Bändien oheistuotteet
Musiikkimaailmassa rock ei välttämättä ole niin keskiössä kuin aikaisemmilla vuosikymmenillä oli, mutta kulttuuri elää edelleen hyvin vahvasti. Monet nuoret ovat hyvin tietoisia erittäin suosituista aikansa ilmiöistä ja bändeistä kuten Metallica, Kiss, Guns ’N Roses, Iron Maiden ja Megadeth. Myös kulttisuosioon nousseet keulahahmot kuten Kurt Cobain ja Jimmy Hendrix ovat jääneet ikuisesti elämään fanien mielissä, sukupolvesta toiseen. Koska nämä artistit ja bändit ovat tulleet vuosien saatossa niin suosituksi, on kehitetty monia erilaisia oheistuotteita faneille, joiden avulla he voivat osoittaa tukeaan ja kiinnostustaan kyseisille bändeille. Nämä oheistuotteet sekoittuvat kulttuuriin ja kyseessä voi olla mitä vain, mikä liittyy mediaan, viihteeseen tai erilaisiin tuotteisiin.
Mitä oheistuotteita bändeistä on kehitelty vuosien varrella?
T-paidat ovat olleet varmasti niitä ensimmäisiä oheistuotteita mitä on tehty, ja joiden suosio on säilynyt vuodesta toiseen. T-padat ovat myös yleisesti nousseet suureen suosioon muodin saralla ihmisille, jotka eivät välttämättä kyseistä musiikkia edes kuuntele tai bändistä juurikaan tiedä kuin ehkä nimen. Monet suosituimmat vaatekaupatkin ovat ottaneet bändituotteita myyntiin jo vuosien ajan. Vuosi vuodelta markkinoille on saapunut yhä monipuolisemmin erilaisia oheistuotteita ja niin sanotusti taivas on ollut vain rajana. Tietenkin on ne yleisimmät tuotteet mitä monista bändeistä tehdään mutta sitten on myös näitä yksilöllisempiäkin tuotteita kehitelty. Tässä listattuna joitain bändien oheistuotteita.
- T-paidat
- Hupparit
- Päähineet
- Kengät
- Korut
- Pehmolelut
- Figuurit
- Pelit
- Keittiövälineet
- Juomat
- Ruuat
Mukana on myös monia tuotteita, joissa on vain esimerkiksi sisäpiirivitsi tai yleinen lausahdus bändiltä, jotka ovat tulleet hyvin tutuiksi ja suosituiksi fanien keskuudessa. Osassa fanituotteista näkyy vain bändin logo, josta fanit ainakin varmasti sen tunnistavat. Esimerkiksi Mötley Crue julkaisi ”Dr. Feel Good” -albumistaan 30-vuotisjuhlan kunniaksi stetoskoopin. ”Dr. Feelgood” -teksti lukee stetoskoopissa samaisella logolla niin kuin albumin kannessa lukee. Loudwire sivulla on lueteltu oudoimpia bändituotteita, jossa myös kyseinen tuote oli listattuna. Joskus myös levyn mukanakin saattaa tulla joku bändin oheistuote, esimerkiksi jos on joku vastaavanlainen erikoisjulkaisu. Joskus myös joistain kilpailuista voi voittaa fanituotteita.
Yhteistyö muiden tuotemerkkien kanssa ja metalliaiheiset kolikkopelit
Välillä näkee myös bändien yhteistyötä muiden tuotemerkkien/yhtiöiden kanssa kuten esimerkiksi pelistä Monopoly on tehty Metallica versio. Tällainen kaupallinen yhteistyö hyödyttää usein molempia osapuolia. Yhtenä yhteistyömuotona voi nähdä myös kolikkopelejä, joissa esiintyy eri bändejä.
Erilaiset metalliaiheiset pelit ovat hyvää mainontaa monille bändeille. Laajalti suosittu peliala ehdottomasti edesauttaa siis bändien enemmän tunnetuksi tulemista myös eri sukupolvien välillä ja tuotteiden kuten myös sen tärkeimmän eli musiikin myyntiä. Kenestäpä fanista ei olisi hienoa kokeilla sekä pelata peliä, jossa komeilee lempibändin jäsenet.
Bändituotteet nykypäivänä
Rock- ja heavypiirit olivat monia vuosia sitten enemmän miesvaltaisempia, joten myös bändituotteet oli enemmän suunnattu miehille, vaikka toki naisetkin niitä käyttivät, jos olivat kiinnostuneita kyseisistä genreistä. Nykypäivänä tehdään bändituotteita enemmän tasavertaisesti niin miehille kuin naisille ja myös unisex tuotteita eli sukupuolettomia löytyy valikoimista.
Nyt näkyy myös paljon retrotyylisiä t-paitoja, jotka jäljittelevät 80–90 lukujen henkeä vahvasti.
Tuotteiden houkuttavuus
Tuotteiden myyntiin vaikuttaa ehdottomasti visuaalinen olemus ja näyttävyys mutta sekin monesti riittää, että kyseessä on vain sen oman lempibändin tuote. Myös käyttötarkoitus ja hauska selostus yksilöllisemmistä tuotteista, kuten esimerkiksi keittiövälineestä tai asusteesta voivat toki lisätä myyntiä.
Oheistuotteiden tuoma yhteisöllisyys
Oheistuotteet tuovat faneille myös yhteisöllisyyden, kuuluvuuden ja siisteyden tunnetta. Se tuo tunteen olla lähempänä lempibändejään kuten myös muita faneja. Monet fanit ottavat oheistuotteita mukaan bändien konsertteihinkin osoittaakseen enemmän kunnioitusta ja omistautumistaan bändille sekä yhteisölle.
Suomessa bändien oheistuotteiden saatavuus
Kuten aikaisemmin oli puhetta, niin monet suosituimmat vaateyhtiöt myyvät myös bändivaatteita, joskus ihan jopa mallistoja sillä hetkellä suosituimmista nimistä.
Sitten on yhtiöitä, jotka myyvät lähes pelkästään oheistuotteita kuten esimerkiksi EMP, mistä monet bändien oheistuotteita ostavatkin. EMP: llä on tarjonta laajentunut vuosien saatossa valtavasti ja myös esimerkiksi videopelien oheistuotteisiin.