Ennakkokuuntelu: Minutian – Inwards

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 26.1.2015

Minutian Inwards 2015Helsinkiläinen progerock -yhtye Minutian julkaisee uuden ”Inwards” -nimellä kulkevan albuminsa 30. päivä tammikuuta Secret Entertainmentin kautta. Kaaoszine yhteistyössä bändin kanssa haluaa nyt tarjota lukijoilleen viikon ajan mahdollisuuden kuunnella yhtyeen uuden albumin kokonaisuudessaan sivustollaan. Voit kuunnella albumin sekä lukea yhtyeen kommentit albumin kappaleisiin liittyen tästä:

Yhtyeen rumpali Antti Ruokola on kommentoinut tulevan albuminsa kappaleita seuraavasti:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

1. ”Hollow Heroics”:
Biisin c-osaa olin jo jumittanut pitkään kotona.Teemariffi biisille syntyi taasen aika yllättäen ja pienellä vaivalla sen sai yhteen c-osankin kanssa, kun vaihdoin sen 5/4-tahtilajiin. Koko biisi muodostui oikeastaan kunnolla vasta treeniksellä sitä porukalla pyöritellessä. Selkeä levyn aloitusbiisi, hands down. Sanoituksissa pyöritään messiaskompleksin ympärillä. Jumalan miekaksi itsensä käsittävä sankari etsii pyhitystä teoilleen.

2. ”On Derelict Sidings”:
Tämä tuli ihan viimeisimpinä valmiiksi, ja alkoi syntyä teemanäppäilystä. Loput osat syntyi basson kanssa jammaillessa. On kyllä niin basson juhlaa koko biisi, kitarat on vaan koristeina. Lopussa Elias Patrikaisen pianoa, kunnes koko biisi katoaa avaruuteen. Alunperin studiossa nauhoitettiin mm. tennismailaa, vanhaa stongaa ja metallista salpaa loppuun. Kruunuksi tähän audioelämykseen, Pekka veti sähkömoottorisahalla soolon. Joo, ei päätynyt ihan levylle asti, kumminkaan. Sanoituksen protagonisti kamppailee muistojensa ja tekemiensä päätösten kanssa.

3. ”The Crust Of The Earth”:
Alunperin koko idea lähti rumpukompin ja perkkaloopin yhdistelmästä, mihin piti jotain muutakin keksiä päälle. Lauluja hierottiin porukalla monta kuukautta, että saatiin ne just eikä melkein menemään sointukierron kanssa yhteen. Jotenkin tämä on kaikist yksinkertaisin biisi, mut samal kaikista oudoin. Sanoitukset käsittelee ihmisen suhdetta luontoon.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

4. ”Void Within”:
Törmäsin vanhaan riffinpätkään vanhoja kaivellessa kotona, ja siitä kehkeytyi taas teemariffi koko biisille. Basso tekee koko biisin. Ensimmäisessä säröriffissä on vähän Meshuggahilta lainattu idis – rummut 4/4 ja muut 9/4. Jesper veivas törkeen hyvät kitaraujellukset loppuun, ah. Rauhallisen haikeasti alkava biisi johdatteli tekstin aihetta melankolian varsinaisen merkityksen suuntaan.

5. ”Onus”:
Eliaksen kanssa oli pitkään ollut puhetta että voisi jotain tämmöstä testata, ja ehdotin että hän tekisi Manifestista n. minuutin pianoversion. Tämä oli suoraan hänen ensimmäinen veto ja ihan järkyttävän hyvä. Mietittiin myös että pitäiskö Manifestin lähteä tästä suoraan, mutta jotenkin vaihto Burning Brightiin toimi niin kivasti että olihan se pakko tehdä.

6. ”Burning Bright”:
Varmaan vanhin biisi-idea näistä, tosin alkuperäinen versio oli vähän särösempi. Koko biisi nousi ihan uudelle levelille, kun tajusin veivaa rummut sudeilla. Biisissä on Allman Brothers -tuplaliidi & Jounilta ja Pekalta laittoman hyvää taustalaulua. Lopussa rummuilla pientä Gene Hoglanin innoittamaa tuplaride-kikkailua. Ehkä progein näistä kaikista, tässä on monta eri osaa.

7. ”Manifest”:
Tätä taidettiin soittaa jo ekan levyn jälkeisillä keikoillakin. Nopee rykäisy kromaattisella teemariffillä ja pikkasen häiriintyneellä fiiliksellä. Jesperin pirun tiukka soolo lopussa ja Queen-lopetus lauluilla. Sanotuksissa on aika hyökkäävä fiilis, sopii hyvin musiikin kanssa yhteen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

8. ”Aphelion”:
Pisin biisi levyllä, samalla eeppisin. Masteroinnissa saatiin hyvin säilymään erot biisin dynamiikassa – kun hyperdrive-kohdaksi kutsuttu ensimmäinen särövalli lähtee, sen todellakin huomaa. Tavallaan tosi proge, vaikkakin varmaan 80% biisistä on vain F# ja A:ta. Toni Kimpimäki keksi miksauksessa sopivan efektin lauluille, jota käytettiin koko biisiin.

9. ”Redeemer”:
Edesmenneen kitaristimme Jaakko Jernbergin sävellys, jonka hän esitteli meille ensimmäisen levyn jälkeen. Meillä oli myös hänen vanhoja sanoituspätkiä, josta löytyi tunnelmaa kuvailevia pätkiä hyvin. Sovitettiin koko juttu studiossa vasta. Hieno biisi täynnä tunnetta, jotenkin vetää vähän herkäks aina kun itse tätä kuuntelee. Haikea lopetus koko levylle – ei surullinen, haikea.

https://www.facebook.com/minutian

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy