Fireprovenin jyrisevä progemetallisingle ”Waves of Extinction” julkaistaan perjantaina
Uutta levyä valmisteleva kotimainen progemetallibändi Fireproven julkaisee kesän kynnyksellä tunteikasta uutta musiikkia. Talvella yhtyeeltä kuultiin soittolistoja vallannut single ”The Addict” sekä räväkkä ”The Maze”, ja perjantaina ilmestyy uusin kappale ”Waves of Extinction”.
”Kappale on rakenteeltaan hyvin tarinallinen. Alkuräjähdyksen jälkeen kuljetaan koneellisten osien kautta kohti synkempiä tunnelmia, ja lopulta jännite vapautuu kertosäkeessä. Biisin avaimena on yhteistyön voima. Sanna kirjoitti suurimman osan melodioista uudestaan, ja myös Janne laittoi lusikkansa soppaan, jonka jälkeen kaikki yhdessä teimme biisistä Fireprovenin näköisen”, yhtyeen rumpali Nuutti kertoo.
Lähes elokuvamainen sävellys kertoo kahdella tasolla ilmastonmuutoksesta tuhon ja toisaalta toivon kautta.
”Ilmastonmuutos ja sen vaikutukset toimivat vahvana inspiraationa kappaleen sanoituksissa. Tarina kulkee kahdessa aikajanassa, jossa ensimmäisessä suuri tuho on jo tapahtunut ja eletään post-apokalyptisessä maailmassa. Toisessa aikajanassa olemme tässä hetkessä, jossa idealistisesti haluamme pelastaa planeetan, mutta toimet suureen muutokseen ovat riittämättömät. Kappaleen tarkoituksena ei kuitenkaan ole vaivuttaa kuulijaa synkkyyteen tai menettää uskoa muutokseen. Se on vain ajankohtaisen aiheen tarkastelua tarinallisessa muodossa”, Nuutti kuvailee.
Fireprovenin laulaja Sanna Solanterä toteaa kappaleen aiheen olleen myös hänelle tärkeä. Massiivisen biisin lauluosuuksista tuli yksi kokeneen laulajan uran monipuolisimmista.
””Waves of Extinctionin” tunnelmien ja dynamiikan vaihtelu yhdistettynä poikkeustahtilajeihin tuntuivat joka sopukassa heti ensi kuulemalta. Nuutti sävelsi mestariteoksen, jonka pohjalta minun oli helppo säveltää kappaleeseen laulumelodiat. En ole varmasti koskaan aiemmin käyttänyt ääntäni näin monipuolisesti yhden biisin aikana. Välillä meitä nauratti äänityksissä tämä herkästä tunnelmoinnista matalien murinoiden kautta korkeisiin kliinilauluihin ja siitä vielä korkeampiin örinöihin poukkoileminen, mutta lopputulos on kyllä ehdottomasti sen väärti!” Sanna toteaa ja jatkaa: ”Biisi kuulostaa sataprosenttisesti meiltä.”