Bloodbath

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 11.11.2014

Ester SegarraRuotsalainen death metallia soittava Bloodbath julkaisee uuden odotetun ”Grand Morbid Funeral” -albuminsa 17. marraskuuta Peaceville Recordsin kautta. Kyseisellä albumilla yhtye myös esittelee uuden vokalistinsa Nick Holmesin, joka otettiin yhtyeen jättäneen Mikael Åkerfeldtin tilalle. Kaaoszine tavoitti sähköpostin kautta yhtyeen kitaristin Anders ’Blakkheim’ Nystromin, joka kertoi meille hieman yhtyeen tulevasta albumista sekä uudesta vokalistista. Voit lukea Kaaoszinen tekemän haastattelun tästä:

Terve. Mitenkäs vuosi 2014 on sujunut omalta ja Bloodbathin osalta?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Kulunut vuosi on ollut erittäin hyvä, ja se on kulunut melkoisen nopeasti luultavasti siksi, että olemme olleet hyvin, hyvin kiireisiä työn parissa:  on olleet uudet nauhoitukset, julkaisut, DVD ja kiertueet. Töitä on tehty tauotta, sillä yksi projekti johtaa aina toiseen. Viimeisin työn alla ollut projekti oli Bloodbathin uusi albumi, josta olen hyvin ylpeä ja innoissani!

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Olette aikeissa julkaista uuden albumin “Grand Morbid Funeral” marraskuun 17. päivä. Levy-yhtiönä toimii Peaceville Records. Voisitko ensin kertoa hieman levyn tekemisestä: Missä vaiheessa ryhdyitte työstämään materiaali tälle albumille? Tiesittekö jo ennen aloittamista uuden vokalistin, vai tuliko Nick kuvioihin, kun kirjoititte jo albumia?

Bloodbath Grand Morbid Funeral 2014Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Albumi oli enemmän tai vähemmän kirjoitettu, ennen kuin Nick tuli mukaan kuvioihin, mutta hän kirjoitti kylläkin sanoitukset kahteen omaan kappaleeseeni “Unite In Pain” ja “Beyond Creation”. Hän myös nauhoitti laulut albumin demoversiolle, ennen kuin aloitimme varsinaisen albumin nauhoittamisen, joten meillä oli hyvä aavistus, että levystä tulee sellainen, kuin halusimme. Kirjoitimme albumin parissa kuukaudessa viime talvena, ja se tehtiin samalla tavalla kuin muutkin Bloodbathin albumit. Ensin puhuimme, millainen levy tulee olemaan fiilikseltään, ja varmistimme, että kaikki olemme samoilla linjoilla. Tämän ansiosta kaikki voivat tehdä musiikkia levylle itsekseen, eri paikoissa. Näin meillä oli vähintään kolme aktiivista kirjoittajaa bändissä, ja jaamme aina kappalemäärän keskenämme, jotta kaikkien luomuksia tulee levylle. Teemme myös demoja tässä vaiheessa, kun jokainen bändin jäsen tekee biisit valmiiksi kitaroilla, bassolla, rummuilla, lyriikoilla ja laululla. Kun demot ovat valmiita, esittelemme ne toisillemme, vaihdamme mielipiteitä ja muistiinpanoja. Sitten Bloodbath on jälleen valmis astelemaan studioon nauhoittamaan veren ja suolenpätkien täyttämän pussin sekä demojen kanssa. Ryhdyimme nauhoittamaan rumpuja maaliskuussa, sitten pidimme taukoa elokuuhun asti aikataulullisten ongelmien vuoksi ja viimeistelimme homman syyskuussa. Sillä tavalla me työskentelemme, teemme parhaamme ja toivomme parasta.

Kuinka monta vaihtoehtoa teillä oli, kun valitsitte uutta laulajaa bändiin? Miten päädyitte valitsemaan Nickin ja oliko laulajan valinta helppo prosessi?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Noh, meillä oli muitakin ehdokkaita mukana alusta asti, mutta perustuen kriteereihimme päädyimme nostamaan Nickin ensimmäiseksi vaihtoehdoksemme. Olemme tunteneet hänet vuosia, koska Katatonia ja Paradise Lost ovat olleet kiertueella yhdessä muutamia kertoja, ja muistelisin, että otimme ajatuksen esille Herra Holmesin kanssa kolme vuotta sitten Amerikan-kiertueella, jolloin ajatus otti tuulta alleen. Jatkoimme asiasta puhumista jatkuvasti, kunnes lopulta asia oli kiveen hakattu ja me kaikki olimme yhtä mieltä, että tällä kokoonpanolla mennään! En voi kieltää, etteikö Nickin saaminen bändiin olisi vanhan unelman toteutuminen Jonakselle ja minulle. Itse asiassa se ei ole asia, jonka koskaan odotimme tapahtuvan, enkä uskon hänenkään sitä odottaneen. Tarkoitan lähinnä, että jos joku olisi kertonut minulle vuonna 1991, että Katatonia ja Paradise Lost tulevat tekemään 23 vuoden päästä yhteisen death metal -projektin…olisin vain juossut pois paskat housuissa (Naurua)

