Artistien musiikin suoratoistopalveluilla saadut tulot ylittivät ensi kertaa digitaalisten kappaleiden myynnin

Kirjoittanut Aleksi Parkkonen - 25.3.2016

kaaoszineeeMusiikin suoratoistopalvelut ovat nykypäivää ja jos haluat todisteita niiden nykyisestä valta-asemasta, niin tässä olisi sellainen tarjolla. The Recording Industry Association of America (RIAA) julkaisi vuosittaisen raporttinsa musiikkiteollisuudesta ja ensimmäistä kertaa suoratoistopalvelujen historian aikana, niiden liikevaihto ylitti digitaalisten latauspalveluiden liikevaihdon, kuten iTunesin. Tämä kertoo siitä, että tänä päivänä kaikki ihmiset eivät halua kuluttaa rahojaan musiikin ostamiseen, vaan haluavat kuunnella vapaasti mitä mieli tekee.

Raportin mukaan kaikki suoratoisto musiikin palvelut kasvoivat vuonna 2015 ja kaiken kaikkiaan suoratoistopalvelujen liikevaihto ylitti yli kahden miljardin liikevaihdon ensimmäistä kertaa. Yhdistämällä kaikki suoratoisto musiikin kategoriat (tilaukset, videoformaatit ja SoundExchange tilaukset), liikevaihto kasvoi 29 prosentilla 2,4 miljardin tuottoihin.

Viime vuonna maksavien tilauspalvelujen liikevaihto kasvoi huomattavasti. Ne olivat kaikista isoin ja nopeinten kasva osuus suoratoisto palveluissa. Uusien palveluiden, kuten TIDAL:in ja Apple Musicin tekivät tästä osiosta katsotuimman ja puhutuimman koko teollisuudessa. Vuonna 2015 maksavien tilauspalveluiden liikevaihto kasvoi 52 prosentilla 1,2 miljardiin tuottoihin. Samaan aikaan niiden tilausten määrä kasvoi 40 prosentilla 10,8 miljoonaan tilaajaan koko vuonna.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suoratoistopalveluiden kasvu vaikutti myös koko musiikki teollisuuteen myönteisesti. Teollisuus kasvoi peräti 0,9 prosentilla seitsemän miljardin tuottoihin edellisestä vuodesta. Musiikkiteollisuus ei kuitenkaan ole tyytyväinen, koska markkinoilla ovat myös Youtube ja Spotify ilmaisine palveluineen. RIAA CEO:n Cary Sherman esittää heidän näkökulmansa asiaan:

”Musiikin kulutus on jyrkässä kasvussa mutta liikevaihto musiikin luojille ei ole pysynyt perässä. Vuonna 2015 fanit kuuntelivat satoja miljardeja audio- ja videomusiikkia suoratoistopalvelujen kautta, kuten Youtuben, mutta niiden liikevaihto on huomattavasti niukempi kuin monien muiden suoratoistopalvelujen.”

The Verge- media kiteyttää musiikki teollisuuden argumentin näin:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”RIAA ja levy-yhtiöt sanovat näin; suoratoistopalveluiden käyttö on lisääntynyt räjähdysmäisesti mutta liikevaihto ei pysy käytön perässä. Videoiden liikevaihto oli 385 miljoona vuonna 2015, mikä on mukava siivu. Vinyylien myynti sen sijaan, joka on viime vuosina lisääntynyt runsaasti, kattoivat 416 miljoonaa samana vuonna.”

Googlen edustaja huomioittaa The Verge-mediaa, että Youtube maksoi kolmen miljardin edestä tekijänpalkkioita viime vuonna, mikä on yhteen sopiva Spotifyn maksuille ja kasvulle. Youtube muistuttaa myös, että se tuottaa verratonta edustuksellista arvoa liikevaihdon lähteille, sekä videopalveluiden kustannukset ovat isompia kuin pelkkien musiikintoistopalveluiden. Edustaja huomioi myös sen, että Spotify on käännyttänyt 25 prosenttia ilmaiskäyttäjistä premiun-käyttäjiksi, jonka pitäisi tehdä levy-yhtiöt tyytyväisiksi.

Suoratoistopalvelut ovat tulleet jäädäkseen ja tekevät rahaa. Niiden etuna on se, että pystyy monipuolisesti tutustumaan uusiin artisteihin ja voi kuunnella musiikkia rajoituksitta. Mitä suoratoistopalvelua sinä käytät?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat