen bändissä kitaraa ja julkaisi omaa nimeään kantavan sooloalbumin vuonna 2013.
Odotukset ”Four By Fourin” jälkeen ovat korkealla. ”Four By Four” on albumi, joka ei ole vanhentunut päivääkään sitten julkaisunsa. Osaltaan siihen on vaikuttanut myös se, että bändi on keikkaillut suht aktiivisesti viimeiset vuodet niin Suomessa kuin esimerkiksi kotimaassaan Ruotsissa. Todettakoon, että Tukholman Gröna Lundin huvipuistossa soitettu keikka oli todella mieletön kokemus. Huvipuisto oli täyteen ahdettu, yleisöä oli paikoin jopa niin paljon, että parhaimman kuuntelukokemuksen sai aivan lavan reunassa pönöttäessä.
”Sliver And Gold” polkaistaan käyntiin toisena sinkkuna julkaistulla ”Good Morning Midnight” -kappaleella. Sahaava kitara, Borgin tunnusomainen nasaali laulu, rummut ja taustalla rytmiä kappaleelle antava basso. Kappale vaatii muutaman kuuntelukerran ennen kuin siitä saa irti sitä perus Babies-ryminää. ”Simple Being Sold” jatkaa ”Good Morning Midnightilla” kuultua Babiesille tunnusomaista murinaa. Kappaleen kertosäkeen kuorolaulua muistuttava ”aaa” jää kummittelemaan mieleen vielä pitkäksi aikaa sen jälkeen, kun kappale on vaihtunut sitä seuraavaan.
”Yes To All No” -kappaleen alku potkii suoraan sisuksiin. Kappaleen rytmi jää riivaamaan vielä kappaleen päätyttyä, kertosäkeessä laulettu ”Yes To All No” saa laulamaan mukana. Parissa kohtaa taustalaulu vaikuttaa kuitenkin jotenkin turhalta kasvattaen kappaletta turhan mahtipontiseksi. Olisin toivonut kappaleesta hieman riisutumpaa versiota. ”Bad Seeds” esittelee sitä perus Backyard Babiesia – tarttuva kertosäe, Borgin erityisen hyvin tunnistettava ääni. ”44 Undeadissa” ääneen pääsee Dregen. Omaan korvaani Dregenin ääni on hieman liian rosoinen ja sopii paremmin taustalle ja kertseihin.
Sinkkunakin julkaistu ”Sliver And Gold” on yksi albumin ehdottomia hittejä. Siitä ei voi olla tykkäämättä, lukuun ottamatta ehkä sitä yhtä ikuisuudelta kuulostavaa kitarasooloa. Väittäisin, että ”Sliver And Gold” edustaa parhaimmillaan sitä Babiesiä, mikä on kuulunut bändin biiseistä läpi sen 30-vuotisen uran ajan. ”Laugh Now Cry Later” nousee albumilta omaksi suosikikseni: piano, komppikitara. Hieman ehkä yllättäen balladi, jonka sanat ovat jotakin sellaista, johon pystyy samaistumaan. Kappale jää elämään omaa elämäänsä vielä kauan sen jälkeen, kun sammutan stereot ja unohdun tekemään jotakin muuta.
”Sliver And Gold” on kokonaisuus, joka vaatii vannoutuneelta fanilta muutaman pyöräytyksen levylautasella. Ensikuuntelulla tarttumapintaa jää hyvin vähän, ja mieleen pyrkii jo pienoinen pettymys. Albumista halusi tykätä jo ennen sen julkaisua. Siihen oli ladannut niin kovia ennakko-odotuksia ja toiveita, että niiden toteutumatta jääminen tuntuu isolta antikliimaksilta. Mutta viimeistään ”Laugh Now Cry Laterin” kohdalla tulee fiilis, että uutukaiselle on annettava mahdollisuus, ja albumi pyörähtää uudelleen soimaan.
8/10
Kappaleet:
1. Good Morning Midnight
2. Simple Being Sold
3. Shovin’ Rocks
4. Ragged Flag
5. Yes To All No
6. Bad Seeds
7. 44 Undead
8. Sliver And Gold
9. A Day Late In My Dollar Shorts
10. Laugh Now Cry Later
Backyard Babies kiertää huhtikuussa Suomessa kolmen keikan verran. Illat Tampereella ja Helsingissä avaa ruotsalainen Satan Takes A Holiday. Bändi esiintyy myös Vaasassa järjestettävillä Rockperry Reload -festareilla 15. päivä kesäkuuta. Rockperry Reloadissa esiintyvät myös Skid Row, Hardcore Superstar, Eclipse, Kotiteollisuus ja Sara. Lisäinfoa osoitteesta Rockperry.
to 11.4. Klubi, Tampere, liput
Ovet klo 19.00
Liput palvelumaksuineen alkaen 30,50 euroa. Lipun hinta ei sisällä mahdollista eteispalvelumaksua.
K18
pe 12.4. The Circus, Helsinki, liput
Ovet klo 20.00
Liput alkaen 37,00 euroa Ticketmasterista. Lipun hinta ei sisällä mahdollista eteispalvelumaksua.
K18
la 13.4. ZROCK, Kempele, lisätiedot: ZROCK
Liput palvelumaksuineen alkaen 49,50 Ticketmasterista.