The Deathtrip

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 15.11.2014

the deathtrip logoNorjalais-brittiläinen vuonna 2007 perustettu black metal -yhtye The Deathtrip julkaisee ensimmäisen täyspitkänsä ”Deep Drone Master” 14.11.2014 Svart Recordsin kautta. Nuoresta iästään huolimatta bändi soittaa melko primitiivistä, suoraviivaista black metallia 90-luvun alun hengessä. Bändissä vaikuttaa mm. Dødheimsgardista sekä Thornsista tuttu vokalisti Aldrahn, joka myös vastaa bändin lyriikoista. Sävellyspuolen hoitaa kitaristi Host. Kaaoszine otti miehiin yhteyttä näin debyyttialbumin julkaisun alla ja kyseli heidän mietteitään koskien tulevaa julkaisua ja norjalaisen black metal -skenen nykytilaa.

Terve! Miten The Deathtripilla ja teillä itsellänne menee?

Host: Ihan hyvin menee. Albumi näkee pian päivänvalon, ja oikeat ihmiset vaikuttavat todella arvostavan ja ymmärtävän sitä. Joten kaikki on hyvin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Aldrahn: Terve, menee hyvin. Kuolema näemmä ”trippailee”, hehe.

Bändi koostuu Dødheimsgardin ja Thornsin vokalisti Aldrahnista sekä kitaristi Hostista. Miten päädyitte työskentelemään yhdessä? Voisitteko kertoa hieman bändin tähänastisesta urasta?

Host: Minulla oli joitain demojen raakaversioita äänitettynä ja olin yhteyksissä <code>-bändin kanssa. Kvohst (joka tuolloin oli <code>:ssa) kuuli muutaman biisin, ja hänen piti alun perin tehdä vokaalit. Hän oli samoihin aikoihin myös Dødheimsgardissa ja soitti joitain biisejä Aldrahnille. Aldrahn ymmärsi heti, mistä tässä hommassa oli kyse. Hän oli etsinyt taas jotain projektia, joten niin se sitten alkoi. Tähän mennessä olemme tehneet ”Demo 08” -kasetin sekä rajoitettuna painoksena ilmestyneen demo-CD:n, jossa puolestaan on eri biisit. Lisäksi olemme julkaisseet näistä demobiiseistä sekä joistakin ekstroista vinyylikokoelman ”A Foot in Each Hell” Demonhood Productionsin kautta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Debyyttialbuminne ”Deep Drone Master” julkaistaan 14. marraskuuta Svart Recordsin kautta. Albumillanne esitätte raakaa, kylmää ja melko minimalistista black metallia 90-luvun alkupuolen tyyliin. Miten itse kuvailisitte albumia? Ja miten vertaisitte sitä esimerkiksi Dødheimsgardin musiikkiin?

the deathtrip kansiHost: Aldrahn sanoi jo alkuvaiheessa, että tämä on vähän kuin jatkoa hänen työlleen varhaisessa Dødheimsgardissa. Mutta tässä on ehdottomasti joitain 90-luvun alun elementtejä ja lisäksi vaikutteita vanhasta Bathorysta/Celtic Frostista, mutta kaikessa on meidän oma (kuoleman) kädenjälkemme. Kuvailisin sitä kylmäksi, hypnoottiseksi black metalliksi. Ehkä myös hieman psykedeeliseksi. Mutta yksinkertaisesti sanottuna – se on black metallia.

Aldrahn: En vertaisi sitä mihinkään. The Deathtrip on jotain uniikkia ja genressään persoonallisen uhkaavaa. Sanoisin, että albumi on täydellinen teos black metallin taikaa, mahdollisesti albumi, johon olen tähän mennessä kaikkein tyytyväisin Dødheimsgardin vihdoin julkaiseman, tulevan albumin lisäksi.

