Ennakkokuuntelu: Decaying – The Last Days Of War

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 13.5.2013

Decaying The Last Days Of WarHelsinkiläinen death metallia ja thrash metallia musiikissaan yhdistelevä Decaying julkaisee uuden ”The Last Days Of War” nimeä kantavan albuminsa toukokuun 25. päivä Hellthrasher Productionssin kautta. Kaaoszine yhteistyössä yhtyeen kanssa tarjoaa nyt lukijoilleen viikon ajan mahdollisuuden kuunnella kyseisen albumin ennakkoon sivustollaan. Lue lisää kuunnellaksesi albumi sekä lukeaksesi vokalisti Matias Nastolinin kommentit albumin kappaleisiin liittyen.

01. ”Preparation”:
”Kyseessä on minuutin pituinen introbiisi levylle, joka oli alunperin menossa ”Encirclementile”. Onneksi riffit jäi jäljelle myöhempää käyttöä varten, sillä kappale aloittaa täyspitkän sulavalla tavalla ja lyö ns. nyrkin naamaan jo ensimmäisellä nuotilla. Tämä on kitaristimme Henrin käsialaa ja sävelletty noin vuotta ennen muita kappaleita. Nimi “Preparation” liittyy Normandian maihinnousun ja Ranskan vapautukseen tarvittuihin mittaviin valmisteluihin. Kyseessä ei ollut missään nimessä helppo tehtävä ja miesvahvuus ja operaatioon käytetty materia oli täysin omaa luokkaansa.”

02. ”Code Name Overlord”:
”Tämä on ensimmäisenä sävelletty “uusi” biisi levylle, ja siitä on alusta alkaen lähdetty hakemaan jonkin sorttista hengellistä seuraajaa ”Encirclementin” ”Operation Citadelille”. Teemana on luonnollisesti Normandian maihinnousu ja aidosta videomateriaalista kuvattu musavideo löytyy myös Youtubesta. Sanat on liittoutuneiden, etenkin USAn näkövinkkelistä – itse näen kertosäkeen sanoituksissa jopa pientä Sabatonin kaltaista juustoa, mutta mikä ettei. Biisistä löytyy pitkälti kaikki Decayingin elementit – löytyy hidasta, nopeaa ja kummatkin vokaalityylit ovat hyvin edustettuina.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

03. ”The Ardennes Offensive”:
”Kappale kertoo Ardennien taistelusta: natsi-Saksan viimeisestä yrityksestä pelastaa jo hävitty sota vuonna 1944. Liittoutuneet kokivat taistelun alkuvaiheessa ikävän yllätyksen, eivätkä olleet olettaneet, että Saksalta likenisi enää ollenkaan joukkoja suuren offensiivin aloittamiseen. Operaatiota suunniteltiin erittäin salaisesti, jotta yksityiskohtia ei vuotaisi missään nimessä ulkopuolisille. Hyökkäyksen tarkoituksena oli vallata satamakaupunki Antwerp, jakaa liittoutuneiden joukot länsirintamalla kahtia ja saada aloite takaisin. Huonostihan siinä kuitenkin kävi. Biisi ei paljon jätä kyselemisen varaan – siitä on armotonta takomista ja keskikohdassa on sitten vähän doomimpaa ulosantia!”

04. ”Firestorm”:
”Aihepiirinä on ilmapommitukset, ja koska kyseessä on teemalevy, voidaan tämä tulkita kertovan sodan jo hävinneen osapuolen kaupunkien pyyhkimisestä maan tasalle. Tämä on levyn toiseksi pisin kappale ja rakenne on monipuolinen. Mukavan lisän kappaleeseen tuo myös kitarasoolot, joista ensimmäinen lipsahtaa jo rohkeasti Judas Priestin puolelle – heavy metal ja traditional doom ovat musiikissamme suuria vaikutteita. Tunnelmaa löytyy runsain määrin ja biisi kestää varmasti hyvin kuuntelukerrasta toiseen.”

