Fyre Fest -brändi myytiin yllättävään hintaan eBay-huutokaupassa

Kirjoittanut Ingeborg Roos - 16.7.2025

Fyre Festivalin brändi, tavaramerkit ja somekanavat vaihtoivat omistajaa 245 300 dollarin hintaan eBay-huutokaupassa – paljon vähemmällä kuin moni olisi odottanut. Tapahtuman perustaja Billy McFarland yritti näin kerätä rahaa maksaakseen takaisin osan yli 26 miljoonan dollarin korvausvastuustaan, joka juontaa juurensa katastrofaalisesti epäonnistuneeseen Fyre Festiin vuodelta 2017.

Alkuperäinen tapahtuma muistetaan yhä yhtenä musiikkifestivaalien suurimmista fiaskoista: lupaukset luksuksesta kaatuivat käytännössä telttoihin, kylmiin juustovoileipiin ja peruttuihin esiintymisiin. McFarland joutui vankilaan petoksesta, mutta on sittemmin vapautunut ja yrittää jälleen hyödyntää tapahtuman tunnettuutta – nyt ainakin osittain velanmaksuun.

Aiemmin tänä vuonna Billy McFarland alkoi vihjailla Fyre Festival 2:n järjestämisestä. Kaksi yritystä toteuttaa uusi tapahtuma kuitenkin kariutuivat, minkä jälkeen McFarland alkoi pohtia Fyre Fest -brändin tulevaisuutta uudelleen. Aluksi hän myi osan Fyre Festivalin brändioikeuksista eräälle suoratoistopalvelulle. Huhtikuussa hän ilmoitti aikovansa etsiä uuden ostajan koko brändille, mikä lopulta johti eBay-huutokauppaan, jossa myytiin Fyre Festin immateriaalioikeudet, tavaramerkit ja sometilit.

Äskettäin päättynyt huutokauppa kesti viikon, ja lopulta voittajaksi selviytyi ostaja, joka päihitti 175 tarjousta 42 eri huutajalta. NBC Newsin mukaan tapahtumaa seurattiin myös suorassa lähetyksessä, jossa Billy McFarland nähtiin kommentoimassa tarjouksen yllettyä 240 000 dollariin:

“Damn. This sucks, it’s so low”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy