Dornenreich – Freiheit

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 26.5.2014

Itävaltalainen Dornenreich esittelee jo kahdeksannen täyspitkänsä ”Freiheit”, jonka julkaisi Prophecy Productions 2.5.2014. Luonnollisena jatkumona vuonna 2008 julkaistulle, täysin akustiselle ”In Luft geritzt”-levylle omaa tämäkin vaikutteita neofolk-maailmasta. Metallista menneisyyttä ei ole kuitenkaan täysin unohdettu. ”Tämä on konseptialbumi, joka kertoo ihmisen kehityksestä syntymästä aikuisuuteen ja sen myötä tietoiseen sisäiseen, ja tästä johtuen myös ulkoiseen, vapauteen.”, sanoo yhtyeen kitaristi/laulaja Eviga. ”Musiikkia voisi verrata kuin jokeen, joka vyöryy eteenpäin. Välillä ryöpyten ja kuohuen valtaisasti, välillä taas virraten tyynen rauhallisesti.”, hän jatkaa.

Vertaus on sangen osuva ja ensimmäinen kappale ”Im ersten aller Spiele” alkaakin rauhallisesti akustisella kitaralla, johon hetken kuluttua yhtyvät viulut luovat menevän teemamelodian. Tämä rauhoittuu aika ajoin ja laulaja enemmänkin lausuu kuin varsinaisesti laulaa lyriikoita. Tunnelataus on vahva läpi kappaleen. Tästä nähdään että akustinenkin materiaali voi olla menevää ja mukaansatempaavaa, kun se on oikein toteutettua.

Yhtyeen tyyli ja soundi on tietyllä tavoin maantieteellisesti tyypillinen ja helposti verrattavissa esim. saksalaisen Empyriumin alkupään tuotantoon. Saksa maana tuottaa myös paljon neofolkkia, mainitakseni yhtyeitä kuten Sonne Hagal, Orplid ja Dies Natalis. Tietynlainen paatos ja uhma on usein helposti kuultavissa näiden bändien tuotannossa. Tämän kontrastina on kuitenkin toinen ääripää, jota edustaa kaunis tunnelmointi ja kansallismystiikka ja romantiikka. Hyvä esimerkki tästä on toinen raita ”Von Kraft und Wunsch und jungen Federn”, joka pahaenteisyydessään voisi olla metallikappalekin vaikka siinä ei kuulla ainuttakaan sähköistä instrumenttia. Aika ajoin nostavat kuitenkin päätään kauniit suvantokohtat, jotka luovat hienon tunnelman.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Levyn keskivaihe tuo esiin bändin raskaamman puolen ja joukkoon yhtyvät tutut särökitarat sekä laulaja korottaa ääntään särkevään huutoon, mutta ei kuitenkaan puhtaaseen örinään. Tässäkin omaperäinen tyyli säilyy ja laulussa vuorottelee alkupäästä tuttu puhdas lausunta ja raaempi karjunta. Akustiset elementit eivät silti väisty missään vaiheessa ja viulut soittavat särökitaroiden kanssa yhdessä läpi kappaleiden. Ainoa alle viisiminuuttinen kappale ”Aus Mut gewirkt” tuo esiin jopa folkmetal-vivahteita menevällä teemallaan. Soolot soittaa kuitenkin vuorotellen akustinen kitara ja viulu, vaikka tausta onkin raskaan sähköinen.

Tunnelman viimeistelee lähes täysin instrumentaali kahdeksanminuuttinen ”Blume der Stille”, joka esittelee kauniin kahden kitaran melodian. Mieleen nousevat brittiläiselle Current 93:lle paljon materiaalia tehneen Michael Cashmoren sävellykset, vaikkakin tietynlaisella manner-Eurooppalaisella vivahteella.

Dornenreich on yhtye, joka selvästi tietää mitä haluaa ja on luonut valitsemansa teeman ympärille hienon kokonaisuuden. Tämä osoittaa myös, että metal-genre on joustava ja uusiutuva. Asiat voi luoda toisen kautta menettämättä kuitenkaan yhteyttä alkuperäiseen ytimeen. Levy ei ehkä iske perusmetallistin aivolisäkkeeseen, mutta uskon Suomesta löytyvän enemmän kuin tarpeeksi yleisöä, joka allekirjoittaa itävaltalaisten alleviivaavan kansallisromanttisen manifestin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

8/10

Kappalelista:

01. Im ersten aller Spiele
02. Von Kraft und Wunsch und jungen Federn
03. Des Meeres Atmen
04. Das Licht vertraut der Nacht
05. Aus Mut gewirkt
06. Im Fluß die Flammen
07. Traumestraum
08. Blume der Stille

Dornenreich Official Website

Kirjoittanut: Tuukka Franck

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy