Eppu Normaalin ”Ratina”-livealbumi määräaikaisesti myyntiin yksinoikeudella S-ryhmälle
Helsingin Sanomat uutisoi tänään S-ryhmän tempauksesta luoda uutta julkaisumallia levybisneksiin myymällä Eppu Normaalin ”Ratina”-livealbumia yksinoikeudella Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa. Yhtye teki aiemmin yheistyötä Poko Recordsin kanssa, mutta levy-yhtiön lopetettua toimintansa oli keksittävä tilalle jotain uutta. Nyt tarkoituksena on julkaista perjantaina kolmen livelevyn kokoelma ilman minkään levy-yhtiön tukea, jolloin S-ryhmä kantaa suuremman osan markkinointi- ja viestintävastuusta. Yksinoikeus kestää kaksi viikkoa, jonka aikana albumia ei pitäisi saada striimattua mistään.
Helsingin Sanomille antamassaan haastattelussa S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu pitää yhteistyötään yhtyeen kanssa eräänlaisena kokeena. Kyseinen toimintamalli on vielä Suomessa harvinainen, mutta esimerkiksi AC/DC ja Eagles ovat myyneet Yhdysvalloissa menestyksekkäästi albumeitaan yhteistyössä Walmart-kauppaketjun kanssa.
”Tämä on testipallo, jolla pyritään löytämään uusi tapa toimia tässä bisneksessä. CD-levyjen myynti on ollut jo vuosia jyrkällä laskukäyrällä ja nyt yritämme muuttaa tilanteen.”
Äänitetuottajien kattojärjestö IFPI Finlandin toiminnanjohtaja Antti Kotilainen kommentoi myös asiaa.
”Suurille yhtyeille, kuten epuille, tämä on ihan ymmärrettävä tapa viedä asioita eteenpäin. Se vaatii kuitenkin nimeä. Mikään pieni bändi ei tässä onnistuisi.”
Helsingin Sanomien mukaan digitaalisen myynnin kasvu on ylittänyt fyysisen myynnin ja suoratoistopalvelujen kautta on syntynyt jo noin 75 prosenttia kokonaismarkkinoiden arvosta. Kotilainen pitää silti fyysisten albumeiden myymistä tärkeänä osana artistin uran edistämisessä.
”Kaikki keinot, jotka ylläpitävät fyysisen levykaupan säilymistä Suomessa, ovat toivottavia. Ja kyllä meillä tällekin mallille löytyy tilaa. Ihan hyvä, että keksitään uusia raikkaita keinoja.”
”Ratina” sisältää kokonaisuudessaan Tampereen Ratinan stadionin viime elokuun juhlakonsertin. 40-vuotista taivaltaan tänä vuonna juhlistava Eppu Normaali on tehnyt yhteistyötä S-ryhmän kanssa myös joulukuun 2. päivä ensi-iltansa saavan ”Eput”-elokuvan merkeissä.