Fear Factory

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 7.8.2015

Fear Factory 2015Yhdysvaltalainen industrial metallin legenda Fear Factory julkaisi uuden albuminsa nimeltä ”Genexus” 7. elokuuta Nuclear Blast Entertainmentin toimesta. Kaaoszine tavoitti albumin julkaisun alla Skypen kautta yhtyeen kitaristina toimivan Dino Cazaresin, joka kertoili meille hieman albumin teosta sekä bändin odotuksista tulevaa ”Demanufacture” –albumin tiimoilta soitettavaa The Circuksen keikkaa kohtaan. Voit lukea Kaaoszinen haastattelun Dinon kanssa tästä:

Kuinkas vuosi 2015 on sujunut Fear Factorylla tähän asti?

Dino Cazares: Todella hetkisissä merkeissä. Olemme valmistelleet paljon asioita tulevia kiertueita varten sekä tietenkin antaneet haastatteluita tulevaan albumiin liittyen. Kiirettä on siis pitänyt, ja se tulee varmasti jatkumaan aina kiertueiden alkamiseen asti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Mennään suoraan asiaan, eli teiltä on ilmestymässä uusi albumi ”Genexus” elokuun alussa Nuclear Blastin kautta. Millainen oli albumin tekoprosessi tällä kertaa? Erosiko se jollain tapaa teidän aikaisemmista tavoistanne kirjoittaa albumia, vai teittekö kaiken bändille tyypillisellä tavalla?

Fear Factory Genexus 2015Dino Cazares: Oikeastaan itse albumin kirjoittaminen oli meille hyvin tyypillinen tapa toimia. Kirjoitimme Burtonin kanssa kappaleet kahdestaan valmiiksi ja sitten vain studiossa sovellettiin muiden jäsenten panos albumiin. Suurin eroavaisuus tällä kertaa koko prosessissa oli aidon rumpalin käyttäminen albumia nauhoittaessa sen sijaan, että olisimme jälleen käyttäneet konerumpuja levyn nauhoituksissa.

Rummut tuntuvat olevan aina varsin suuressa roolissa Fear Factoryn albumeilla. Kuka yhtyeessä päättää rumpujen osuuksista kappaleissa? Millainen rooli bändissä nyt kolme vuotta rumpuja soittaneella Mike Hellerilla on yhtyeessä?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Dino Cazares: Suurelta osin minä ja Burton päätetään rumpujen osuuksista kappaleissa, mutta totta kai myös Mike Hellerilla on ollut sanansa sanottavana ja hän on saanut tuoda erilaisia ideoita pöytään rumpuja nauhoittaessamme.

Albumi on saanut nimekseen ”Genexus”. Mistä tuo nimi albumille on tullut ja millaisia aiheita albumin kappaleet tällä kertaa käsittelevät?

Fear-Factory-Pakkahuone-2012-5Dino Cazares: Halusimme luoda tällä albumilla niin saundillisesti, konseptin osalta sekä myös albumin nimen osalta hybridin ja tuo nimi ”Genexus” on lopputulos siitä. ”Genexus” koostuu kahdesta eri sanasta eli Genesis, joka viittaa ajanlaskun alkuun sekä Nexus, joka puolestaan tarkoittaa kahden asian yhdistämistä yhteen. Nimi ”Genexus” viittaa siihen että sekä miehestä että koneesta tulee yksi kokonaisuus. Siihen siis viittaa niin albumin nimi, kuin myös koko albumin konsepti, kokonaisuudessaan. Se on myös yksi syy, jonka takia päädyimme käyttämään albumilla aitoja rumpuja konerumpujen sijaan.

