Creinium
Kotimainen metalliyhtye Creinium julkaisee uuden ”Project Utopia” -EP:nsä 16.4. Kaaoszine haastatteli sähköpostitse yhtyettä bändin uuden EP:n julkaisun tiimoilta ja otti selvää, mitä tulevaisuudensuunnitelmia bändillä on ja miten tähän pisteeseen asti on päästy.
Morjensta! Näin ensialkuun vakiokysymys, eli mitäs bändille kuuluu?
Aleksi: Oikein hyvää! Vajaan parin kuukauden keikkatauon jälkeen pääsee taas lavalle, ja tässä ohessa on nyt sitten tullut sävelleltyä ja treenailtua uusia biisejä. Nyt vaan kovasti odotellaan levyn julkaisua, että joku muukin pääsee sitä hienoutta kuulemaan.
Bändiltä on ilmestymässä16.4. uusi EP nimeltään ”Project Utopia”. Mitä voisit kertoa levyn luomisprosessista ja sen teemoista?
Aleksi: ”Project Utopian” biisithän olivat käytännössä sävellyksellisesti valmiita jo siinä vuoden 2012 aikana, eli ennen kuin ”Modern World Tyranny” oli edes saatu nauhoitettua loppuun. Siinä sitten ”Modern World Tyrannyä” työstäessämme suuntasimme jo katseet tulevaisuuteen ja rupesimme ideoimaan seuraavaa lättyä. ”Project Utopian” nauhoitukset aloitettiin loppukeväästä 2013 eli hiukan ennen ”Modern World Tyrannyn” julkaisua. Nauhoiteltiin siinä EP:tä pikku hiljaa pala palalta vissiin 5–6 eri paikassa, ja vähitellen se alkoi siitä muotoutua. Miiro sitä sitten miksasi ja masteroi aikansa, ja valmista tuli vihdoin tämän vuoden tammikuussa.
Inverse Records julkaisee ”Project Utopian”. Miten päädyitte juuri Inversen listoille?
Aleksi: Inverse lähestyi meitä alkusyksystä 2013 ja tarjosi yhteistyötä. Heidän tarjoamansa toimintamalli sopi meille kuin nyrkki naamaan, joten pitihän siihen tarttua. Olimme jo ennen Inversen yhteydenottoa ajatelleet, että emme tarvitse musiikillemme kuin jakelusopimuksen, koska nauhoitus- ja tuotantopuoli meiltä hoituu itseltäkin.
”Project Utopia” on levytetty kokonaan bändin omin voimin, kuten ensimmäinen demo ”Modern World Tyranny”. Mikä on johtanut tällaiseen päätökseen?
Aleksi: ”Modern World Tyrannyn” kohdallahan homma lähti alun perin siitä, että nauhoitettiin alkuperäistrion voimin ”rekryvideot” biiseistä kunnon äänenlaadulla, jotta bändiin löytyisi puuttuvat soittajat. Vasta myöhemmin keksittiin sitten tehdä näistä 8-raitaisista tee-se-itse-nauhoituksista demo, ja nauhoitimme alkuperäisen kitara-kosketin-rumpu -kombon päälle puuttuvat instrumentit.
Musiikkiteknologiaa opiskeleva Miiro liittyi basistiksi lopputalvesta 2013 ja otti hoitaakseen ”Modern World Tyrannyn” miksauksen ja masteroinnin. Aivan karmeista lähtökohdista ja -soundeista huolimatta Miiro sai kuitenkin ”Modern World Tyrannyn” hiottua varsin hyvään kuosiin. Koska häneltä löytyy tietotaitoa ja osaamista, päätimme, että Miiro saa jatkossakin vastata nauhoitus-, miksaus- ja masterointihommista.
Molemmat julkaisut yhdistelevät erilaisia metallin alagenrejä. Millä tavalla bändi on parantanut ilmaisuaan uudella ”Project Utopialla”, jos sitä verrataan ”Modern World Tyrannyyn”?
Aleksi: Ovathan ne biisit vaan helvetisti parempia. ”Modern World Tyranny lle ” raavimme kasaan ne neljä biisiä, jotka olivat sillä hetkellä valmiita. ”Project Utopia” taas suunniteltiin alusta lähtien tarkemmin ja paremmin. Meillä oli viisi valmista biisiä, joista valitsimme levylle neljä. Ja sitten vielä Sami ja Antti sävelsivät levylle mainion introbiisin.
Jos tyylillisesti lähtee miettimään, niin ”Modern World Tyranny llä ” paikoitellen havaittu ”kikkelihevimäisyys” on jäänyt huomattavasti vähemmälle. Kappaleet ovat hiukan mustempia, synkempiä, ja ehkä myös vähän progempia. ”Modern World Tyrannyltä” tutun ”Uprisingin” tai ”Into The Shadowsin” tyyppisiä ”perusmelodeathrallatuksia” ei ole – eikä tule. Levyllä ei myöskään ole ainuttakaan kitara- tai synasooloa, koska emme nykyään koe niitä mitenkään tarpeellisiksi. Oli miten oli, ”Project Utopia” on huomattavasti ”Modern World Tyrannya” lähempänä juuri sitä Creiniumia, jota tulevaisuudessakin tullaan kuulemaan.
Keikkoja on ollut viime syksystä lähtien ja muutama keikka on luvassa alkukesään asti. Onko sen jälkeen keikkasuunnitelmia?
Aleksi: Mitään varmaa ei vielä tällä hetkellä ole. Mutta katsellaan sitten kesälomailun ja itse levyn jälkipyykin jälkeen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Puolet bändin jäsenistä, perustajajäsenet mukaan lukien, ovat julkaisseet yhden täysipitkän levyn Path of Annihilation -nimen alla. Mikä johti tämän bändin kaatumiseen ja Creiniumin syntymiseen kaksi vuotta myöhemmin?
Aleksi: Vuonna 2009 POA:n jäsenistä kaikkosi puolet, eikä korvaavia jäseniä oikein tahtonut löytyä. Tammikuussa 2011 minä ja Antti astuimme varusmiespalvelukseen. Päätimme kuopata koko bändin ja jatkaa reserviin päästyämme uudella nimellä ja uusilla kujeilla. Reservin aurinko nousi meikäläisellä tammikuussa 2012 (Antilla hiukan aikaisemmin), ja niihin aikoihin POA-kitaristi Juuso Putti liittyi joukkoomme kolmanneksi. Siitä se ajatus sitten lähti.
Onko bändissä tietty tarkka käskynjako vaikkapa sanoitusten osalta. Tekeekö yksi mies sanoitukset ja toinen sävellykset vai tekevätkö kaikki hieman kaikkea?
Aleksi: Minä ja Antti hoidamme sävellyspuolen – joko yhdessä tai erikseen, enimmäkseen erikseen. Toimimme aktiivisesti toistemme paskasuodattimina. Näin ollen huonot ideat karsiutuvat hyvissä ajoin pois ja hyvät ideat jalostuvat erinomaisiksi. Totta kai muutkin jäsenet toimivat makutuomareina, mutta enimmäkseen vasta siinä vaiheessa, kun biisi on hyvin lähellä valmista. Olemme Antin kanssa tehneet yhdessä musiikkia jo vuodesta 2007, joten uskallamme antaa toisillemme palautetta tarvittavan suorasanaisesti, mutta myös rakentavasti. Sami taas kirjoittaa sanoitukset omatoimisesti. Me muut lähinnä seuraamme sivusta ja hyväksymme sanat niiden valmistuttua.
Antti: Lisäksi minä sekä pääasiassa Miiro vastaamme tuotantopuolesta ja äänentoistosta keikoilla ja treeneissä muutenkin.
Milloin olisi varovaisesti arvioiden mahdollista odottaa täyspitkää levyä. Onko tällaisen suhteen alustavia suunnitelmia?
Aleksi: Pahahan sitä on mennä sanomaan. Mutta suunnitelmat on totta kai jo tehty. Täyspitkä lätty on ehdottomasti seuraavana työlistassa. Valmiita biisejä ei vielä ole tarpeeksi, mutta se tilanne voi muuttua kenties hyvinkin pian.
Jos biisejä sattuisi syntymään tässä kevään ja kesän mittaan riittävä määrä, saattaa olla, että nauhoituspuuhiin ryhdytään jo loppuvuodesta. Mutta mitään ei uskalla vielä tässä vaiheessa mennä lupaamaan paitsi sen, että heti tehdään kun pystytään. Sävellystyötä vaan ei mielestämme kannata lähteä tekemällä tekemään. Radiota kuuntelemalla saa hyvän kuvan siitä, minkälaista jälkeä silloin syntyy.
Mitkä bändit olisivat ne tärkeimmät, jotka nimeäisit syyksi siihen, että bändi kuulostaa siltä kuin se kuulostaa?
Aleksi: Dimmu Borgir, Opeth, Carach Angren, Dark Fortress, Wintersun, Swallow The Sun, Finntroll, Shape Of Despair, Keep Of Kalessin jne. Varmasti jäi paljon mainitsematta, mutta tuossa nyt muutama.
Antti: Opeth, Swallow the Sun, Keep of Kalessin, Fleshgod Apocalypse, Turisas, Dream Theater, Devin Townsend, Periphery, Ghost, Katatonia, Ghost Brigade, Von Hertzen Brothers, Mike Oldfield sekä Job for a Cowboy. Siinä varmaankin kaikki tärkeimmät vaikuttajat.
Kiitoksia haastattelusta. Nyt lopuksi sana on vapaa, mikäli haluat sanoa jotain Kaaoszinen lukijoille.
Aleksi: Ostakaa niitä levyjä! Saadaan sitten rahaa siihen täyspitkän nauhoittamiseen. Ja ruokaan.
Haastattelu: Samuli Jalonen