Kuinka paljon jännitit, miten fanit ottaisivat vastaan uuden laulajan? Arvasiko kukaan uuden laulajan henkilöllisyyttä, ennen kuin se julkistettiin?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: No, en halunnut aluksi julkistaa sitä liian aikaisin ilman musiikkia, kuvia, ilmoituksia asian tukemiseksi, joten etenimme hitaasti ja ryhdyimme julkistamaan näitä teasereita. Se kehittyi tavallaan hullunkuriseksi kampanjaksi, joka tuntui toimivan, koska se teki faneista sekopäisiä ja media uutisoi asiasta koko ajan! Henkilökohtaisesti uskon, että viimeisimmät antamamme vihjeet olivat melko itsestään selviä eikä se ollut vaikea pähkinä purtavaksi, mutta jotkut ihmiset pitivät päänsä tehokkaasti perseessään luullen tietävänsä 100-prosenttisen varmasti, kuka uusi laulaja on vielä sen jälkeenkin, kun olimme virallisesti julkistaneet uuden laulajan! Herätys saatana! (Naurua) Luulen, ettei osa faneista oikein tiennyt, miten suhtautua uutiseen, että Bloodbath tekee jotain täysin erilaista. Esimerkiksi moni ihminen ei edes tiennyt, kuka Nick Holmes on! Voitko kuvitella!? Se sai meidät käsittämään, että Bloodbathilla on ihan uusi fanisukupolvi nykyään: pennut jotka tulevat modernin metallin skenestä eivätkä ikävä kyllä ole tehneet kotiläksyjään death metallista eivätkä pahimmassa tapauksessa pysty samaistumaan siihen, minkä me määrittelemme ”vanhan koulukunnaksi”. Jos he luulevat, että ”The Fantomless Mastery” on vanhan koulukunnan death metallia, se käy järkeen, mutta toivottavasti Bloodbath voi toimia askelmana nykyajan pennuille kohti sitä skeneä, jolle teemme kunniaa ja jossa death metallin juuret ovat. Miksi? Koska siellä on magiaa veren, hien ja kyynelien aikakautena! (Yritän tällä kuvailla aikaa ennen Internetiä)

Jos vertaat ”Grand Morbid Funeralia” edelliseen ”The Fantomless Mastery” -albumiin, mitkä asiat näet pääasiallisina musiikillisina eroina? Oliko levyllä jokin tietty musikaalinen suunta, johon halusitte pyrkiä?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Kyllä. Kun olimme saaneet edellisen albumimme kasaan, oli taas aika siirtyä eteenpäin, kuten aina teemme: koetamme jotain toista tyyliä tai muutamme mieltymyksiämme ja asennetta. Ajattelimme, että ainoa asia, jota emme olleet tehneet 100-prosenttisen täydellisesti tähän mennessä, oli todella raaka, mätä ja likainen levy, joka pidettäisiin ”Low-Fi”:nä. Toisin sanoen ajatus oli tehdä 180 asteen käännös edellisestä levystämme. Tämä todellakin toi takaisin magian, jota olimme jahdanneet kaiken aikaa, ja nyt me opimme, että se kauan kaivattu magia oli kättemme ulottuvilla, kun vain antaisimme epätäydellisen musiikin olla osa bändiä. Kun mietit liikaa tai teet liikaa jokaisen pikku yksityiskohdan kanssa, poistat siitä magian ja päädyt liian prosessoituun lopputulokseen. Tällä kertaa pidimme tarkoituksella jotkin osat raakoina ja orgaanisina, paljolti niin kuin ennen vanhaan…

Albumin kansi on jälleen kerran upeaa työtä. Mistä kansi on saanut inspiraationsa ja miten se heijastaa albumia ja albumin nimeä?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: No, kuva Neitsyt Mariasta synnyttämässä kuolemaa voidaan nähdä vain ”Suurina mätinä hautajaisina”! Halusimme albumin kantavan sitä tunnelmaa ja heti ensisekunnista, kun näet kannen, kohtaat pelottavia fiiliksiä. Haluan, että katsojaa karmii ja hänelle tulee outo tunne siitä, koska tällä levyllä ei mikään ole nättiä ja rentouttavaa!

