Corpsessed näyttää kuuluvansa death metalin eliittiin – Elokuun Turpasauna On The Rocksissa

Corpsessed

Ympäripyöreästi nimetty ”Elokuun Turpasauna On The Rocksissa” toi helsinkiläisklubiin neljä kotimaista yhtyettä muun muassa death- ja thrash metalin saralta. Pääesiintyjäksi saapui viime vuonna hienon ”Impetus of Death” -albumin julkaissut Corpsessed, joka on omissa kirjoissani Suomen kiinnostavimpia death metal -yhtyeitä. Parhaimmillaan 350 henkilöä vetävä klubi tuntui väljältä, kun yleisöä oli arviolta 80-100 henkeä. Se ei kuitenkaan estänyt viimeistään pääesiintyjää vetämästä hengästyttävän hienoa keikkaa.

Demonztrator

Doomsdayers jäi väliin aikataulullisista syistä, joten omalta osaltani illan ensimmäinen esiintyjä oli thrashin kulta-aikaa tulkitseva Demonztrator. Yhtye keskittyy coveroimaan pääosin vähemmälle huomiolle jääneitä kappaleita mutta julkaisi vastikään EP:n verran omaa materiaalia. Kaikki ”Myriad Ways of Dying” -EP:n neljä kappaletta kuultiin On The Rocksissa, mutta en voi sanoa liputtavani niiden puolesta. Tyylipuhdas thrash metal on koluttu niin perusteellisesti läpi, että Demonztrator jää monien muiden tapaan esikuviensa varjoon ja vaille omaa identiteettiä. Esikuvilta lainatut kappaleet olisivat puolestaan kaivanneet hyökkäävämpää esiintymistä. Tilanne parani keikan lopussa, kun käsittelyyn otettiin laulaja Jari Hurskaisen vanha yhtye The Scourger. Kyseinen veto esitteli nälkäisemmän ja äkäisemmän yhtyeen, jota olisi mielellään seurannut pidempäänkin kuin vain yhden kappaleen verran.

Church of the Dead

Helsinkiläinen Church of the Dead julkaisi vuosina 2013-2015 viisi EP:tä, mutta omaan tutkaani yhtye kantautui vasta tuoreen ”Rat King (Bringer of Plague)” -singlen myötä. Yhtye toimitti death metaliaan On The Rocksissa vaihtelevin tuloksin. Esiintyminen jäi vaisuksi laulajan panostuksesta huolimatta, ja myös materiaali herätti ristiriitaisia tunteita. Nopeampi paahto oli parhaimmillaan erinomaista kuunneltavaa, mutta muuten kappaleet kaipaisivat reilusti lisää tarttumapintaa. Loppukeikasta kuullut pahaenteiset melodiat osoittivat, että ne tekevät ihmeitä. Odotin nimen ja logon perusteella ilkeämpää ja saastaisempaa materiaalia, mutta en voi laittaa kokemustani pelkkien virheellisten mielikuvien piikkiin. Suurimmat ihmeet jäivät tällä kertaa kokematta, mutta Church of the Dead osoitti joka tapauksessa lupaavia merkkejä.

Corpsessed

Järvenpääläislähtöinen Corpsessed on tätä nykyä epäilemättä suomalaisen death metalin tärkeimpiä nimiä. Vuonna 2007 perustettu kokoonpano on julkaissut vuosi toisensa perään väkevää materiaalia, ja uusin ”Impetus of Death” -albumi on heittämällä viime vuoden parhaita death metal -julkaisuja. Yhtye on kerännyt erityistä mainetta henkeäsalpaavilla esiintymisillään, joita on todistettu muun muassa Netherlands Deathfestin ja Tuskan lavoilla sekä lukuisissa pienemmissä tapahtumissa. Viimeistään tämä keikka vakuutti minulle, että kyseessä on eräs mamme parhaista yhtyeistä. Raadollinen death metal ja suorastaan riivattu lavaenergia eivät juuri jätä toivomisen varaa.

Corpsessed kunnioittaa musiikissaan suomalaisia perinteitä, joiden lisäksi havaittavissa on elementtejä Incantationista sekä painostavasta doom metalista. Kaiken viimeistelee toismaailmallinen aura, joka tuo mieleen H.P. Lovecraftin synkät tarinat. Paras esimerkki lienee uuden levyn aloittava ”Impetus of the Dead”, jonka hyiset melodiat mursivat On the Rocksissakin todellisuuden rajoja. En tiedä, pystyisikö edes uniltaan heräävä Cthulhu samaan. Mukaan mahtui myös huumoria, kun yhtye esitti oman versionsa Lakupaavin ”Vapauttakaa Matti Nykänen” -kappaleesta. Moonsorrow-jäsenten projektilta lainattu veto oli erinomainen kevennys, eikä se hävinnyt intensiteetissään muulle materiaalille. Corpsessedin sanoitukset liikkuvat pääosin kuoleman ja okkultismin parissa, mutta myös hauskanpidolle on selkeästi oma sijansa, eikä se onneksi vie tehoa vakavammalta materiaalilta. Viimeiset kappaleet iskivät nimittäin niin lujaa, että kokemus oli lähes uskonnollinen. Olen nähnyt Corpsessedilta vieläkin tiukempia keikkoja, mutta yhtye oli jälleen upeassa vedossa.

Kuvat: Niko Sihvonen
Kirjoittanut: Teemu Esko

Kommentoi julkaisua