Cradle of Filthin ensiesiintyminen uuden kosketinsoittajan kanssa huokui vampyyrieleganssia ja piinkovaa soittotaitoa: streamkeikka oli odotuksiensa väärti

Kirjoittanut Nienna Lagus - 16.5.2021
Cradle Of Filth Nummirockissa.

Cradle of Filth soitti pitkään suunnitellun striimikeikan viime keskiviikkona 12. toukokuuta, tyylikkäästi Suomen aikavyöhykkeellä tasan keskiyöllä. Alun perin keikkaa kaavailtiin jo viime vuoden halloween-streamiksi, mutta koronarajoitusten vuoksi keikkaa siirrettiin ensin helmikuulle ja kolmannen kerran toukokuulle. Kyseinen nettispektaakkeli kantoi nimeä ”The Dracula Spectacular”, ja samassa yhteydessä bändin uusi kosketinsoittaja ja taustavokalisti Annabelle Iratni pääsi ensimmäistä kertaa tositoimiin.

Odotukset olivat erittäin korkealla, eikä 90 minuutin show ei jättänyt kylmäksi; erityisesti täytyi ihastella Dani Filthin täydessä iskussa olevaa ääntä sekä Annabellen karismaattista ensiesiintymissä Cradle of Filthin riveissä. Streamin kommenteissa moni sanoikin, että bändi on kuulostanut viimeksi yhtä hyvältä ainakin kymmenen vuotta sitten. Tarkkasilmäiset saattoivat huomata, että Annabellen kutreilla koreili sama kruunuviritelmä kuin aikaisemmalla kosketinsoittaja-vokalistilla Lindsay Schoolcraftilla, symbolisena viestinä siitä, että pesti on todella siirtynyt seuraavan haltijan nimiin.

Annabellen ensiesiintyminen uuden bändin kanssa vakuutti. Varsinkin ”The Twisted Nails Of Faith” -kappaleen aikana Elizabeth Báthoryn vuorosanat osuivat ja upposivat täsmälleen maaliinsa; Lindsayn ääni tuntui näihin osuuksiin olevan hitusen liian korkea.

Cradle Of Filth Nummirockissa.

Viittauksia eri kauhuklassikoihin suorastaan vilisi: Dani Filthin mikkiteline huokui H. R. Gigerin tyylistä Xenomorph-estetiikkaa, Marek ”Ashok” Smerdan corpse paint muistutti hyvin läheisesti Pinheadin olemusta ja klassisen kauhun sävyttämät klipit musiikkivideoista toimivat taustana esiintymiselle.

Dracula-teemaa kovasti mainostettiin, joten oletin kuulevani ja näkeväni useita kappaleita esimerkiksi ”Cruelty And The Beast”- ja ”Vempire”-albumeilta, mutta en kyllä pettynytkään, vaikka tämä painotus ei tuntunut olevan kovin vahvasti läsnä. Tietysti vampyyriteemaa löytyy Cradle of Filthin tuotannosta sen verran runsaasti, että sille tavallaan sokeutuu ajan myötä. Oli oikein piristävää kuulla myös hieman vähemmän keikoilla esitettyä tuotantoa, kuten ”Saffron’s Curse” ja ”Mannequin”, joka kerta soitettavien hittien lisäksi. Dani Filthin puhdasta lauluääntä saatiin ihailla myös muutamaan otteeseen, toki tyylille uskollisesti vain parissa erittäin lyhyessä pätkässä.

Muutama risu on pakko antaa siitä hyvästä, että noin tunnin esiintymisen jälkeen stream hetkellisesti kaatui pariksi minuutiksi, mutta tekniikka saatiin taas pelaamaan varsin nopealla aikataululla, ilman, että tunnelma ehti väljähtyä. Rummut oli myös aluksi miksattu ehkä hivenen liian hiljaiselle tasolle, mutta streamin kommenttikentän täytyttyä tästä huomiosta tämäkin ongelma korjattiin vilkkaaseen tahtiin.

Cradle Of Filth Nummirockissa.

Vaikka peruselementeiltään kyse olikin jokseenkin tavanomaisesta stream-keikasta siten, että bändi esiintyy vailla yleisöä muutamien erikoisefektien säestämänä (pyrotekniikkaa ja tekolunta), oli se silti hiottu, yhtenäinen ja viihdyttävä kokemus. Koko bändi tuntui olevan erittäin innoissaan päästessään taas oikeisiin hommiin, ja varsinkin Dani Filthin, Annabellen ja Ashokin olemukset suorastaan hehkuivat esiintymisen riemua ja itsevarmuutta. Rautainen ammattitaito ja vuosikymmenten kokemus kuuluivat ja näkyivät myös selkeästi soitannan laadussa. Keikka yllätti positiivisesti, vaikka etukäteishypetys olikin ainakin allekirjoittaneella jo aikamoista tasoa.

Settilista:

Cthulhu Dawn
Blackest Magick In Practice
Lilith Immaculate
Nymphetamine Girl
The Principle Of Evil Made Flesh
Honey and Sulphur
Heartbreak And Seance
Mannequin
Malice Through the Looking Glass
Her Ghost In The Fog
Saffron’s Curse
The Twisted Nails Of Faith
Born In A Burial Gown
From The Cradle To Enslave

Kirjoittanut: Nienna Lagus