Mitä voisit kertoa albumin lyriikoista? Mitä asioita albumilla käsitellään ja mistä ne ovat saaneet innoituksensa?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Lyriikat pysyvät teemoiltaan uskollisena death metallille, siellä ei ole mitään uutta, emmekä me mitään uutta ja mullistavaa halunneetkaan. Lyhyesti sanottuna kaikki mitä teemme tippuu ”kauhuosioon” sanoituksissa, mutta hajallaan eri alagenreihin; kuten tiedämme, on olemassa erilaista kauhua kuten ”slasheria” tai ”jännitystä” jne. Sanoituksissa ei ole muuta konseptia kuin se, että halusimme niiden heijastavan yleisesti ottaen keskiaikaista ja kurjaa tunnelmaa, kuten ruttoa, ”Mustaa Surmaa”, joka todella tuntuu levyn yleisessä teemassa.

Tähän mennessä olette julkaisseet levyltä kaksi kappaletta. Millaista palautetta olette kappaleista saaneet  ja oletteko olleet tyytyväisiä palautteeseen?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Se on melko monipuolista! Meillä on paljon innokkaita faneja, jotka jatkuvasti ylistävät albumia vain siksi, että Bloodbath on palannut. Huomaamme myös vanhemman sukupolven kiinnittävän niihin huomionsa, koska he olivat aikanaan mukana kuvioissa, muistavat menneen ja kuulevat yhteyden. Mutta sitten toisaalta, meillä on vanhoja aikoja ylistäviä ”faneja”, jotka haluavat levyn kuulostavan tietyltä, hyvin tietyllä tavalla, ja jos se ei kuulosta, he aukovat siitä naamaansa. Enemmän tai vähemmän heidän kanssaan samassa leirissä, ainakin negatiiviselta kannalta ajateltuna, on uusi sukupolvi jääräpäisiä pentuja, jotka eivät tiedä paljoa – jos ollenkaan – vanhan koulukunnan skenestä tai vastaavasta. He vain seuraavat valtavirtaa ja sitä, mitä muut sanovat (riippuen siitä, millä mielipiteellä on eniten ihmisiä takanaan). On ilmiselvää, etteivät kaikki pysty hyväksymään valintoj,a joita teimme tällä levyllä, mutta se oli ennalta arvattava tilanne, jonka olemme kokeneet useita kertoja aikaisemminkin.Siihen auttaa vain se, että antaa ajan kulua. Annetaan tälle levylle pari vuotta ja voit olla varma, että lopulta tästä tulee ehkä jopa Bloodbathin ”klassikko”, koska siinä vaiheessa negatiivisuus on jo poistunut ja se on kohdistettu johonkin muuhun julkaisuun. Niin se jatkuu, toistaen samaa kaavaa. Ikävä kyllä, tällä tavalla moraalisesti välinpitämätön ”nettisukupolvi” toimii. Sitä ei yksinkertaisesti voi miellyttää! Totta puhuakseni se on vitun hemmoteltu sakki pikaruokamentaliteetilla ja nauttii samojen asioiden puremisesta ja sylkemisestä yhtä aikaa. On masentavaa, että ihmiset antavat niin vähän aikaa kunnioittaakseen julkaisua ja sulattaakseen sitä, vaikka levyllä olisi mahdollisuus ilahduttaa heitä lopun elämäänsä. Sama homma pätee oikeastaan artisteihin: asenteet ovat muuttuneet niin paljon, koska on olemassa mahdollisuus olla inhottava, jälkeenjäänyt ääliö, joka piileksii ruudun takana ja jolla on pääsy kaikkialle, kaiken aikaa. Puhdistakaa Internet!

Mitä suunnitelmia löytyy tulevaisuuden suhteen? Voimmeko odottaa näkevämme teidät keikalla Suomessa?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Työskentelemme asian parissa, mutten voi luvata mitään. Hyvä juttu on se, että nähtävästi teemme jonkin verran festareita ensi vuonna, joten se voi olla saumanne nähdä Bloodbath livenä, koska se voi mahdollisesti olla viimeinen juttu, jonka koskaan teemme.

