Childrennin Jakob Brixen: ”Maapallo on valumassa viemäristä alas”
(Scroll down for version in English)
Tanskasta tuleva, psykedeelinen rock-yhtye Childrenn julkaisi lokakuun lopussa toisen albuminsa. Kaaoszine tavoitti yhtyeen vokalisti-kitaristi Jakob Brixenin ja basisti Jakob Jørgensenin puhelimitse yhtyeen kiireiden keskeltä. Puhelun aikana miehet kertoivat uudesta albumista ja tuottaja Randall Dunnin osuudesta albumin tekemisessä. Herrat kertoivat myös musiikillisista juuristaan sekä Tanskan rockin nykytilanteesta.
Moro! Kuinka Childrennin tämä vuosi on sujunut?
Brixen: Mitä tulee keikkailuun, niin vuosi on ollut hiljainen. Olemme soittaneet kolme tai neljä keikkaa, koska olemme keskittyneet toisen albumin viimeistelyyn. Albumi nauhoitettiin viime vuoden lokakuussa, mutta miksasimme sen vasta tänä vuonna. Lensimme Seattleen Randall Dunnin luokse viimeistelemään ”International Exitin”, ja olemme hyvin innostuneita, kun saamme vihdoin julkaista levyn.
Kuinka päädyitte matkustamaan Seattleen saakka levyn äänittämistä varten?
Brixen: Tuottajallamme Dunnilla on siellä studio, ja hän on tottunut työskentelemään siellä. Toki hän äänittää muuallakin, mutta hän on mieltynyt kyseiseen studioon. Muistaakseni hän asuu nykyisin New Yorkissa, mutta studio on vanha, ja siellä on äänittänyt monia isoja yhtyeitä, minkä takia uskon paikan olevan hänelle tärkeä.
Uuden albumin nimi on ”International Exit”. Miten se kuvastaa levyn sisältöä?
Brixen: Keksin idean sanoituksia kirjoittaessani. Minusta sanoitukset käsittelevät tuhoa henkilökohtaisella ja maailmanlaajuisella tasolla. Minä ja kitaristi Manoj Ramdas kirjoitimme kappaleet ja saimme molemmat vaikutteita maailmassa vallitsevista poliittisista jännitteistä. Myös pelko, viha ja propaganda osoittavat, miten huonossa jamassa maapallo on – on kuin olisimme menossa viemäristä alas. Olemme molemmat ammentaneet vaikutteita tästä kuvasta.
Muistan, että keskustelimme jostain katastrofista, kun tajusimme, että voimme löytää samoja elementtejä omasta elämästämme kuten pelkoa – pelkoa siitä, että kaikki hajoaa käsiin. On myös olemassa järjestö nimeltään Exit International, joka auttaa ihmisiä käsittelemään itsetuhoisia ajatuksia. Albumin nimi on sanaleikkiä tämän järjestön nimestä, ja se myös heijastaa maailman nykytilaa.
Kappaleiden sanoitusten takana on siis vahva viesti. Uusi albumi kuulostaa erilaiselta debyyttiinne verrattuna. Näettekö eroa albumien välillä?
Brixen: Tällä kertaa halusimme tehdä melodisemman albumin mutta emme varsinaisesti suunnitelleet sitä, vaan se vain tapahtui levynteon aikana. Sanoitukset kirjoitettiin lyhyessä ajassa, kuudessa viikossa. Uusi albumi on uusi suunta yhtyeellemme, ja se näyttäisi olevan melodisempi.
Jørgensen: Tuottaja Dunn on vaikuttanut lopputulokseen, hän järjesteli osan kappaleista uusiksi. Meillä oli yksi kappale, jota meinasimme käyttää, mutta kun Dunn kuuli sen, hän muokkasi sitä, ja siitä tuli melkoisen hyvä.
Brixen: Randallin kädenjälki todellakin näkyy uudella albumilla. Hän miksasi ensimmäisen albumimme, mutta tällä kertaa tuotti sen kokonaan. Annoimme hänelle paljon vaikutteita, ja hän käytti niitä. Hän auttoi meitä saavuttamaan sen, mitä halusimme, joten hänellä on ollut merkittävä vaikutus albumiin.
Childrenn on suhteellisen tuntematon suomalaisille, kertoisitteko itsestänne?
