Beast In Black The Circus

Beast In Black näytti kyntensä Helsingissä

Kirjoittanut Ossi Kumpula - 24.2.2019
Beast In Black The Circus

Beast In Blackin ura on raketoinut aivan käsittämättömällä tavalla viimeisen puolentoista vuoden aikana. Valitettavasti, joskin ymmärrettävästi orkesterin alkutaival oli varsin takkuinen. Eihän bändin jäseniä, levy-yhtiötä, keikkamyyjiä ynnä muita taustavoimia haalita yhdessä yössä, vaikka varastossa sattuisikin olemaan tukuttain enemmän tai vähemmän valmiita biisejä. Silti Anton Kabasen Battle Beastin jälkeisistä tekemisistä kiinnostuneille oli varmasti tuskallista seurata, kuinka bändin perustamisesta varhain 2015 alkusyksyyn 2017 keikkoja oli tasan kolme, ja tietoja debyyttilevystä tihkui harvakseltaan. Levyn julkaisua seurasi nopeasti vihkoon mennyt W.A.S.P.-kiertue, mutta siitä lähtien paska on karissut Beast In Blackin rattailta ja peto mustissa on sen kuin parantanut juoksuaan.

Keikkajärjestäjät olivat hätyytelleet populaa saapumaan ajoissa paikalle eiliselle keikalle Helsingin The Circuksessa, ja neuvosta oli toden totta otettu vaari. Siinä, missä vuoden takaisella bändin niin ikää sold out -keikalla Nosturissa eturiviin saattoi päästä kunhan oli paikalla vähän ennen ovien aukeamista, oli tällä kertaa The Circuksen edessä silmämääräisesti vähintään sadan metrin jono saapuessani paikalle viittä vaille sisäänpääsyn alkamista.

Shiraz Lane The Circus

Lämmittelijänä nähtiin tauolta palaava, sekä kolmatta albumiaan valmisteleva vantaalainen Shiraz Lane, joka tunnetaan hippivaikutteisesta, sekä niin sanotusta hyvän mielen rockista. Aluksi mietin, miten lämmittelijävalinta kohdistui Shiraz Laneen, sillä genre-ero heidän ja pääesiintyjä Beast In Blackin välillä on hurja. Yhtye aloitti kuitenkin keikkansa täydellä vauhdilla, ja settilista oli pistetty uuteen uskoon. ”Mental Slavery” sai heti eturivin innokkaimmat tanssahtelemaan. Yhtye veti lämmittelykeikkansa hyvin ammattimaisella ja hyväntuulisella otteella, vaikka saliin ei ollut ehtinyt kuin murto-osa yleisöstä. Jos keikasta jotain jäi käteen, niin ainakin leveä hymy eksyi monien kasvoille.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Edellisestä poiketen pääakti Beast In Black aloitti täsmällisesti sovitussa aikataulussa varttia yli iltakymmenen. Jännitys ehti tiivistyä todella tehokkaasti jo väliajan aikana, sillä pelkän taustalakanan ohella lavalle nousi ”From Hell With Love” -musiikkivideosta tuttua rekvisiittaa pääkallokoristeltujen mikkitelineiden ja aitojen muodossa. Kun valot sitten sammuivat ja intronauha pyörähti käyntiin, koko illan kestänyt odotus purkautui yleisön korviahuumaavana huutona.

Beast In Black The Circus

Uuden levyn avauskappale ”Cry Out for a Hero” toimi odotetusti keikan starttaajana, ja heti sen perään kuultiin toinen ”From Hell With Love” -albumin yhdestätoista hitistä nimeltään ”Unlimited Sin”. En tarkalleen tiedä, mitä olin odottanut, mutta olin ällikällä lyöty, miten hurmioituneesti The Circuksen 1500-päinen yleisö otti Beast In Blackin vastaan heti alusta alkaen. Nyrkit ja aplodit piiskasivat ilmaa jatkuvasti kappaleiden aikana, ja eturivissä innokkaimmat hyppivät tasajalkaa lähes tauotta. Hämmennys taisi tarttua ehkä vähän bändiinkin, ja yhdessä välissä Yannis leikkimielisesti toppuutteli yleisöä, että haluavatko he kuulla lisää musiikkia metelinpitämisen sijaan. Jokaisella bändin jäsenellä oli hymy herkässä koko puolitoistatuntisen ajan, eikä vähiten Anton Kabasella, jonka uusi bändi Battle Beastin jälkeen on saavuttanut näinkin suuren suosion näinkin lyhyessä ajassa.

Beast In Black The Circus

Beast In Black mahdutti soittoaikaansa lähes kaikki biisit kahdelta julkaistulta albumiltaan, sillä soittamatta jäi ainoastaan ”Oceandeep”-balladi jälkimmäiseltä albumilta ja (bonuskappaleiden lisäksi) ”Blood of a Lion” ensimmäiseltä albumilta. Etukäteen illan settilistaa netistä kuikuiltuani mietin, miten mahtaisi toimia draaman kaari, jossa kaikki yhtyeen suurimmat hitit on kasattu keikan jälkipuoliskolle. Huoli oli täysin turha, yleisö eli bändin mukana sata lasissa ensitahdeista alkaen ja kaikki soitetut kappaleet tuntuivat olevan lähes yhtä tervetulleita. Herkkä ”Born Again” herätti yleisön kuuluvaan yhteislauluun, ja ”Crazy, Mad, Insane” hurmasi teatraalisuudellaan. Laulaja Yiannis Papadopoulos oli yhtä lailla elementissään pakkopaidassa hullun lailla tanssiessaan kuin vakavammassakin ilmaisussa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy
Beast In Black The Circus

Oli kyse sitten mikkiongelmasta tai Yanniksen äänen väsymisestä, mutta osassa viimeisinä soitetuista kappaleista laulu ei kuulunut yhtä voimakkaasti kuin alussa. Joka tapauksessa Kasperi Heikkisen merchandise-myyntipuheen jälkeen hittikaksikko ”Sweet True Lies” ja ”From Hell With Love” painettiin läpi jo normaaliksi käyneessä hurmoksessa. Vielä ennen encorena kuultuja herkkupaloja ”No Surrender”, ”Blind and Frozen” ja ”End of the World” tuli rumputaiteilija Atte Palokankaan vuoro jututtaa yleisöä. Miehen mukaan hän oli estradilla nyt yksin mikrofonin kanssa vain osoittaakseen, miksi rumpalit eivät spiikkaa. Turhaa itseruoskintaa mieheltä, jonka nimeä The Circuksen yleisö kohta jo huusi tohkeissaan.

Beast In Black The Circus

Beast In Blackin keikka Helsingissä oli huikea elämys oikeastaan jokaisella osa-alueella. Settilista oli tyhjentävä, teknisiä ongelmia ei ilmennyt, soittimet soundasivat tuhdisti, lavarekvisiitta oli komeaa ja yleisö ja bändi elivät lähes koko keikan jatkuvassa hurmion symbioosissa. The Circus myi loppuun hyvissä ajoin etukäteen, joten pääesiintyjäkeikat vieläkin isommilla estradeilla lienevät vain ajan kysymys. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja povatakseen Beast In Blackille loistavaa tulevaisuutta. Musiikin laadun pysyessä jatkossa yhtä korkealla ja rahkeiden vielä riittäessä ulkomusiikillisen shown paisuttamiseen voi vain arvuutella, missä kulkevat tämän bändin kasvupotentiaalin rajat.

Teksti: Ossi Kumpula, Pauliina Linna (Shiraz Lane)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuvat: Pauliina Linna