Tämä robotiikkahan on aiheena tällä hetkellä varsin kovassa suosiossa ja tekniikka kehittyy jatkuvasti huimaa vauhtia. Kuinka paljon te itse seuraatte tekniikan kehittymistä sekä uutisia eri tieteiden saralta?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Dino Cazares: Niin paljon kuin vain suinkin ehdimme. Seuraamme kaikkea tähän liittyvää niin internetistä, uutisista kuin myös kirjoista. Olemme myös onneksi yhtye, joka pystyy kiertämään ympäri maailmaa, joten kuulemme paljon erilaisia juttuja myös paikallisesti eri maissa. Yhdysvallathan on tunnettu siitä, että uutisia muokataan ja editoidaan ihmisille mieluisaan suuntaan, mutta monissa maissa moista sensuuria ei ole niin saamme kuulla asioita suoraan oikeasti ilman, että joku yrittää manipuloida meitä. Saamme lukea asioista niiden oikeasta näkökulmasta ja sitä kautta muodostaa aidon mielipiteen asioista.

Olette kirjoittaneet aina albumeita roboteista ja tekniikasta. Eikö ole toisaalta pelottavaa huomata kuinka riippuvaisia ihmiset nykyään jo ovat tekniikasta sekä esimerkiksi omista älypuhelimistaan?

Fear Factory 2015Dino Cazares: Kyllähän se on. Koneista ja tekniikasta on tullut jo niin iso osa arkea, että en usko meidän selviävän enää ilman sitä. Lähes kaikki asiat mitä teemme päivittäin vaativat jotain tekniikkaa. Ihmiset pitävät sitä jo itsestäänselvyytenä.

Esimerkiksi kappale nimeltä ”Church Of Execution” tulevalla albumillamme kertoo kirkkojen tavoista manipuloida koko yhteiskuntaa eli tavallaan kaikki kappaleemme eivät suoranaisesti liity tekniikkaan. ”Genexus” –albumilla kerrotaan ihmisen ja robotin hybridistä, joka yrittää selvitä jokapäiväisestä elämästä ihmisten kanssa. Albumin aikana se oppii kuinka kirkko yrittää manipuloida ja aivopestä ihmisiä vaikkakaan se ei haluaisi sitä oppia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Mistä alunperin teille tuli idea alkaa tästä aiheesta kirjoittamaan kappaleita?

Dino Cazares: Se idea on tullut jo joskus bändin alkuaikoina. Nimi Fear Factoryhan suoraan viittaa johonkin asiaan, jolla halutaan luoda pelkoa ihmisessä. Se voi olla esimerkiksi uskonto, hallitus tai vaikkapa vain koulu jossa opetaan ja aivopestään ihmisiä uskomaan johonkin asiaan. Siitä alunperin saimme idean alkaa kappaleita kirjoittamaan.

Olemme oikeastaan koko ajan tienneet mihin suuntaan bändiämme viemme. ”Soul Of A New Machine” -albumi kertoo tämän tekniikan synnystä, joka nykyään maapallolla vallitsee. ”Demanufacture” kertoi siitä, kuinka tekniikka alkoi ottamaan valtaa ihmisestä. Luodaksesi jotain uutta sinun täytyy myös tuhota jotain vanhaa. ”Demanufacture” –albumilla lauletaan juuri siitä. ”Obsolete” puolestaan kertoo asioista, jotka vanhentuneet tekniikan kehittymisen myötä. Esimerkiksi kirjoja ei enää tarvita kun voit lukea kaiken internetistä. Periaatteessa CD:itä ei enää tarvita kun saat kaiken digitaalisena ja niin edelleen. Myös parisuhteesta on tullut vanhentunutta. Voit nykyään seurustella oman älypuhelimesi kanssa näytön välityksellä.

