Ensiferum, Herra Ylppö, Petri Nygård ja Steve’n’Seagulls tukemassa aivoterveyttä

”Tämä on ehdottoman tärkeä aihe. Muisti ja kaikki muukin tavallaan liittyy aivoihin, ja aivot ovat meidän tärkein elin. Ja tästä tietoisuuden kasvattaminen ei ole ikinä huono asia.” – Sami Hinkka, Ensiferum

Kanta-Hämeen Muistiyhdistyksen ”Musiikki parantaa aivoterveyttä” -kampanja pidetään nyt neljättä vuotta peräkkäin Kansainvälisellä Aivoviikolla eli viikolla 11. Kampanjan tarkoitus on saada tavoitettua eri ikäluokkia ja viedä heille tietoa musiikin terveysvaikutuksista aivoihin ennaltaehkäisevästi ja helposti lähestyttävällä tyylillä.

Kampanjan postereissa esiintyvät Ensiferum, Petri Nygård, Steven’n’Seagulls ja Herra Ylppö. Artistien haastatteluita julkaistaan Muistiyhdistyksen Facebook-sivuilla sekä Kaaoszinessa kampanjan aikana.

”Tämä on ehdottoman tärkeä aihe. Muisti ja kaikki muukin tavallaan liittyy aivoihin, ja aivot ovat meidän tärkein elin. Ja tästä tietoisuuden kasvattaminen ei ole ikinä huono asia. Ja itsekin kun ei ole enää 18-vuotias, niin ymmärtää tästä maailmasta ja elämästä vähän enemmän. Omat ystävät, sukulaiset ja tuttavat tässä ikääntyvät, ja tämä tulee koskettamaan ja on jo koskettanutkin itseäni vuosien varrella, joten tuli fiilis, että ehdottomasti haluan olla mukana tässä”, kertoo Ensiferumin Sami Hinkka.

”Tänä vuonna kampanjassa on esillä musiikin kuntouttava vaikutus jo muistisairauteen sairastuneen henkilön elämässä. Julkaisemme muun muassa akatemiatutkija Teppo Särkämön haastattelun, jossa käsitellään musiikin vaikutusta muistisairaaseen”, sanoo Muistiyhdistyksen muistiasiantuntija Marko Mustiala.

Teppo Särkämö oli mukana tutkimusryhmässä, jossa tutkittiin musiikin vaikutusta elämänlaatuun varhaisvaiheen dementiassa.

”Live-musiikista on tehty muutamia laadullisia tutkimuksia, joissa on vertailtu nauhalta soitettujen ja muusikon livenä esittämien musiikkikappaleiden vaikutusta ja on todettu, että emotionaalinen ja vireystilavaikutus on suurempi live-musiikilla, varsinkin jos muistisairaat voivat osallistua siihen itse”, sanoo Teppo Särkämö.

Kampanjaa tukevat myös Tuska Open Air Metal Festival, Nummirock, Qstock, Puistoblues, Satama Festival, Rockfest, John Smith Rock Festival, Scandic Aulanko, Poppamies, Fresno American Diner, Mad Viking Finland Beard Club, Tiketti sekä Nalleturva Oy. Kampanjaviikon aikana Muistiyhdistyksen sivuilla lahjoitetaan päivittäin yhteistyökumppaneiden lahjoittamia festari-ja keikkalippuja sekä tuotepalkintoja.

Aikaisempina vuosina kampanjaa ovat tukeneet mm. Stam1na, Turmion Kätilöt, Turisas ja Korpiklaani.

Kampanjaa voit seurata Kanta-Hämeen Muistiyhdistyksen Facebook-sivulla: https://www.facebook.com/Kamutieto/

Kommentoi julkaisua