Jørgensen: Kitaristi Manoj ja minä olemme tunteneet toisemme lapsuudesta asti ja olemme soittaneet musiikkia koko elämämme. Tapasimme yhtenä vuonna Roskilde-festareilla Tanskassa ja sanoin hänelle, että meidän pitäisi perustaa yhtye, mihin hänkin myöntyi. En kuitenkaan kuullut hänestä sen jälkeen. Tapasimme uudestaan seuraavana vuonna samoilla festareilla ja ehdotin hänelle uudestaan, että perustaisimme bändin. Ehdotukseni ei johtanut edelleenkään mihinkään. Kun tapasimme kolmannen kerran, tein ehdotuksen vitsillä, koska ajattelin, ettei se kuitenkaan toteudu. Kuukautta tai kahta myöhemmin hän soitti minulle ja kertoi, että hänellä on rumpali ja laulaja Jakob. Rumpali potkittiin yhtyeestä ulos melko pian, mutta me kolme muodostimme yhtyeen alun.
Brixen: Tapasin Manojin kolme tai neljä kertaa ennen kuin liityin yhtyeeseen.
Jørgensen: Manoj näki Jakobin esiintymässä yhtyeensä kanssa ja totesi, että ’tarvitsemme tuon kaverin soittamaan meidän yhtyeeseen’. Jakobilla on velhomainen tyyli, jota voimme hyödyntää myöhemmillä julkaisuilla.
Brixen: Olen soittanut folk-vaikutteista musiikkia noin vuosikymmenen ajan. Se on tyyliltään hitaampaa ja hiljaisempaa, mutta olen aina halunnut palata rockiin. Teinivuosina soitin rockia, ja se onkin lähellä sydäntäni. Olen ollut myös valtava grungefani – grunge on ollut kuin uskonto minulle. Joten kun Manoj pyysi minua yhtyeeseen laulamaan ja tekemään musiikkia heidän kanssaan, oli se minulle täydellinen tilaisuus. Ja se oli todella hauskaa, koska emme tunteneet toisiamme. Oli kuin olisi laitettu vieraat ihmiset soittamaan keskenään ja katsottu, mitä siitä tulee. ”Animale”-albumia tehtäessä Manoj lähetti minulle kappaleiden palasia, ja minä kasasin niistä sitten kokonaisia kappaleita. Asiat lähtivät rullaamaan, ja pian meillä olikin yhtye.
Minkälaiset yhtyeet ovat vaikuttaneet teihin?
Jørgensen: Minulle merkittävin yhtye on Led Zeppelin. Kun kuulin yhtyettä vuonna 1989, mietin, mitä helvettiä tämä on?! Toki moni pienempikin yhtye on tehnyt minuun vaikutuksen, mutta Led Zeppelin on ehdottomasti isoin vaikutteeni.
Brixen: Minusta meillä on neljä erilaista taustaa, enkä usko, että kuuntelemme juurikaan samaa musiikkia. Manoj on kiinnostunut esimerkiksi elokuvien sound trackeistä ja abstraktista musiikista, minulla taas on hyvin laaja skaala. ”Animale”-aikoihin kuuntelin Alice Coltranea ja klassista rockia kuten Black Sabbathia. Luonnollisesti kuuntelin myös grungea. Kuuntelemme kaikki Alice In Chainsia. ”International Exitiä” tehtäessä en kuunnellut paljon musiikkia vaan luin enemmän kirjoja ja kuuntelin podcastejä.
Mitä tulee itse musiikin kuunteluun, miten kuuntelette sitä? Omistatteko CD:tä tai vinyylejä, vai kuunteletteko musiikkia toistopalveluista?
Jørgensen: Luulen, että kuuntelemme yhtyeessä eniten vinyylejä. Itse kuuntelen radiota autolla ajaessani, mutta Tanskassa on tällä hetkellä vähän hyviä radioasemia – voisi melkein sanoa, että tilanne on huono niiden suhteen. Joten kuuntelemme vinyylejä enimmäkseen.
Brixen: Kuten hän sanoi, kuuntelemme lähinnä vinyylejä mutta käytän itse musiikin toistopalveluja. Löydän myös outoa musiikkia YouTubesta. Mitä tulee Kööpenhaminan tämän hetkiseen livemusiikin tarjontaan, niin se on todella hyvä. Tapahtuu paljon mielenkiintoista…
Kuinka rock ja metal voivat Tanskassa?
Brixen: Mielestäni rock-skene voi hyvin ja on mielenkiintoinen. Punk-yhtyeilläkin menee hyvin ja mielestäni post-punk on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Sanoisin, että myös metal-musiikki voi hyvin.
Miten kuvailisitte Childrenniä live-yhtyeenä?
Jørgensen: Me kaikki rakastamme keikkailua, ja se on luonnollista meille, koska olemme soittaneet satoja keikkoja eri kokoonpanoissa. Esiintymisemme ovat energisiä ja mielestäni musiikkimme herää eri lailla eloon keikoilla, kuin miltä se kuulostaa albumilla.
Brixen: Esiintymisemme on äärimmäisen intensiivistä, kovaa ja meluisaa – aina joku valittaa siitä. Soitimme viime kesänä keikan metalifestareilla nimeltä ”Metal Magic”, ja se on ollut tähän mennessä yksi hauskimmista keikoista. Ihmiset olivat meidän suhteen varauksellisia, koska olimme ehkä liian ”kevyitä” esiintyäksemme siellä. Luulen kuitenkin, että keikkamme sai muutaman metallipään innostumaan. Musiikissamme on pimeä ja aggressiivinen puoli, joka vetoaa heihin varmasti.
Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on? Näettekö mahdollisena keikkailla joku päivä myös Suomessa?
Jørgensen: Meillä on ystäviä, jotka ovat soittaneet maassanne. Esimerkiksi Hola Ghost on soittanut Suomessa, ja yhtye kannattaa käydä katsomassa, jos se sattuu lähelle. Mutta joo, olisihan se mahtavaa soittaa Suomessakin.
Brixen: Suomessa on mahtava rock-skene ja olisi hienoa soittaa maassanne. En ole koskaan esiintynyt Suomessa mutta olen lomaillut siellä. Olisi todellakin mahtavaa kiertää enemmän Suomea, Pohjoismaita ja Eurooppaa. Toivottavasti se tapahtuu pian. Suunnittelemme tekevämme kiertueen kotimaassamme ensi maaliskuussa, joten joudut lentämään tänne kuten muutkin Childrennin fanit. Lentäminen tänne on helppoa, koska voit lentää Finnairilla suoraan Helsingistä Kööpenhaminaan!
Kiitos haastattelusta! Haluaisitteko lähettää terveisiä Suomeen?
Jørgensen: Toivottavasti pääsemme ensi vuonna esiintymään siellä jollain festarilla.
Brixen: Muistan saunan ja alkoholin Suomen-vierailultani… Hieno maa ja olisi hienoa nähdä teitä joku päivä. Kiitos!
Psychedelic rock band Childrenn from Denmark released recently their second album. Kaaoszine had an opportunity to talk with vocalist-guitarist Jakob Brixen and bassist Jakob Jørgensen. Guys described the process of making the “International Exit”, and producer Randall Dunn’s role on it. Gentlemen also talked about Childrenn’s musical influences, and how the Danish rock scene is doing now-a-days.
Hi! How has the year treated Childrenn so far?
Brixen: When it comes to playing live it has been very quiet. I think we have played three or four shows, ‘cause we have been finishing our second record. The album was recorded last October but we mixed it this year. We flew to Seattle to mix it with Randall Dunn, so we’re really happy to release it this fall.
How did you end up flying to Seattle and mixing your album there?
Brixen: That’s just ‘cause our producer Randall Dunn is used to working in his studio. He is recording albums in other places, too, but what comes to that studio he is really pleased with it. I think he has moved to New York by now but that studio is old and there has been working many cool bands and I think it’s special to him.
Your new album is named as “International Exit”. How does it describe its’ music?
Brixen: I came up with the title when I was writing the lyrics, and I think the album deals a lot with destruction in personal and global levels. Me and guitarist Manoj Ramdas worked on the album together, and I think we were both influenced by the global political tendencies. Also things like scare, anger and propaganda show the bad situation the world is in – it’s like we’re going down in the drain. So we both have been effected by these kinds of issues.
I remember that we were talking about something catastrophe-like, and we were able to find same kinds of things, like fear, in our own lives. The fear that things could fall apart. There is also an organization called Exit International which helps people with suicidal thoughts. So, it’s like a word play made out of the name of the organization but it also reflects world’s condition.
So there is really a strong message behind the songs. “International Exit” sounds a little bit different than your debut album. Do you think there is a difference between those two albums?
Brixen: This time we wanted to make a more melodic album but we didn’t sit down and analyze how we were going to make it, it just happened during the process. The songs were created in a short time, maybe in six weeks, and then they were ready. Our new album is a new direction to us, and it seems to be more melodic.
Jørgensen: Randall made some changes to album ‘cause he knew how to make songs even better. We actually had a song which we were going to use in the album, and when Randall heard it he made some changes and it happens to be pretty good.
Brixen: Randall’s handprint definitely shows on the new album. He mixed our first album but this time he produced it, and we gave him lots impulses that he then used on the album. He helped us to reach the sound we wanted, so he had a huge impact on our sound on this album.