Kiitoksia haastattelusta ja onnea tuleville jutuillenne. Onko mitään, mitä haluaisit sanoa tähän loppuun suomalaisille faneille, jotka odottavat albumia ja haluavat teidän tulevan keikalle Suomeen?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Viimeksi soitimme Suomessa Tuska-festarilla vuonna 2010, ja se oli luultavasti hulluin keikka, jonka teimme sinä vuonna, joten kiitos tuestanne! Kuunnelkaa albumi, kun se ilmestyy marraskuun 17. päivä!

 

English version:

 

Swedish death metallers Bloodbath are about to release their next full-length album entitled ”Grand Morbid Funeral” on November 17th through Peaceville Records. With the new album the band also introduces their new vocalist Nick Holmes (Paradise Lost) who took the vocalist spot from Opeth frontman Mikael Åkerfeldt. Kaaoszine sent some questions via email to the band´s guitarist Anders ”Blakkheim” Nystrom and asked him about the vocalist change as well as about the new upcoming album. You can check out the chat below:

Hello. How has the year 2014 been overall for you and Bloodbath?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: It’s been a good year which went by pretty damn quick, but that’s probably because we’ve been very, very occupied finishing off loads of work incl new recordings, releases, DVD’s and tours and it’s been pretty nonstop all the time with one project leading straight onto next. The last project to be wrapped up was the Bloodbath album, something I’m very pleased and excited about!

You are about to release a new album entitled „Grand Morbid Funeral“ on November 17th through Peaceville Records. First off could you tell us a bit about the making of the album. What point did you start working material for this album? Did you already know the vocalist before you started writing or did Nick came along while you were writing it?

Bloodbath Grand Morbid Funeral 2014Anders ’Blakkheim’ Nystrom: The album was more or less written before we got Nick involved, but he did write the lyrics for two of my songs, ’Unite In Pain’ and ’Beyond Cremation’. He also recorded demo vocals for the entire album before we commenced the real album recording, so we had a good indication that our vision was gonna be achieved. We wrote the album over a couple of months last winter and it was again done the same way we always do Bloodbath albums. First we talk about the vibe and make sure everyone is on the same page, this allows everyone to compose their stuff individually, at different locations, and with having at least 3 active writers in the band we always split the amount of songs equally between us, so the writing is wrapped up pretty quickly much to our advantage. We also make demos during this stage where each member completes everything the song needs, like the guitars, bass, drums, lyrics and vocals. When the demos are ready we present them to each other, exchange inputs and notes and with the bag filled with blood, guts and gore Bloodbath is once again ready to enter the studio for the real deal. So for this one we started tracking the drums back in March and then took a break until August due to conflicting schedules and wrapped it up in September. That’s how we roll, finding those gaps and hope for the best.

Did you had many options to choose from while you were deciding the new vocalist? How did you end up having Nick into the band? Was it an easy process for you?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Well, there were other candidates involved early on as well, but based on the criterias we had, we ended up valuing Old Nick to be our first choice. We’ve known him for many years now as Katatonia and Paradise lost have been out touring together on several occasions in the past and I think we first brought up the idea with Mr Holmes about 3 years ago somewhere during an American tour and we struck a nerve. So, we just kept talking about it, on and off, up until now when things finally set in stone and everyone agreed to walk the talk! I can’t deny it’s also an old dream coming true for Jonas and me to have Old Nick onboard. Actually, it’s not even something we’d ever expect to happen, neither for him I think! Hell, I mean if you’d told me back in 1991 that 23 years later that Katatonia and Paradise Lost would have a death metal project together… I’d just run away with shit stained pants ha-ha!

How nervous were you that how would your fans react to the vocalist change? Did anyone guess who was the vocalist of the band before you announced it?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Well, at first I didn’t want to announce it too early without any music, photos, statements to ”back it up”, so we moved slow and started throwin out these teasers and it kinda evolved into this hilarious campaign that really seemed to work because it drove the fans crazy and the media was all over it! Personally, I think the later clues we gave were pretty obvious and reckoned it shouldn’t have been a difficult nut to crack, but some people were already way up their own asses being 100% convinced they already knew who the new singer was, yes even after we’d gone out with the announcement!! Wake the fuck up ha-ha! I guess some fans didn’t know how to cope and settle with the news, that Bloodbath was doing something different and not taking their lead, I mean a lot of people didn’t even fucking know who Nick Holmes was! Just imagine that!? It really made us realize Bloodbath has a total new generation of fans now, kids that come from a modern scene that unfortunately haven’t done their death metal homework and even worst case scenario, can’t relate to what we define as ”old school”. If they believe ”The Fathomless Mastery” is old school death metal, it figures, but hopefully Bloodbath can be the stepping stone for todays kids to discover the scene we tribute and where death metal has its roots. Why? Because that’s where the magic can be found, back in the years of blood sweat and tears (that’s me trying to say before the internet age and software shortcuts).

