Architects-rumpali lyttää keikkapaikat, jotka ottavat osan bändien oheistuotemyynnistä: ”Ehkä emme soita ennen kuin saamme osuuden baarin myynnistä?”

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 21.2.2023

Metallimaailmassa on viime aikoina keskusteltu koronanjälkeisen maailman ongelmista ja hankaluuksista löytää niin osaavaa työvoimaa kuin kiertuebussejakaan. Hinnat ovat pilvissä ja moni alan osaaja on siirtynyt muihin töihin epävarman työtilanteen takia.

Yksi keskustelua herättänyt kiertue-elämän elementti on jo jonkin aikaa käytössä ollut ”merch cut” -käytäntö, eli osinko, jonka keikkapaikat ottavat bändien harjoittamasta oheistuotemyynnistä keikkapaikoilla. Tovi sitten esimerkiksi Dark Funeralin Lord Ahriman avautui aiheesta julkisesti.

Nyt myös metalcore-suosikki Architectsin rumpali Dan Searle on avannut sanaisen arkkunsa aiheesta. Searle kirjoitti aiheesta Twitteriin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Hei bändit. Milloin me aiomme mennä lakkoon ja hankkiutua eroon näistä järjettömistä tapahtumapaikkojen oheismyyntiosingoista? Tai ehkä emme soita ennen kuin saamme osuuden baarin myynnistä? Voisimmeko saada tämän tehtyä mahdollisimman pian?”

Searlen kirjoitus keräsi välittömästi kommentteja, joissa muut muusikot kertovat ikäviä kokemuksiaan keikkapaikkojen kanssa, jotka ovat ottaneet sievoisen summan bändin myynnistä itselleen.

Searlen yhtyetoveri Sam Carter esimerkiksi kommentoi, että Melbournelaiskeikkapaikka otti 15% bändin oheistuotemyynnistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat