Ghostin ei tarvitse enää käyttää B.C. -liitettä nimessään

Kirjoittanut Jyri Kinnari - 24.7.2015

ghost promoGhost joutui alkuvuodesta 2013 saakka lisäämään nimensä perään B.C. -liitteen mm. Yhdysvalloissa lakiasioiden takia. Nykyään Ghostin ei kuitenkaan tarvitse kirjoittaa tuota liitettä näkyviin. Yksi Ghostin jäsenistä on selittänyt Loudwiren haastattelussa, miksi näin on. Hän kertoo, että kukaan ei haastanut heitä oikeuteen asian takia. Levy-yhtiön omistava yhtiö kuitenkin vaati, että jokaisen yhtyeen on omistettava oma nimensä. Pelkkä Ghost on kuitenkin niin yleinen sana englannin kielessä, että sitä on käytännössä mahdotonta omistaa. Nimeen oli siis lisättävä jotain, mikä tekisi siitä persoonallisen. Hän kertoo myös, että B.C. tarkoitti ”Because of Copyright” ja ”Before Christ”. Ghostin jäsenet eivät koskaan pitäneet lisänimestä, mutta koska se oli kirjoitettava näkyviin kaikkeen, missä Ghostin nimi näkyi, monet ihmiset alkoivat käyttää kyseistä nimitystä. Nykyisin kyseistä liitettä ei tarvitse enää kirjoitta näkyviin, mutta se on silti olemassa metatiedoissa ja sopimuspapereissa. Käytännössä sitä ei siis tarvitse enää käyttää, mihin Nameless Ghoul on erittäin tyytyväinen.

“The thing was there was never a lawsuit. It was basically, I have to just explain myself after I hang one institution out to dry here and that was not our real label, but the bigger umbrella version of our label. Unfortunately in the legal world in general, and it’s not an anti-American thing, but especially in America where people are so conscious about not being sued, obviously all corporations are extremely conscious about not getting sued. So the big major label, specifically, had a policy that said that every artist they sign must own their own name. Obviously we don’t have exclusive rights to our band name because it’s a word so commonly used. There are so many brands that have the word ’ghost’ that I think it’s almost un-ownable, in a way, unless it’s more specific. So it was basically a demand from the label that we added something.”

“What we found least irritating was that if it was something short for something else. We added the B.C. ‘Because of Copyright’ or, obviously, ‘Before Christ.’ We wanted people to still focus on Ghost. Unfortunately that leaked over into the promotional side too just because they tagged everything ‘Ghost B.C.’ everyone started calling it that. While we told every promoter and every journalist that we spoke to, ‘Don’t write Ghost B.C. because that’s not our name.’ It’s like saying, ‘I’m going to go down to McDonalds LLC or McDonalds, Inc. and buy a burger.’ So this time around, when we had a little bit of a flip within the company, we took the opportunity to raise the question and make it happen so that we don’t have to write it out on the record. There’s something extremely unromantic that’s called metadata and within the metadata in all the regions that we need to, it’s still B.C. It’s there in the fine print, but for you and I and everybody else, we don’t have to say that. So it’s Ghost now, which I’m extremely happy about.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Luetuimmat

Uusimmat