”Digimortal” puolestaan kertoo ihmisen kloonauksesta. Pystyykö ihminen kloonaamaan omat tietonsa ja asentamaan ne robotin sisään elääkseen ikuisesti. Se oli tuossa albumissa kysymys. ”Mechanize” kertoo puolestaan siitä kuinka tekniikasta tulee yhtä. Me olemme tällä hetkellä juuri tässä vaiheessa ihmiskunnan kanssa. ”The Industrialist” puolestaan kertoo näistä yhtiöistä, jotka tavallaan luovat nämä laitteet meille kun taas ”Genexus” sitten on tämä vaihe kun tekniikka ja ihminen ovat yhdistyneet yhdeksi uudeksi kokonaisuudeksi eli hybridiksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Uskotko itse tuohon, että ihmisen kloonaus olisi mahdollista tulevaisuudessa?

Dino Cazares: Tuleeko tuo tapahtumaan? Siihen on aika vaikea kyllä suoraan sanoa vastausta mutta uskon siihen kyllä. Ei välttämättä juuri meidän aikanamme mutta joskus tulevaisuudessa varmaankin kyllä. Se tulee olemaan seuraava iso askel niin ihmiskunnassa kuin tekniikassakin.

Oliko edellisellä ”The Industrialist” –nimisellä albumillanne jotain sellaisia asioita musiikillisesti johon ette olleet tyytyväisiä ja halusitte tehdä muutoksia tälle ”Genexus” albumillenne?

Fear Factory 2015Dino Cazares: Mielenkiintoista, että otit asian puheeksi. ”The Industrialist” albumilla käytimme rumpujen nauhoitukseen tietokoneita. Kaikki jotka seuraavat yhtyettämme tietävät, että koitamme aina erilaisia uusia asioita albumeita tehdessämme. Valitettavasti osat faneistamme ovat varsin konservatiivisia ja saimme paljon palautetta rumpukoneiden käytöstä ”The Industrialist” albumilla koska tavallaan albumi tehtiin koneilla ja se sotii konseptia vastaan hieman. Olemme laulaneet aiheesta ja sitten sorrumme itse siihen lopulta joten se oli aika ironista.

Tällä kertaa halusimme pysyä albumin konseptissa ja ideassa vahvasti kiinni mutta silti nauhoittaa albumit koneiden sijaan oikean rumpalin kanssa. Nauhoitimme rummut tietokoneelle ja manipuloimme ne niin, että ne mielestämme kuulostaisivat rumpalin sekä robotin yhdistelmältä eli juuri tuon konseptin mukaiselta hybridiltä. Orgaaninen ja digitaalinen saundi siis yhdessä.

Albuminne ”Demanufacture” täyttää tänä vuonna pyöreitä ja juhlistatte sitä soittamalla albumin myös marraskuun Suomen-keikkanne yhteydessä kokonaisuudessaan. Kuinka erityinen tuo albumi on itsellesi?

Dino Cazares: Itselleni tuo albumi on melkeinpä yhtä tärkeä kuin mikä muukin meidän julkaisema albumi. Monille Fear Factoryn faneille tuo albumi on kuitenkin ensimmäinen, jonka he ovat meiltä kuulleet. Monet kuulivat debyytin vasta paljon tämän jälkeen ja pitivät ”Demanufacture” albumia meidän debyyttinä. Siitä sen merkitys on faneille tullut. Tottakai albumi on myös itselleni erityinen ja olen siitä kiitollinen mutta kaikki julkaisemamme albumit ovat itselleni tärkeitä. Ja tietenkin myös arvostan sitä, että sitä yhä pidetään legendaarisena ja kovana albumina kaikkien näiden vuosien jälkeenkin.

Kiitoksia paljon haastattelusta ja onnea tulevaisuuteen. Haluatko vielä lopuksi sanoa jotain suomalaisille faneillenne viimeisinä sanoina?

Dino Cazares: Toivottavasti pidätte uudesta albumistamme ja myös ostatte sen mikäli siitä pidätte. En malta odottaa tuota tulevaa Euroopan-kiertuetta joten odotan luonnollisesti myös innolla Suomeen keikalle pääsemistä jälleen. Kippis!

https://www.facebook.com/fearfactory

Haastattelu: Arto Mäenpää