Clutchin Neil Fallon: ”On kurjaa, että bändien pitää turvautua sosiaalisessa mediassa pelleilemiseen saadakseen huomiota”
Vuonna 1991 perustettu pitkänlinjan rock-yhtye Clutch kertoi hiljattain suunnitelmistaan uuden albuminsa suhteen. Bändin keulakuva Neil Fallon kertoi Team Rockille olevansa kiitollinen siitä, että bändi aloitti aikana, jolloin levyteollisuus oli paljon vakaampi ja sosiaalista mediaa ei ollut. Hän kertoo olevansa iloinen, ettei bändin tarvinnut pyrkiä pinnalle nykypäivänä, koska liian moni yhtye joutuu kilpailemaan keskenään. Lisäksi Fallonin mielestä on surullista, että bändit joutuvat koko ajan taktikoimaan sosiaalisessa mediassa pysyäkseen pinnalla.
”Clutch on parhaillaan hyvin omalaatuisessa tilanteessa. Kun me aloitimme, otimme osaa siihen 60-luvulle juontuvaan vanhanliiton peliin, johon kuuluivat levy-yhtiöt, albumien säännöllinen julkaisu sekä niihin liittyvät ennakkomaksut. Sitten sekoitimme pakkaa, ja aloimme julkaista materiaalia omin voimin luotuamme vahvan fanikannan. En kadehdi ainuttakaan yhtyettä, joka aloittaa uransa nykypäivänä ja joutuu kilpailemaan kymmenien tuhansien muiden bändien kanssa, jotka on mahdollista ladata kännykkään ja tietokoneelle – kyse on hyvän ylitarjonnasta. Mielestäni on kurjaa, että bändien pitää turvautua sosiaalisessa mediassa pelleilemiseen saadakseen huomiota. Musiikin pitäisi olla tärkeintä. On varmasti vaikeaa saada itsensä kuulluksi, kun kaikkialla on niin paljon taustamelua”, Fallon kertoo ja lisää:
”Helppo meidän on sanoa ”perustakaa oma yhtiönne”, mutta jos bändisi on siinä pisteessä, että se voi julkaista musiikkia ilman välikäsiä, teidän todella pitäisi. Näin saatte musiikin paljon paremmin fanienne ulottuville, ja pitkässä juoksussa se on taloudellisesti kannattavaa”.