Entä millaisia teemoja albumin lyriikat käsittelevät? Mistä saat niihin inspiraatiota?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Aldrahn: Ne käsittelevät henkilökohtaista kanssakäymistäni emotionaalisten ja henkisten kriisien kanssa, rakkauden ja elämän menetystä sekä jonkin palasiksi murskatun kauniin asian jäänteitä. Elämäni synkimpiä aspekteja sekä sisäistä epätoivoani. Ne käsittelevät myös ihmisyyden ja luonnon välistä suhdetta sekä sitätämän sisällä piilevää ilmiselvää totuutta ja sitä, miten itse näen sen. Tapaa, jolla maailma pettää meidät uskomaan siihen, että ihmisten on parempi palvella illuusioiden luomia kultaisia ideaaleja ennemmin kuin luontoa, joka todellisuudessa meidät omistaa. Se jumalallisuus löytyy helposti joka kerran, kun avaa oven ja menee ulos kävelylle vain hengittäen ilmaa ja tuntien auringon lämmön kasvoillaan tai kuun aiheuttamat väristykset luissaan. Jokainen kysymys ja vastaus on peräisin luonnosta. Luonto antaa ja ottaa, ja  se on päättymätön siinä mielessä, että se alkaa ja loppuu ikuiseen sykliin muuttaen vain muotoaan ja sävyään, silti säilyen samana. Ja tämän vuoksi luonto on korkein totuus. Nämä ovat henkilökohtaisia mielipiteitäni ja näkemyksiäni, kaikki muu on minulle ansaa, ja mielestäni tämä on kirjoittamisen arvoista.

Olette työstäneet ”Deep Drone Masteria” melko pitkään ja äänititte albumin jopa uudelleen ennen sen lopullista julkaisemista. Oliko joitain erityisiä syitä sille, miksi päätitte työskennellä albumin parissa useita vuosia?

Host: Tämä ei alun perin ollut tarkoitus, mutta lukuisat viivästykset ynnä muut aiheuttivat sen, että tätä lykättiin yhä myöhemmäksi. Tosin kaikki tuo on nyt mennyttä, joten katsomme vain eteenpäin tietäen, että olemme tyytyväisiä siihen, miten kaikki onnistui… lopulta. Sitä myös hiottiin ja siirtymäosioihin lisättiin joitain siistejä atmosfäärisiä kohtia, jotka lopulta tekivät albumista paremman, joten minulla ei ole valittamista.

”Deep Drone Masterin” miksasi Thornsin Snorre Ruch. Millaista oli työskennellä hänen kanssaan?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Host: Snorre on melko pikkutarkka, mutta oli silti avoin ehdotuksillemme, joten hänen kanssaan oli suhteellisen vaivatonta työskennellä. Se vei aikaa, mutta lopputulos on sen arvoinen. Yleisesti ottaen annoimme hänen hoitaa hommansa, sillä hän tiesi, mitä haimme. Tietenkin se oli myös melkoinen kunnia.

Aldrahn: Snorre on loistava kumppani, todella rento ja tarpeeksi monen asian suhteen samaa mieltä, että hommat saatiin kasaan, kuten oli sovittu.

The Deathtrip 2014Entä miten päädyitte kiinnitettäväksi suomalaiselle Svart Recordsille?

Host: Luulen, että Kvohst sanoi muutaman kauniin sana, jotka sitten laittoivat asiat liikkeelle. He kuulivat joitain biisejä, pitivät niistä, ja me jatkoimme sitten siitä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Oletteko suunnitelleet heittävänne live-keikkaa jossain vaiheessa?

Host: Siitä on ollut puhetta, koska olemme saaneet jo keikkatarjouksiakin. Vaatisi kyllä hieman keskustelua ja suunnittelua.

Entäpä The Deathtripin tulevaisuus? Oletteko vielä tehneet suunnitelmia?

Host: Albumin valmistumisen sekä julkaisun viivästymisestä oli siinä mielessä hyötyä, että olemme säveltäneet paljon musiikkia albumin jälkeen. Jos haluamme, pystymme tekemään toisen albumin melko nopeasti.

Aldrahn: Totta helvetissä, olemme heavy metal -hulluja, perkele sentään, haha.