05. ”The Last Days Of War”:
”Nimikkobiisi on teemaltaan yleisluonteisempi, mutta innoituksen lähteenä on jo kappaleen nimessä mainitut muutama viimeistä päivää ennen antautumista. Epätoivo ja tuhon määrä välittyvät hyvin keskitempoisella ja erittäin doomahtavalla polkemisella eteenpäin kuuntelijalle. Kyseessä on itse asiassa myös levyn kompaktein rykäisy Preparationia lukuunottamatta, sillä rakenne on simppeli ja kestoa on alle viisi minuuttia. The Last Days Of War sopiikin hyvin tasapainottamaan Firestormin tarjoamaa monipuolisuutta. Bassokitara nousee tässä biisissä hyvin esille ja kertosäkeessä tuo etenkin potkua jo valmiiksi kuolettavaan soundimaailmaan.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

06. ”Passchendaele”:
”Tämä kertoo ensimmäisen maailmansodan erittäin raa’asta ja paljon tappioita tuottaneesta taistelusta vuonna 1917, joka on Verdunin ohella monen eri tahon toimesta nostettu yhdeksi älyttömämmistä tapahtumista sotahistoriassa. Koko taistelukenttä oli pahimmillaan pommeilla murjottua mutavelliä ja sotaan tyypilliset taisteluhautojen verkostot loistivat usein poissaolollaan. Etulinja heittelehti edes takas, ja taistelun päätyttyä satojen tuhansien kaatuneiden jälkeen todettiin etenemisen olleen mitätöntä. Muutamasta metristä maata kaatui kirjaimellisesti satoja, ellei tuhansia miehiä. Vanhat taistelutaktiikat osoittivat jälleen irvokkaasti toimimattomuutensa noissa surkeissa olosuhteissa. Biisi on ehdotonta death/doomia ja pääriffi on rytmiltään painostava. Kuoleman löyhkä ja mudan maku suussa on se, mitä ollaan lähdetty hakemaan.”

07. ”El Alamein”:
”Hitaamman ”Passchendaelen” jälkeen on aika taas painaa kaasupoljinta ja rynnistää eteenpäin panssarikolonnan mukana. Pohjois-Afrikassa, toisessa maailmansodassa vuonna 1942 käydyt ratkaisutaistelut ovat teemana ja painopisteenä Erwin Rommelin Afrikakorps. Kuten arvata saattaa, saksa menetti tavoittelemansa tärkeät öljykentät ja hävisi taistelun. Silti kyseessä on yksi toisen maailmansodan menestystarinoita, sillä jo alun perin alueella tappiolla olleet akselivallat saivat Rommelin tultua aloitteen takaisin ja uhkasivat toden teolla Egyptiä ja liittoutuneiden joukkoja. Bernand Montgomeryn saapuminen hätiin ja brittejen merkittävä voitto saksalaisista ja italialaisista nosti Iso-britannian taistelutahtoa ja pönkitti Churchillin asemaa korvaamattomalla tavalla – se oli valtion ensimmäinen voitto sodassa. Jos Afrikakorps olisi onnistunut tavoitteessaan vallata Pohjois-Afrikka, olisi sillä ollut iso merkitys sodan kulkuun. Tämä biisi koostuu kahdesta eri osasta – aluksi tykitetään täysillä ja puolessa välissä iskee jopa hieman Candlemassin tapainen doom-vaihde silmään. Ehdottomasti albumin vahvimpia kappaleita.”

08. ”The Pacific”:
”Kyseessä on päätösbiisi ja myös levyn pisin kappale, jolta kestoa löytyy vähän päälle yhdeksän minuuttia. Teema on samankaltainen kuin ”Encirclementin” ”The Rising Sunissa”, nyt tosin pääpainona on vanhan vallan sortumisen sijaan Japanin keisarikunnan joukkojen viimeiset epätoivoiset taistelut Tyynellä valtamerellä vuosina 1944 – 1945. Niistä seurannut syöksykierre ja valtavat menetykset johtivat lopulta nöyryyttävään tappioon. Biisissä mainitaan Japanin laivaston tuhon lisäksi muun muassa Iwo Jima ja Okinawa. Okinawan taistelun jälkeen Yhdysvallat luopuivatkin suunnitelmasta rantautua Japanin mantereelle, sillä maan valtaamiseen olisi tarvittu valtavia ponnisteluita. Lopussa on Ryuichi Tamuran runo, Withered Leaves, jonka sanat “a man, whose star is fixed, does not turn back” tiivistävät teemalevyn aihepiirin luonnollisella ja toimivalla tavalla. Ylipäätänsä ”The Last Days Of Waria” kuunnellessa kannattaa sanat lukaista samalla, etenkin siinä tapauksessa jos sotahistoria kiinnostaa!

Ennakkokuuntelu on päättynyt!

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy