Dornenreich

Dornenreich 2014Itävaltalainen black metallia neofolkiin yhdistelevä Dornenreich julkaisi uuden ”Freiheit” -nimisen albuminsa 3.5. Prophecyn kautta. Kaaoszine tavoitti sähköpostin välityksellä yhtyeen keulahahmon Evigan, jolta kyselimme mm. uudesta albumista sekä bändin tulevaisuudesta. Lue lisää nähdäksesi haastattelu kokonaisuudessaan.

Terve! Miten Dornenreichin kanssa menee?

Eviga: Minulla menee hyvin – kuten itse bändilläkin, kiitos. Levynjulkaisun aikoihin on aina kiireistä. Mutta suurimmaksi osaksi se on vain positiivista stressiä.

Uusi albuminne ”Freiheit” julkaistiin toukokuun alussa. Olette ilmoittaneet, että tämä on siirtymisen ja muutosten albumi. Tarkoittaako se, että albumi on jollain tapaa musiikillisesti erilainen verrattuna aikaisempiin albumeihinne?

Eviga: Kyllä ja ei. Toisaalta tämä on juuri sen ydin, minkä kanssa olemme tehneet taiteellisia kokeiluja viimeisen 18 vuoden ajan. Toisaalta se on jännityksen kaari, tarkoittaen, että albumin koko rakenne on jotain aivan uutta Dornenreichille. Oikeastaan albumin rakenne tuo minulle mieleen aallon, joka nousee, laskee ja nousee taas – hitaasti ja eri tavalla. Joten, kun on kuunnellut albumin kolme ensimmäistä kappaletta, voi tuntea albumin jo tutuksi ja tietää mitä odottaa seuraavaksi. Neljännen kappaleen myötä tulee kuitenkin yhtäkkiä dramaturginen murros. Albumi alkaa tästä uudestaan ja siitä paljastuu uusia kerroksia ja puolia jokaisen kappaleen myötä. Tämän rakenteen aalto-vertauksen kautta ”Freiheit” vihjaa toistuvasti elämän pienistä ja suurista sykleistä ja paljastuu aiempien albumeidemme luonnolliseksi seuraajaksi.

Miten vertaisit ”Freiheitia” kokonaisuutena Dornenreichin aiempiin albumeihin, esimerkiksi tätä edelliseen albumiinne ”Flammentriebeen”? Oliko jokin tietty suunta, mihin tahdoitte ”Freiheitilla” viedä musiikkianne?

Eviga: Tietyllä tapaa ja siitä huolimatta, että ”Freiheit” kuvastaa musiikin ja lyriikoiden suhteen koko historiaamme, ”Flammentriebe” ja ”Freiheit” ovat toisiaan täydentävät kaksoset. Tämä on melko ilmiselvää, kun molemmat albumit koostuvat kahdeksasta kappaleesta. ”Flammentriebe” kuitenkin sisältää vain yhden kappaleen, ”Erst deine Träne löscht den Brand/Yet Your Tear Douses the Fire”, joka perustuu pääosin akustisille instrumenteille, kun taas ”Freiheitilla” on vain yksi kappale, ”Das Licht vertraut der Nacht/The Light Trusts the Night”, joka on instrumenttien puolesta sävelletty metallikappaleeksi. Joka tapauksessa, vaativan nimen, ”Freiheit” (”Vapaus”), vuoksi albumin on tarkoitus olla monella tasolla universaali ja monikerroksinen.

”Freiheit” on teidän kahdeksas studioalbuminne, joten teillä on jo aika paljon kokemusta albuminteosta. Näetkö uuden albumin jatkumona edellisille albumeillenne?

Eviga: Se on sitä näkemykseni mukaan paljon. Se on jatkumo, se on myös monen aikaisemman seikkailun ydin ja se myös vihjaa mahdollisista uusista matkoista. Musiikin ja lyriikoiden puolesta se viittaa keskeisiin aikaisemmin käyttämiimme teemoihin, kuten vastakkaisten elementtien yhdistämiseen sekä elämän sykliseen luonteeseen, mutta se on tietenkin toteutettu nykyisen laajentuneen mielentilamme näkymien kautta.

Voisitko kertoa jotain ”Freiheitin” lyriikallisista teemoista? Mistä olette tällä kertaa löytäneet inspiraatiota?

Eviga: Inspiraation lähde on elämä, elämä kaikissa sen pienissä ja suurissa sykleissä… Aikaperspektiivissä ”Freiheit” käsittelee tavallaan ihmiselämää lapsuudesta vanhuuteen, eli lapsen erottelemattomista havainnoista nuoruuden egosentristen käsitysten kautta tiedostavampaan käsitykseen elämästä ja olemisesta kokonaisuudessaan. Sen vuoksi albumin rakenne muistuttaa aaltoa, joka nousee, uhraa itsensä – metaforisesti – ja nousee taas uudestaan – hitaasti ja erilaisena. Tietyssä kohtaa ”Freiheit” korvaa ”Flammentrieben” kiihkeyden myötätunnolla.

