”Auktoriteetit ahtaalle” – klassikkoarviossa The Exploitedin 40-vuotias ”Troops of Tomorrow”
Skotlantilaisen, brittiläisen hardcore punkin merkittävimpien yhtyeiden joukkoon kuuluvan The Exploitedin toinen albumi ”Troops of Tomorrow” julkaistiin 15. toukokuuta 1982 brittiläisen Secret Recordsin toimesta. Albumin äänitti ja tuotti yhdessä edinburghilaisnelikon kanssa Tony Spath. The Exploited -kokoonpanon muodostivat noina päivinä vokalisti Wattie Buchan, kitaristi Big John Duncan, basisti Gary McCormack ja rumpali Danny Heatley.
The Exploited ampaisi vuonna 1981 julkaistun debyyttialbuminsa ”Punk’s Not Deadin” myötä Brittien kuumimmaksi uuden aallon punkyhtyeeksi. Yhtyeen rosoinen, pohjoisen kurittomalla anarkialla kyllästetty hardcore upposi Margaret Thatcherin kylvämän vanhoillisoikeistolaisen yhteiskunnan nuorison mielentilaan kuin kuuma veitsi voihin. Alkuvuodesta 1982 yhtyeen debyyttialbumilla soittaneen Dru Sticksin tilalle tuli The Satellites -yhtyeen Danny Heatley.
Albumin ärhäkästi käynnistävä, täyteläisen murskaava ja keskitempoinen riffi edellä kyntävä ”Jimmy Doyle” kertoo skotlantilaisesta, parannuksen tehneestä ja kuvanveistäjän uran vankilakierteen sijasta valinneesta entisestä gangsterista. Tuhdisti rockaava ”Daily News” on huolitellummin ja jykevämmin Killing Joke -henkisesti tuotettu uusioversio eräästä The Exploitedin aivan ensimmäisistä biiseistä, jonka alkukantaisuutta huokuva alkuperäinen versio julkaistiin alunperin brittiläisellä ”Oi! The Album” -kokoelmalla vuonna 1980.
Kolmen soinnun riffeillä eteenpäin potkiva ”Disorder”, albumin ja yhtyeen tunnetuimpiin ja tarttuvimpiin biiseihin kuuluva, militarismin vastainen ”Alternative” ja geopoliittisesti sekä globaalin konsumerismin suhteen suorasukaisen vihamielinen ”U.S.A.” ovat albumin tehokkainta antia. Viimeksimainittu ratsastaa The Stoogesin ”I Wanna Be Your Dogin” semikromaattiseen riffikiertoon viittaillen. Eräs albumin väkevimmistä, seksuaalisen väkivallan vastaisista biiseistä ”Rapistin” (epä)musiikillisella anatomialla on huomattavaa samankaltaisuutta eräänkin Terveet Kädet -biisin kanssa.
Doomahtavaan tempoon hidastettu albumin nimibiisi, The Vibrators -cover ”Troops of Tomorrow” on albumin painostavimpia biisejä ja edelleen vahvasti yhtyeen livesetissä mukana pysyttelevä punk-ikivihreä. Tarkkakorvaisimmat saattavat myös huomata yhdysvaltalaisen Suicidal Tendenciesin enemmän tai vähemmän epähuomiossa kaapanneen biisin teemariffin uudelleen modattuna debyyttialbuminsa ”Subliminal”-kappaleen tarpeisiin. Motörheadille tyypillisellä leveän kuljetuksen voimalla ruhjova, yhteiskuntakriittinen aikansa kuvaus ”UK 82” avaa albumin B-puolen rähinällä.
Sex Pistolsin kaupallisen tähdenlennon ympärillä pyörinyttä mystistä auraa ja dramatiikkaa avokämmenellä poskelle läimivä ”Sid Vicious Was Innocent” pistää naurattamaan kerta toisensa jälkeen. Kyseisellä kappaleella rumpuja soitti mm. UK Subsissa tuota ennen vaikuttanut Steve Roberts. Albumin metallisimmat vedot ovat proto-thrashiä ja uhkaavaa, post-punk-tyyppistä junnausta yhdistelevä, Thatcherin ja Reaganin imperialistiset sotatoimet pystyyn haukkuva ”War” sekä tyylipuhdas speed thrashin esiaste ”They Won’t Stop”.
Albumin päättävät nykytermistön mukaisesti ”82-punk”-sapluunaan selkeimmin mahtuvat ylätempoinen, muotivillityksille pitkät haistattava ”So Tragic” sekä eräs albumin jämäkimmistä punk-rutistuksista ”Germs”, jonka rummuista vastasi Roberts ja taustahuutajina pohjoisirlantilaisen The Defectsin vokalisti Buck ja rumpali Glenn.
Albumia edelsi huhtikuussa 1982 julkaistu menestyksekäs singlejulkaisu ”Attack” / ”Alternative”, joka nousi ilmestymisviikollaan Brittien singlelistalla sijalle 50 ja indielistalla sijalle 5. Se ansaitsi myös Sounds-lehden viikon singlen tittelin. ”Troops of Tomorrow” kohosi ilmestymisviikollaan Britannian indielistan kärkeen ja varsinaisella albumilistalla sijalle 17.
Bändi keräsi Isossa-Britanniassa suuren hardcore-yleisön antiautoritaarisen asenteensa sekä sotaisia ja kansalaisiaan alistavia hallituksia vastaan hyökkäävän tematiikkansa ansiosta. The Exploitedin perintö on sittemmin kuulunut niin thrash metalin kuin modernin hardcorenkin soundissa, jopa kantaaottavassa folk-musiikissa. Mm. Ice T. ja Slayer versioivat pätkät ”War” ja ”UK 82” -biiseistä sisältävän ”Disorderin” vuonna 1993 julkaistulla rap metal duetto -kokoelmalla ”Judgement Day”.