Mitä mieltä olette nykypäivän Norjan black metal -skenestä? Tehän teette 90-luvun alkupuolen tyylistä black metallia, joten olisiko tämä mahdollisesti reaktio skenen nykytilaan?

Host: Vuosia sitten se oli jonkin sortin reaktio, koska inhosin suurinta osaa siitä, mitä kuulin. Mutta nykyään on bändejä, jotka tekevät asiat oikealla tavalla… Ja Mysticum on palannut, joten mitä muuta sitä enää haluaisi… seuraavia Thornsin ja Dødheimsgardin albumeita lukuun ottamatta. Black metal on teettänyt liikaa kasvojenkohotuksia, ja tämän kaiken vaivannäön, eli yrityksen pysyä oleellisena ja kauniina, tuloksena sen naama irtosi ja siitä tuli taas ruma ja katkera, haha.

Aldrahn: Nykypäivän skenessä on mielestäni useita loistavia bändejä, ja seuraan sitä suurella kiinnostuksella. On mahtavaa kuulla, miten bändit ja muusikot ovat kehittyneet ja voivat nyt laittaa kykynsä koetukselle huolimatta siitä, sopiiko se genreen vai ei. Välillä se ei mielestäni sovi, mutta välillä taas todella sopii. On melko jännittävää kuulla bändejä vetämässä jotain hyvin teknistä ja kehittynyttä onnistuen samaan aikaan luomaan hiipivän kuoleman tunteen ja raa’an voiman, jota harvoin löytää muualta kuin black metallista. Tervehdys teille kaikille.

Paljon kiitoksia haastattelusta ja onnea tulevan albumin kanssa! Onko vielä jotain, mitä haluaisitte sanoa Kaaoszinen lukijoille?

Host: Kiitos, tsekatkaa ”Deep Drone Master”.

Aldrahn: Mikään ei ole varmaa, vain The Deathtrip on totta.

https://www.facebook.com/pages/The-Deathtrip

Haastattelu: Eveliina Torniainen

 

English version: 

 

the deathtrip logoThe Norway/UK based black metal band The Deathtrip, formed in 2007, are about to release their first full-lenght album ”Deep Drone Master” on November 14th via Svart Records. In spite of it’s short span of existence, the band’s music is primitive and straightforward early 90’s style black metal. The vocals and lyrics are handled by Aldrahn, known for his work for example as the vocalist of  Dødheimsgard, and guitarist Host, who writes the songs. Kaaoszine contacted the two men just before the release of the album, and asked them for example about the upcoming album and their thoughts on today’s Norwegian black metal scene.

Hello! How’s it going with The Deathtrip and yourselves?

Host: Going okay. The album is about to see the light of day, and the right people seems to be really appreciating it and understanding where it comes from, so all is well.
Aldrahn: Cheers, doing fine, Death is tripping it seems, hehe.

The band consists of Dødheimsgard and Thorns vocalist Aldrahn and guitarist Host. How did you guys end up working together? And could you tell a little bit about the band’s career so far?

Host: I had some rough demo recordings and I was in touch with the band <code>. Kvohst (who was in <code> back then) got to hear a few tracks and was originally going to do vocals. He was in Dødheimsgard at the time too and then played the songs to Aldrahn who understood fully what it was about and was looking for something to get his teeth into again, and so that’s how it began. So far we’ve done the “Demo 08” cassette, plus a limited demo CD with different tracks, then a vinyl compilation of those demo tracks plus extras was released on Demonhood Productions, called “A Foot in Each Hell: The Complete Demos”.

Your debut album “Deep Drone Master” will be released via Svart records on November 14th. On the album you offer raw and rather minimalistic early 90’s style black metal with a cold atmosphere. How would you describe the album yourself? And how would you compare the album for example to Dødheimsgard’s music?

the deathtrip kansiHost: Aldrahn said early on it is a bit like an extension of his work on the early Dødheimsgard. But certainly some early 90’s elements on there, plus some older Bathory/Celtic Frost but all with our own touch (of death). I’d describe it as cold, hypnotic black metal. Maybe a little psychedelic too. But to be plain and simple – it is black metal.

