Erittäin relevantti juhlataltiointi – arviossa Samaelin ”Passage – Live”

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 24.3.2024

Sveitsiläinen vihtahousun puolustaja, Samael palaa menneeseen tuoreella live-albumillaan ”Passage – Live”. Albumi on äänitetty 6. lokakuuta vuonna 2021 sveitsiläisyhtyeen uran ja äärimetallin kulmakivenä tunnetun ”Passagen” 25. vuosijuhlan kunniaksi tehdyn Euroopan-kiertueen viimeisellä keikalla Puolan Krakovassa. Albumi esittelee yhtyeen kokoonpanossa sen perustajajäsenten, Locherin veljesten Vorphin (laulu ja kitara) ja Xy:n (lyömäsoittimet, rummut, ohjelmointi ja koskettimet) rinnalla sen tuoreet jäsenkiinnitykset basisti Ales Campanellin ja livekitaristi Thomas ”Drop” Betriseyn.

”Passage” oli vuonna 1996 aikansa vedenjakaja paitsi Samaelin omassa tuotannossa mutta myös kokonaisvaltaisemmin synkkäsyisen, elektronisen metallin saralla. Albumin soundimaiseman takana oli muun muassa Sentencedin kanssa noina samoina vuosina työskennellyt saksalaistuottaja ja Grip Inc.:n kitaristina tunnettu Waldemar Sorychta.

Mahtiriffillä myllyttävä ”Rain”, Samaelin uuden vuosituhannen melodisen koneistetun soundin epitomi ”Shining Kingdom”, upeasti orkestraalisen mahtipontisuuden tavoittava ”Jupiterian Vibe” sekä pyörremyrskyn kaltainen ”Born Under Saturn” ovat aikansa kulttiklassikoita. Toisaalta ”Passagelta” löytyy vielä raakaa, painostavaa black metalin ja uusromanttisia kosketinosuuksia sekoittavaa eliksiiriä, jota sitä edeltävällä ”Ceremony of the Opposites” -albumilla oli. Siitä esimerkkinä mainittakoon livenä etäiseksi jäävän piano-rumpu-intron jälkeen maukkaasti tylyttävä ”Angel’s Decay”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Krakovan Kwadrat -klubilla onnistuneesti taltioitu ja äänenlaadultaan tasapainoisen täyteläiseksi saatettu live-keikka on tiivistunnelmainen ja vangitseva kokonaisuus. Vorphin konsertin teeman esittelyä lukuun ottamatta bändi tarjoilee ilman turhia välispiikkejä hyytävää kyytiä sofistikoituneella otteella.

Albumin loppupuolen kirkkaimpiin suorituksiin kuuluvat kuin tykin suusta lähtevä mutta suvantokohdissaan taianomainen ”The Ones Who Came Before”, kulmikkuudessaan kolkon kaunis ”Moonskin” ja vastustamattomasti mukaansa tempaava ”A Man In Your Head”, jotka korostuvat edukseen live-versioiden äänimaisemassa. Myös Vorphin raaka, minimalistisilla efekteillä ja kompressoinnilla kuorrutettu kireä ärinä toimii hyvin. Homma pysyy hyvin tasapainoisena, vaikka välillä helkehtiväsoundiset koskettimet meinaavat hukkua särökitaravallin jylyyn.

Livelosuhteissa ja nykyaikaisella ääniteknologialla toteutettuna jo lähtökohtaisesti hieno paketti kuulostaa luonnollisestikin ”Passagen” alkuperäistä studioversiota muhkeammalta. ”Passage – Live” on vielä reilun neljännesvuosisadan jälkeenkin rohkeasti rajoja rikkonut albumi, jolla monipuolinen yhtye teki rohkean ja häpeilemättömän loikan ottaakseen pesäeroa aikansa mustan metallin mörköpiireihin. Vielä 25 vuoden jälkeenkin nuo kappaleet kuulostavat relevanteilta. Viime kesänä Hellsinki Metal Festillakin esiintymässä piipahtanut sionilaisnelikko oli jo ysärillä tyylinvaihdoksistaan huolimatta uskottava ryhmä herättämättä ajatusta, että se olisi omaa polkua valitessaan myynyt periaatteitaan. Itseasiassa juuri päinvastoin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Vaikka Samael oli ”Passagella” uransa merkityksellisimmässä vaiheessa, ei yhtye ollut vielä silloin saavuttanut sävellyksellisesti kehityskaarensa lakipistettä, mikä on oikeastaan ainoa miinusmerkinen seikka liittyen kyseiseen uusioversioon sinällään hienosta kokonaisuudesta.