Henkilökohtaisesti näen tämän pidennettynä matkana, jonka tavoitteena on käydä läpi koko inhimillisten mielialojen ja motivaatioiden kirjo eri elämänvaiheiden aikana – tai paremmin sanottuna – eri tietoisuuden tasoissa. Sieltä löytyy leikkisyyttä, kiihkeyttä, epäilystä, surua, rohkeutta, pelkoa, rakastavaa omistautumista, unelmia sekä monia vastakkaisuuksia, kuten ekstaasi ja introversio sekä tärkeä itsen ja egon erottaminen toisistaan. ”Freiheitilla” itsen on tarkoitus olla tärkeä yhteys yksilön ja sen itsensä sekä myös ulkoisen maailman välillä, kun taas ego viittaa yksilöön jollain tapaa valtavana, mutta tyhjänä vitriininä, joka tarvitsee aina ulkoisia asioita.

Aiotteko tästä lähin viedä Dornenreichia eri suuntaan kuin  aikaisemmin, koska ilmoititte, että ”Freiheitillä” monet asiat tulevat päätökseen? Voisiko Dornenreichille mahdollisesti olla alkamassa uusi aikakausi?

Eviga: Kyllä, epäilemättä. Haluamme todella yhdistyä uudelleen alkuperäisen magian, mahdollisuuksien ja taiteellisen ilmaisun vibojen kanssa. Siksi keskitymme lähitulevaisuudessa erityisiin live-esiintymisiin; konsertteihin todella inspiroivissa ja tunnelmaa nostavissa paikoissa, kuten kirkoissa, joka sopii auraamme ja ilmaisumme syvyyteen. Tarkoituksenamme on myös kokeilla uusia instrumentteja ja erilaisia biisinkirjoittamisen tyylejä. Se jää nähtäväksi. Kuitenkin tunnemme, että meillä ja Dornenreichilla on vielä paljon löydettävää!

Freiheit julkaistaan myös rajoitettuna kahden levyn kirjajulkaisuna, jonka bonus-CD sisältää mm. vaihtoehtoisia versioita joistakin vanhemmista kappaleistanne. Mistä saitte idean äänittää uudelleen vanhoja kappaleita tälle erikoisversiolle?

Eviga: Fanimme oikeastaan pyysivät sitä. Soitimme viime vuosina livenä näitä erikoisversioita ”Reime faucht der Märchensarg/The Fairytale-Coffin Hisses Rhymes” ja ”Jagd/The Hunt”-kappaleista. Ja ihmiset alkoivat pitää niistä samalla tavalla kuin me itse. Lisäksi halusimme tehdä taas yhteistyötä Empyriumissa ja Noekkissa soittavan rakkaan ystävämme Thomas Helmin kanssa, joka esittää ”Rhymesin…” vokaalit ja lopulta tästä uudesta yhteistyöstä syntyi vaihtoehtoinen versio kappaleesta ”Traumestraum/The Dream of Dreams”.

Olette myös ilmoittaneet, että ”Freiheit” on toistaiseksi viimeinen Dornenreichin albumi. Aiotteko silti vielä jatkaa kappaleiden kirjoittamista Dornenreichille vai onko teillä sunnitelmia työskennellä sillä välin jonkin muun projektin parissa?

Eviga: Kyllä, mutta luulen, että eri tavalla. Mutta on vielä liian aikaista ennustaa sitä. Teemme epäilemättä paljon kokeiluja. Ja mahdollisesti jonain päivänä syntyy uudestaan. Tämän lisäksi toivon soittavani joitain konsertteja Empyriumin kanssa livekitaristina. Aika näyttää!

Dornenreich on ollut toiminnassa nyt jo 18 vuotta. Miten kuvailisit bändin uraa?

Eviga: Uskomattomaksi matkaksi. Taaksepäin katsoessa minun täytyy sanoa, että kaikki unelmat, joita minulla oli 15-vuotiaana vuonna 1996, ovat tulleet todeksi viimeisten 18 vuoden aikana: levytimme useita erilaisia albumeita, soitimme lukemattomia kiertueita, julkaisimme live-dvd:n ja ennen kaikkea teimme paljon kokeiluja, opimme vielä enemmän, löysimme uusia ystäviä, tapasimme lukuisia inspiroivia ihmisiä ja saimme mahdollisuuden koskettaa ja inspiroida muita ihmisiä – joka on lahja, todellinen aarre.

Suuntaatte kiertueelle ”Freiheitin” julkaisun jälkeen. Mitkä ovat odotuksesi tältä kiertueelta?

Eviga: Koska minulla kesti aikani vastata kysymyksiinne, kiertue on jo ohi tähän mennessä. Tulin oikeastaan juuri takaisin tältä äärimmäisen intensiiviseltä kiertueelta, joten olen uupunut – mutta onnellinen. Oli syvästi liikuttavaa tavata jälleen uskollisia fanejamme.

Kiitos haastattelusta! Onko vielä jotain, mitä haluaisit sanoa Kaaoszinen lukijoille?

Eviga: Haluaisin kiittää teitä Dornenreichin puolesta jatkuvasta ja intohimoisesta tuestanne. Se on harvinaista nykyään – ja se todella välittää omistautuneisuutenne meille. Tämä ei ole Dornenreichin loppu. On aika valmistautua kohtaamaan uusia energioita, löytämään uusia ilmaisun tapoja, on aika olla uhraamatta taiteellisen ilmaisun pyhää sydäntä näinä pinnallisina aikoina.

https://www.facebook.com/Dornenreich.official

Haastattelu: Eveliina Torniainen

Kommentoi julkaisua