Aldrahn: I wouldn`t compare it to anything. The Deathtrip stands out as something unique and personally ominous in its genre. I would say the album is a fulfilling work of Black Metal magic, possibly the album I`m most satisfied with so far, next to the upcoming Dødheimsgard album which is finished at last.

What about the album’s lyrics, what kind of themes are they dealing with? Where do you draw inspiration to them?

Aldrah: They deal with my personal interaction with emotional and mental crisis, the loss of love and life and the remnants of something beautiful when it gets smashed into pieces. The darker aspects of myself, and my innermost despair. They also deal with the relationship between humanity and nature, and the obvious truth that lies inside it, the way I see it. The way we are betrayed by the world in believing that humanity is better off with serving golden ideals of illusions rather than the nature that owns us, that divinity can easily be found every time you open the door and take a walk outside, just breathing the air and feeling the warmth of the sun on your skin, or the chills of the moon in your bones. That every question and answer derives from nature. Nature gives and takes, and is infinite in the sense that it will start and end in an eternal cycle, just changing form and tone, yet stay the same. And so therefor nature is the highest truth. These are my personal opinions and views, all else is a snare to me, and I think it`s worth writing about.

You’ve worked on “Deep Drone Master” for quite some time, and even re-recorded the album before finally releasing it. Were there any particular reasons why you chose to work on the album for several years?

Host: It was not intended, but various delays etc all meant it got pushed back further and further. That is all in the past now though, so we only look ahead knowing we’re satisfied with how it all worked out… eventually. It did get tweaked and some nice atmospheric parts were added in the interim which ultimately improved the album, so I’ve got no complaints.

“Deep Drone Master” was mixed by Snorre Ruch from Thorns. How was it like to work with him?

Host: Snorre is quite meticulous, yet was open to our suggestions, so it was relatively smooth and good to work with yes. It took time, but the end result was worth it. We generally left him to it, as he knew what we were after. Of course quite an honour as well.

Aldrahn: Snorre is a great companion, very easy going and likeminded in enough ways to get things together as agreed.

The Deathtrip 2014And how did you guys end up getting signed by the Finnish Svart Records?

Host: I think there were a few kind words spoken by Kvohst which set things in motion. They heard some songs, liked them, and we took it from there.

Are you planning to play live shows at some point?

Host: It has been mentioned as there have been offers coming in already. Would take some discussion and planning.

And what about the future of The Deathtrip? Have you made any plans yet?

Host: The benefit of the delays to the album completion and release means that a lot of music has been written since, so if we choose to, we can make another album reasonably quickly.

Aldrahn: Hell yeah, we`re heavy metal maniacs for fuck`s sake, haha.

What are your thoughts on the Norwegian black metal scene of today? Since you make early 90’s style black metal, is that perhaps a reaction to the current state of the scene?

Host: It was somewhat of a reaction years ago as I disliked most of what I heard, but there are bands doing things the right way again these days… And Mysticum is back, so what more do you want…apart from the next Thorns and DHG albums. Black metal got too many facelifts, then as a result of all its efforts to stay relevant and beautiful its face fell off and became ugly and bitter again, haha.

Aldrahn: I think today’s scene has several great acts, and I follow it with keen interest. It`s awesome to hear how bands and musicians have evolved and now can put their skills to the test, whether it suits the genre or not. Sometimes I think it doesn`t, but sometimes it really does, and it`s quite a thrill to hear bands pull off something very technical and advanced and in the same time manages to create that feeling of creeping death and raw force which is rarely to be found anywhere else but in Black Metal. Cheers and hails to all of you.

Thank you very much for the interview and good luck with the upcoming album! Is there something you’d still like to say to the readers of Kaaoszine?

Host: Thanks, and check out “Deep Drone Master”.

Aldrahn: Nothing is for certain, only The Deathtrip is real!

 

https://www.facebook.com/pages/The-Deathtrip

Interview: Eveliina Torniainen