Music wisely if you compare „Grand Morbid Funeral“ to your past „The Fathomless Mastery“ album, what do you see the main musical differences? Was there a certain kind of musical direction that you wanted to take the band with this album?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Yeah, once we had the last album in the bag, it was time again to move on, as we always do, to go visit another style or exchange preferences and attitude. We reckoned the only thing we hadn’t done 100% full-on so far, was to go completely morbid, raw and filthy and keep it ”low fi”, in other words make a 180 degree turn from the last album. This really brought back the magic we’ve been chasing all the time and now we have learnt that long lost magic was waiting for us to grasp by the allowing imperfection to be a part of the band. When you overthink and overdo every damn little detail you sever the magic and end up with something too processed. This time we deliberately kept some incredients raw and organic, much like the old days…

The album´s artwork is once again a brilliant work. Where have you drawn inspiration the cover and how does it reflect the album and the title?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: Well, with the imagery of Virgin Mary giving birth to death it can only be seen as a grand morbid funeral! We wanted the album to carry that vibe and by the first second you would be looking at the cover artwork you’d be faced with a bad omen. I want the beholder to get a creepy and ominous feeling that there is certainly nothing pretty and relaxing about this release, at all!

What can you tell us about the lyrical content of the album? What topics is the album dealing with and where have you drawn inspiration to it?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: The lyrical themes remain faithful to death metal, it’s nothing new and nor do we seek to convey anything groundbreaking this time either. In short, everything we do falls under the ”horror” bin, but scattered across subgenres, as we all know there can be different kinds of horror ie ”slasher” or ”suspense” etc. There’s no concept other than we wanted to projectile the overall mood into something very medieval and miserable, like the plague, the Black Death, which really slithers through the atmosphere on this album.

So far you have released two songs from the album to the public. What kind of feedback have you received from the songs and have you been pleased with it?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: It’s kind of a mixed bag! We have the enthusiastic people, who are instantly embracing the album just because Bloodbath is back. We also see the older generation getting triggered because they were part back then, remember the past and can hear the connection. But on the other side of the court, we got the conservative ”fanboys” who just want it to sound a certain, very specific way and if it doesn’t – they’re very vocal about it! More or less lumped together with them, at least in terms of negativity, is the new generation of stubborn kids with limited or no connection to the old school scene what so ever. They just tend to follow the stream of what everyone else says (often depending on who’s in majority). It’s clearly a fact some can’t settle with the choices we’ve made for this album, but it’s a predictable situation that we’ve experienced many times before and it’s all about allowing time to pass. Lets give this album a couple of years and you can be sure it’ll eventually even end up as a Bloodbath ”classic”, because at that point, all the focus of negativity will have been lifted and moved on to infest the next release, and there they go, repating the pattern. Unfortunately, this is how the morally declined ”internet generation” works. They just can’t be pleased no matter what! Truth to be told, they’re a fucking spoiled bunch with a fast food mentality that likes to chew and spit things out at the same time. It’s depressive that so little people take the time to fully respect a release and digest it slowly with potential to cherish it for a lifetime. Same with the respect for artists really, the attitudes has changed so much with the possibility of being an obnoxious retard hiding behind a screen and have access to everything, all the time. Purge the fucking internet!

What´s in the scope for the future? When can we expect to see you guys playing a show here in Finland for us?

Anders ’Blakkheim’ Nystrom: We’re working on it, but can’t promise anything. On a good note in general, it looks like we’ll be doing about a dozen festivals next year all in all, so that’ll be your chance to catch Bloodbath live as it might likely be the last thing we’ll ever do.

Thank you for the interview and best of luck for the future. Anything you want to say as last words to your Finnish fans anticipating the new album and waiting for you to come back to play shows in Finland?



Anders ’Blakkheim’ Nystrom: The last time we played in Finland, at Tuska back in 2010, was probably the wildest show we did that year, so cheers for all your support! Check out the album on November 17th. In HM-2 we forever trust! Amen!

Interview: Arto Mäenpää