Childrenn is quite an unknown band in Finland. Could you tell a bit about yourselves?
Jørgensen: Guitarist Manoj and I have known each other since we were kids and we have both played different stuff through the years. We met each other five years ago in Roskilde, Denmark, and I told him: ’We should form a band together’. He agreed but I never heard from him after that. We met again a year later in Roskilde. I told him again about the desire of forming a band together and he said yes, again. On the third year in a row I was joking about the band ‘cause I thought he wouldn’t do anything about it. A month or two later he called me and told me that he had a drummer and a singer, Jakob, so that was really something. Well, the drummer was kicked out pretty fast but we three just started the band.
Brixen: I met Manoj only three or four times before I got into the band.
Jørgensen: Manoj heard Jakob playing with his band and he said that ’We got to have that guy in our band’. Jakob is a great singer and he can play ”witchy” stuff which we can perhaps use on our later releases.
Brixen: I have been playing folk music like the whole last decade or something. It’s slower and more quiet kind of music, but I have always wanted to play rock music, again. I used to play rock when I was a teenager and it’s close to my heart. I was a huge fan of grunge back in the days, and it was like a religion to me. So when Manoj asked to me sing in the band and create music with them it was just a perfect opportunity to me. And it was really fun ‘cause we didn’t know each other that well. It felt like we were just strangers that had been put together to play music and see what would happen. On the album “Animale” Manoj just sent me pieces of songs and I then put together songs. It was fun, things got rolling and we had a band.
What kind of bands have you been affected in terms of music?
Jørgensen: I would personally say Led Zeppelin. When I heard that band back in the 1989 I was just like what the hell is going on? There is also a lot of small bands that have impressed me but Led Zeppelin has definitely been the biggest influence to me.
Brixen: I think we are people with different backgrounds, and that we don’t listen to same kind of music. I know that Manoj is more into movie tracks and abstract stuff and I, then, have a very broad scale in terms of music. In the making of “Animale” I think I listened to Alice Coltrane and some classic rock like Black Sabbath. Of course grunge has always been close to me. But there is a band that we all like and that is Alice In Chains. But in the making of “International Exit” I didn’t listen to a lot of music. I read books and listened to podcasts.
When it comes to listening to music how do you consume your music? Do you still buy CDs or vinyls, or do you use stream services?
Jørgensen: I think it’s mostly vinyls in our band. I do listen to radio in my car but there isn’t too many good radio stations nowadays in Denmark. I would say the situation (in referral to radio stations) is quite bad in Denmark. So it is mostly vinyls.
Brixen: Like he said it’s mostly vinyls but I do use stream services, as well. I also find weird stuff from YouTube. When it comes to Copenhagen’s live scene it’s doing very good right now. A lot of cool things are going on.
How is rock and metal doing today in Denmark?
Brixen: I think rock scene is alive and interesting. A lot of cool punk bands are playing. The post-punk scene has became a lot of bigger in the last few years. And I think metal scene is also doing great.
How would you describe Childrenn as a live band?
Jørgensen: We all love to play live and it’s natural to us ‘cause everyone in the band has played hundreds of shows in different bands. Our shows are really energetic and I think music gets more alive when played live than just listening to it on a CD.
Brixen: It’s very intensive and very loud and noisy, there is always someone complaining about it. Last summer we played at a metal festival called “Metal Magic” and that was one of the funniest shows we have ever played at. People were a little suspicious ‘cause we were maybe a bit too “soft” to play there but I think some of the metal fans got into liking Childrenn. Our music has a dark and an aggressive sound which I think had an impression on those metal fans.
What kind of future plans does Childrenn have? Maybe playing some day in Finland?
Jørgensen: We actually have friends who have played there. The band is called Hola Ghost and you should check them out if they’re playing near you. But, yeah, it would be great to play in Finland.
Brixen: I think Finland has a cool rock scene and it would be great to play in Finland. I have never played in Finland but I have been there on vacations. We would definitely like to tour more in Finland, Scandinavia and Europe. Hopefully that will happen soon. We’re planning making a tour in March in Denmark so you’ll how to fly here like the rest of the Childrenn fans. Flying here is easy ‘cause you can fly straight from Helsinki to Copenhagen by Finnair.
Thanks for your time! Would you like to send greetings to Finland?
Jørgensen: Hopefully we have a chance to play you next year at some festival.
Brixen: I remember sauna and alcohol from visiting Finland… Cool country and I’d like to see you someday. Cheers!
Haastatellut: Aleksi Parkkonen