Ennakkokuuntelu: Ruinside – 10 Forms Of Dominion

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 13.10.2014

Ruinside 10 Forms Of Dominion 2014Tamperelainen melodista thrash metallia soittava Ruinside julkaisee 20. päivä lokakuuta uuden ”10 Forms Of Dominion” nimeä kantavan albuminsa tanskalaisen Mighty Musicin kautta. Kaaoszine yhteistyössä yhtyeen kanssa haluaa nyt tarjota lukijoilleen viikon ajan mahdollisuuden kuunnella kyseisen albumin ennakkoon kokonaisuudessaan sivustollaan.

Yhtye on kommentoinut albumin kappaleita seuraavasti:

1. The Sickness:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kappaleesta välittyy vahva ja vihainen tunnelma, joka kestää biisin alusta loppuun. Jo demoversiosta kuuli, että tämä tulee onnistumaan ja aika lailla alusta asti oli myös selvää, että kappaleesta tulee levyn avausbiisi. Biisi syntyi hyvin kivuttomasti ja sovitusratkaisut loksahtelivat kohdalleen melkeinpä itsestään. Simppeli kappale ilman turhaa kikkailua.

2. Dethroned To Be Thriven:

Tämän biisin kanssa joutui tekemään hieman enemmän sovitustyötä. Itse asiassa rakenne muuttui vielä studiossa, ja biisi lähtikin elämään ihan uudella tavalla studiosessioiden jälkeen. Väkevä kappale, jossa tiukkaa riffittelyä koko biisin ajan. Yksi henkilökohtaisista suosikeistani myös lyriikkapuolella.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

3. Corridors Of Power:

Tämä onkin varsinainen menopala. Tässä on hyvää kasari-thrash henkeä ja mukavan melodinen kertosäe. Ehkä räikeimmin levyn teemaa tukeva biisi valtaapitävän eliitin härskiydestä. Ja sopivan vinksahtanut kitarasoolo kirsikkana kakun päällä. Tämäkin kappale syntyi ilman suurempaa tuskailua ja biisi tavallaan teki itse itsensä.

4. Dancing To The Demons Tune:

Levyn selkeästi hitain kappale. Tämä lähti toimimaan hyvin oikeastaan vasta studiosessioiden aikana. Kappaletta jouduttiin jonkin verran miettimään uudelleen, mutta pienen viilauksen jälkeen kappaleesta saatiin kaivettua olennainen esille. Oli jossain vaiheessa pudotusuhan alla, mutta kun lopullinen miksaus saatiin kuultavaksi, niin totesimme, ettei tätä voikaan tiputtaa levyltä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

5. The Beginning Of Nothingness:

Tämä onnistui yli odotusten. Todella väkevä veisu, jossa sopivassa suhteessa ränttätänttää ja mahtipontisuutta. Lyriikoissa myös sopivalla tavalla ahdistunutta fiilistä. En tiedä valintaperustetta, mutta juuri tämän biisin Klaus Flaming oli valinnut Radio Rockilla soitettavaksi. Onnistunut valinta!

6. In The Arms Of Bitterness:

Levyn poppibiisi. Tämä on Ruinside-asteikolla todella yksinkertainen kappale. Varmaankin juuri siitä syystä valikoitui myös ensimmäiseksi videobiisiksi. Tymäkät säkeistöt ja melodinen kertosäe.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

7. Juggernaut:

Tämä on se pakollinen erilainen biisi. Tuli lähestyttyä aihetta erilaisesta kulmasta ja säkeistöjen kitaroihin tuli tehtyä tuollaista maalailua perinteisen riffittelyn sijaan. Biisin C-osa onnistui myös todella hienosti. Kaiken kaikkiaan ihan onnistunut kappale, jossa eri elementit yhdistyvät saumattomasti. Eräs ystävämme ilmoitti, että hän ostaa uuden levyn vain sillä ehdolla, että tämä biisi on mukana.

8. Chambers Of Ressurection:

Tämän biisin lyriikoihin liittyy sellainen tarina, että ne on kirjoitettu näkemäni unen pohjalta. En yleensä muista näkemiäni unia jälkikäteen kovin selvästi, mutta tämä syöpyi mieleen sen verran tehokkaasti, että oli pakko laittaa idea talteen. Musiikillisessa mielessä aika perinteinen Ruinside-biisi. Eli tiukkaa riffiä ja iso kertosäe.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

9. Checkmate:

Hillitön rässirypistys. 3:54 täyttä tykitystä alusta loppuun. Biisissä oli alun perin himmailevampi C-osa, mutta päätimme studiossa, että sen joutaa poistaa. Näin saatiin kokonaisuudesta tiukempi. Siisti biisi soittaa livenä. Shakkilautateema näkyy myös levyn kansivihkossa aika dominoivasti.

10. Cycle Of Slavery:

Polveileva kappale, jossa on vähän kaikenlaista elementtiä sekoiteltu keskenään. Oli aika itsestään selvää, että juuri tämä tulee levyn lopetuskappaleeksi. Kappaleen lyriikat ovat myös suhteellisen ajankohtaiset, sillä tutkimusten mukaan orjuutta on nyt enemmän kuin koskaan. Se on vain muuttanut muotoaan. Muun muassa Helsingin Sanomat julkaisi juuri hiljattain artikkelin aiheesta.

[mp3player width=385 height=344 config=fmp_jw_widget_config.xml playlist=ruinside.xml]