Charlotte Wesselsin uran kohokohta: Arviossa ”The Obsession”

Kirjoittanut Toimitus - 18.9.2024

”The Obsession” -albumi osoittaa, että Charlotte Wesselsin päätös lähteä Delainista ja keskittyä soolouraansa oli oikea ratkaisu. Hänen ensimmäiset kaksi levyään, ”Tales from Six Feet Under” -volyymit, tarjosivat monipuolisen kattauksen eri genrejä ja ideoita, mutta ”The Obsession” tuntuu olevan hänen ensimmäinen kokonainen taiteellinen statement, jossa hänen musiikillinen identiteettinsä todella kirkastuu ja loistaa.

Tällä albumilla Wessels yhdistää progressiivista rockia, sinfonista pop-metallia ja futuristisia taiteellisia kokeiluja tavalla, joka vangitsee sekä korvat että mielen. Vaikka levyn kappaleet liikkuvat eri tyyleissä, niitä yhdistää selkeä ja johdonmukainen punainen lanka. Esimerkiksi “Dopamine”, Simone Simonsin (Epica) kanssa esitetty duetto, on täydellinen esimerkki siitä, miten modernia sinfonista metallia voi uudistaa. Samoin “Ode to the West Wind”, jossa Alissa White-Gluz (Arch Enemy) esiintyy, tuo esiin terävän pop-metallisen iskevyyden.

Albumilla soittaa myös joukko lahjakkaita muusikoita, kuten entiset Delain-yhtyetoverit Timo Somers (kitara), Otto Schimmelpenninck van der Oije (basso) ja Joey Marin de Boer (rummut). Lisäksi Sophia Vernikov (piano), Vikram Shankar (sovitukset), Elianne Anemaat (sello) ja useat vierailijalaulajat täydentävät kokonaisuutta. Näin The Obsession tarjoaa jopa ripauksen nostalgiaa vanhoille Delain-faneille, vaikka levy onkin ennen kaikkea Wesselsin oma taidonnäyte.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Levyn kappaleet tasapainottelevat voimakkaan ja herkän välillä. “The Exorcism” tuo esiin Wesselsin raskaimman puolen dramaattisine sovituksineen, kun taas “Soulstice” ja “Breathe” korostavat hänen taiteellista herkkyyttään. “Praise” yllättää gospel-sävyillään, ja levyn päätöskappale, päivitetty versio “Soft Revolution”-biisistä, onnistuu yhdistämään hienovaraisen kauneuden ja raivoisat kitarariffit tavalla, joka tekee siitä lopullisen ja upean version kappaleesta.

”The Obsession” on vakuuttava paketti, joka ilmentää Wesselsin luovuuden huippua. Sen tuottanut Guido Aalbers ja masteroinut Andy VanDette ovat onnistuneet luomaan levylle selkeän ja dynaamisen soundin, joka tekee jokaisesta kappaleesta ainutlaatuisen kokemuksen. Albumin monipuolisuus ja tasapaino tekevät siitä jotain, josta on helppo lumoutua.

Kyseessä on levy, jota Wesselsin oli juuri nyt julkaistava. Se on samanaikaisesti nostalginen ja rohkeasti eteenpäin katsova. Jos pidit hänen aiemmasta tuotannostaan, rakastat varmasti tätä levyä. Ja jos olet uusi kuulija, ”The Obsession” tulee varmasti vetämään sinut mukaansa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy