Block Busterin rumpalilta elokuvamusiikista vaikutteita ammentava projekti Blank Shapes: uusi EP Kaaoszinen ensisoitossa

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 3.9.2020
Kuva: Karma Media

Blank Shapes on kotimaisen Block Buster -yhtyeen rumpalina tunnetun Jaakko Metsäpellon elokuvamusiikista vaikutteita ammentava projekti, jonka Kaaoszine-ensisoitossa oleva debyytti-EP ”Endless Nights & Fever Dreams” julkaistaan virallisesti huomenna perjantaina 4. syyskuuta. Jaakko avaa EP:n sisältöä Kaaoszinelle seuraavasti:

”Leffamusa on ollut aina hyvin lähellä sydäntäni. Vaikka musiikilliset juureni ovat niin syvällä rockissa kun olla ja voivat, ensimmäinen juttu jonka opin soittamaan ei silti ollut ’Smoke On The Water’ tai Iron Man -riffi, vaan John Carpenterin Halloween-tunnari. Olin about 6-vuotias, kun katsoin salaa kyseisen kauhuklassikon kaverini luona. Meillä oli kotona piano, ja varmaankin leffan tunnusmusiikin opettelu oli omanlaisensa tapa käsitellä traumaattista kokemusta. Heh! Tietyllä tapaa Blank Shapesin myötä ympyrä on sulkeutunut.”

EP:n kansikuvaksi valikoitunut teos on yhdysvaltalaisen taiteilijan Jesse Draxlerin käsialaa, jonka tuotoksia ovat käyttäneet artistit kuten Nine Inch Nails ja Chelsea Wolfe. Jaakko kertoo kansitaiteesta seuraavaa:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Olin jo jonkin aikaa fiilistellyt Jessen teoksia ja ajattelin, että hänen tyylinsä sopisi kuin se kuuluisa nappi silmään uuden musaprokkikseni kanssa. Laitoin hänelle sähköpostia enkä edes odottanut vastausta, kunnes yllättäen sellaisen sainkin. Siisteintä oli se, että hän vaikutti olevan aidosti kiinnostunut tästä projektista ja halusi kuulla biisieni raakamixejä, ennen kun antoi luvan teoksensa käyttöön.”

Voit kuunnella EP:n tästä:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Jaakko Metsäpelto avaa ”Endless Nights & Fever Dreams” -EP:n kappaleita Kaaoszinelle seuraavasti:

1. ”Spiral Dream”:

Tämän kappaleen synariffin/teeman seurauksena koko Blank Shapes -projekti sai alkunsa, joten tuntui oikealta laittaa se myös debyytti-EP:n avausraidaksi. Pari vuotta sitten leikin ajankulukseni erilaisilla retrohenkisillä synasoundeilla, ja ikään kuin vahingossa potikoiden ruuvailun lomassa aloin soittaa kyseistä kuviota. Tein siitä lyhyen demon, jossa tuolloin oli ainoastaan itse riffi ja sen alle sovitettu sointukierto. Tästä demosta starttasi halu alkaa tehdä itse soundtrack-henkistä musiikkia John Carpenterin ja Goblinin kaltaisten artistien innoittamana. Kyhäilin paljon uusia biisiaihioita ja äänitin eri ideoita aina kun Block Buster -velvoitteiltani ehdin, mutta en koskaan saanut juuri tätä kyseistä lyhyttä tietokoneeni syövereissä jo aikansa pyörinyttä äänitettä pois mielestäni. Siinä tuntui olevan jotakin unenomaista. Vasta nyt kuluvana vuonna, tämän prokkiksen edettyä entistä vakavammalle asteelle, päätin tehdä ”Spiral Dreamista” kokonaisen biisin, ja olen siitä erityisen ylpeä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

2. ”The Unfolding”:

Soundtrack-henkisessä instrumentaalimusiikissa mielestäni hienointa on se, että lyriikat tai teoreettinen elokuva (jota palvellen musiikki olisi sävelletty) eivät ole johdattelemassa kuuntelijaa mihinkään tiettyyn suuntaan, vaan kuulija saa itse muodostaa päässään oman tarinan kuulemansa pohjalta. Tästä syystä koen, että mitä vähemmän avaan omia näkemyksiäni kappaleiden mahdollisista tarinoista sitä parempi. Sanotaan nyt kuitenkin jotenkin hyvin kryptisesti, että tätä biisiä säveltäessäni mielessäni oli ainakin löyhästi jokin tuntematon synkkä asia, joka on kytenyt pinnan alla jo pidemmän aikaa. Kappaleen edetessä asioiden ”todellinen laita” alkaa nimensä mukaisesti valjeta, ja lopussa se jokin ottaa vallan, mutta tilanne hyväksytään ja sitä jopa vaalitaan. Älkää kuitenkaan ottako tätä täytenä totuutena!

3. ”Sleepwalker”:

Sleepwalker” on tämän kolmikon ehdottomasti raskain raita, ja se kallistuu mielestäni paikoitellen hieman jopa niin sanotusti perinteisemmän synthwave/darkwave-meiningin puolelle. Perkussio-osasto on kuitenkin puolestaan täysin toisesta maailmasta, ja biisiä eteenpäin vievä jytke koostuu kokonaan itse äänittämistäni sampleista. Näiden äänten alkuperä ei muuten yhdessäkään samplessa ole mikään virallinen lyömäsoitin, vaan saatoin esim. hakata nyrkillä studiohuoneessani olevan takan kupua ja painaa ”REC”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Somekanavat:
Instagram: @blankshapesofficial
www.facebook.com/blankshapesofficial