Eloy Casagrande kertoo yksityiskohtia liittymisestään Slipknotiin

Kirjoittanut Ingeborg Roos - 13.5.2024

Slipknotin tuore rumpali Eloy Casagrande kertoi hiljattain Veja São Paulon haastattelussa yksityiskohtia siitä, miten päätyi Slipknotin riveihin, miten hänen maskinsa syntyi ja millaista sen takana on soittaa. Casagrande myös mainitsi, että yhtye on jo kirjoittanut jonkin verran materiaalia hänen kanssaan.
Ensimmäisestä kontaktista yhtyeeseen Casagrande kertoo:

”Kutsu tuli joulukuussa heidän managerinsa kautta. Hän kysyi, olisinko kiinnostunut ensin kokeilemaan. Suostuin. He pyysivät minua äänittämään ja lähettämään heille joitakin videoita suoraan täältä Brasiliasta. Aluksi oli kolme kappaletta, sitten he pyysivät kolme lisää ja kysyivät, oliko minulla suunnitelmia matkustaa Yhdysvaltoihin, ja minulla oli suunniteltuna esiintymisiä siellä tammikuussa instrumentaaliprojektini Casagrande & Hanyszin kanssa.

Niinpä he aikaistivat hieman lentoani ja vietin viisi päivää Palm Springsissä harjoitellen koko bändin kanssa. Sitten he pyysivät minua jatkamaan oleskeluani vielä viidellä päivällä, jotta voisimme äänittää joitakin asioita. Luulen, että se oli myös osa kokeilua, he heittivät minulle uusia ideoita nähdäkseen, miten säveltäminen minulta sujuu. He halusivat testata minua kaikin tavoin.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Pestin saamisen varmistumisesta hän kertoi:

Slipknot koostuu yhdeksästä muusikosta, joten siinä on paljon sfäärejä ja kerroksia, ja he tarvitsivat kaikkien hyväksynnän ennen kuin näyttivät minulle vihreää valoa. Luulen, että sain vahvistuksen noin 5. tai 6. helmikuuta.”

Koe-esiintymisestään Casagrande kertoi:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Aluksi he eivät selittäneet, mitä meidän oli tarkoitus tehdä. Kaikki oli jotenkin hämärän peitossa. Ensimmäinen asia, jonka he lähettivät, oli salassapitosopimus, joten en voinut keskustella siitä kenenkään kanssa. Opettelin settilistan, valmistauduin ja neljä päivää ennen matkaa he lähettivät minulle listan 32 kappaleesta, jotka minun olisi tärkeä osata. Monia niistä kappaleista, joita opettelin, ei ollut tuossa listassa, joten aloin etsiä nuotteja.

Kun saavuin Yhdysvaltoihin, ensimmäisenä päivänä he antoivat minulle settilistan, jossa oli joitakin minulle tuntemattomia kappaleita, mutta lähdimme soittamaan. Silloin olin hyvin hermostunut, koska bändi oli täydellinen, ja on melkoinen järkytys nähdä tyypit siellä edessäsi. Se on bändi, jota olen kuunnellut teini-ikäisestä asti ja seurannut televisiosta.

Ensimmäisenä päivänä olin kamala, en pitänyt omasta esityksestäni, mutta toisesta päivästä alkaen paransin. Joka päivä he soittivat erilaisen settilistan aamulla, joten minulla oli muutama tunti aikaa opetella puuttuvaa kappaletta tai kahta. Kokonaisuudessaan kaikki sujui erittäin sujuvasti. Sain kaikkien tuen.”

Maskistaan hän kertoi:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Ensimmäinen suuri muutos maskin käyttämisessä on henkinen. Se on toinen persoona. Maskilla on elämä. Jos joku muu laittaa sen päälleen, se ei ole sama. Loimme sen yhdessä Shawnin kanssa, suunnittelimme sen yhdessä, joten se on yhdistelmä Slipknotia ja persoonallisuuttani. Mutta kun laitat maskin päähäsi, tapahtuu jotain erilaista. En osaa vielä selittää sitä.

Ja fyysinen puoli soittamisessa on rauhallista, luulin sen olevan pahempaa. Toki siinä tulee kuuma, koska se on täynnä vaahtomuovia, joten hikoilen paljon. Mutta siinä on hyvin tilaa hengittää. Ennen ensimmäistä esitystä harjoittelin maskilla, joka oli tehty urheilijoille ja simuloi korkealla oleskelua. Siinä on useita venttiilejä ja se peittää nenän ja suun, rajoittaen hengitystä. Tämä auttoi minua soittamaan rauhallisemmin.

Sepulturasta lähdöstään Casagrande kertoi:

”Sain kutsun koe-esiintymiseen sen jälkeen, kun kiertue oli julkaistu. Isoin syy miksi suostuin koe-esiintymiseen, oli Sepulturan loppu. Bändi oli hajoamassa, enkä halunnut lopettaa rumpujen soittoa 33-vuotiaana. Keskustelin Slipknotin kanssa, kysyin heidän aikatauluistaan ja olisiko mahdollista tasapainoilla kahden bändin välillä, mutta he sanoivat ettei se olisi mahdollista, minun olisi oltava vain heidän riveissään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Joten päätin lähteä Sepulturasta. Se oli monimutkaista, kerroin heille kun olin tehnyt sopimuksen 5. tai 6. helmikuuta. Juuri sinä päivänä kutsuin kaikki koolle ja selitin tilanteen. Siinä se, yksilöllinen päätös.”

Lisäksi Casagrande kertoi olevansa hyvissä väleissä Greyson Nekrutmanin kanssa, joka korvasi hänet Sepulturassa, sekä Jay Weinbergin kanssa, joka oli hänen edeltäjään Slipknotissa.
Tulevaisuudestaan Slipknotissa hän kertoi:

”Yritän edelleen ymmärtää miten bändin dynamiikka toimii, ei ole vielä niin selvää, että miten asiat toimivat levyjen ja uusien kappaleiden osalta. Olemme kirjoittaneet muutamia juttuja ja ne ovat toistaiseksi hyllyllä.

Meillä on keikka 12. päivä, ja vietämme siellä muutaman päivän vaihdellen ideoita. Toistaiseksi en usko, että meillä on paineita nauhoittaa uutta materiaalia. Mutta olen varma, että he haluavat. En vielä tiedä milloin, koska tällä hetkellä bändi on keskittynyt juhlimaan 25-vuotista taivaltaan.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy