Amberian Dawn © Toni Härkkönen

Haastattelussa Amberian Dawn: kotimaisen sinfonisen metalin ruhtinaat lähtevät ensi vuoden alkupuolella valloittamaan Eurooppaa

Kirjoittanut Tia Salmela - 28.11.2017
Amberian Dawn © Toni Härkkönen

Amberian Dawn, yksi Suomen sinfonisen metalin ehdottomista kärkinimistä, on julkaissut uuden albumin, joka kantaa nimeä ”Darkness Of Eternity”. Kaaoszine sai kunnian haastatella Amberian Dawnin kosketinsoittajaa, kitaristia ja säveltäjäneroa Tuomas Seppälää sähköpostin välityksellä ja udella hieman kuulumisia ja fiiliksiä uuden levyn julkaisun jälkeen.

Moikka! Mitä kuuluu?

Tuomas: Moi, hyvää kuuluu tänne.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Teiltä ilmestyi marraskuun alkupuolella uusi albumi ”Darkness Of Eternity”. Mistä albumille tällainen nimi?

Tuomas: Albumin nimen keksiminen voi olla joskus vaikeaa. Jos nimittäin esim. lyriikoissa ei ole koko levyn läpäisemää teemaa, voi olla vaikea saada albumin nimi sisältöä kuvaavaksi. Tällä kertaa pohdittiin, että tuossa nimikkokappaleessa on pidempää stooria taustalla, joten siitä tuli sitten myös levyn nimi. Kyseisen kappaleen lyriikat nivoutuvat saman teoskokonaisuuden, ”Part 1:n” kanssa sekä ”Magic Forest” -biisin kanssa.

Onko teillä omia lempparibiisejä tältä uudelta albumilta? Entä millaista palautetta olette saaneet medialta ja faneilta?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Tuomas: Meillä ei taida olla kovin montaa yhteistä lempparibiisiä bändin kesken, sillä kaikki tykkäävät hieman erilaisista jutuista. Jotkut biiseistä ovat kuitenkin nousseet yhteisiksi suosikeiksi, esim. ”Dragonflies”. Muuten omia lemppareitani ovat ehkä levyn raskausasteeltaan kevyimmät tuotokset kuten ”Sky Is Falling ja Maybe. Tämä johtuu siitä, että kyseinen musatyyli kiehtoo mua tällä hetkellä enemmän kuin ”perinteisempi” sinfoninen metalli.

Fanipalaute tuntuu jakautuvan siten, että jotkut pitävät enemmän juuri tuosta kevyemmästä tyylistä ja jotkut taasen enemmän siitä perinteisemmästä ja raskaammasta tyylistä. Se on ihan hyvä juttu. Joillekin faneille tämä suuri vaihtelu tyylistä toiseen onkin itse asiassa juuri se kaikkein paras ominaisuus. Valtaosa diggaa kovasti uudesta matskusta, mutta kuten suuri viisaus kertoo: kaikkia ei voi koskaan miellyttää samaan aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kommentoijien seassa on myös kriittisiä arvostelijoita. Koen tämän itse hyväksi asiaksi, sillä on todellakin mukavampaa, että musa herättää suuria tunteita puoleen tai toiseen verrattuna tilanteeseen, jossa valtaosa reaktioista ovat ”ihan hyviä” ja ovat siis laimeita. Eli pari kunnollista diggausta ja muutama ”paskin levy ikinä” -kommentti lämmittää enemmän kuin keskinkertaisuutta osoittava täysin neutraali ja laimea vastaanotto.

Osa ”Darkness Of Eternityn” kappaleista, kuten esimerkiksi ”Sky Is Falling”, sisältää hieman ABBA-vivahteita. Mistä tällainen veto?

Tuomas: Tämä johtuu siitä, että viime vuosina oma musiikillinen mielenkiintoni on kohdistunut ABBAn Benny Anderssonin tuotantoon.  ABBA-levyt sekä miehen musikaalit ovat olleet kuuntelussa paljon. Erityisesti musikaalituotanto on antanut minulle eniten kuunteluelämyksiä viime aikoina. Suuri ihailuni Bennyä kohtaan johti siihen, että järjestin käynnin hänen studiolleen, jossa sitten äänittelin kiipparijuttuja hänen vanhoilla ABBA-aikaisilla syntikoillaan. Nämä muutamat käynnit olivat minulle sellaisia ”must do” -juttuja.. Vai voisko sanoa, että ”Bucket List” -juttuja. Tapasin Bennyn myös lyhyesti. ”Sky Is Falling” oli sellainen biisi, joka edellytti ehdottomasti vintage-syntikoiden käyttämistä. Mahdollisuus päästä käyttämään Bennyn 40 vuotta vanhaa Yamaha GX-1 -syntikkaa tuotti lopulta sen äänimaiseman, jota biisille halusin. Ja en voi kiistää sitä, ettenkö olisi halunnut saada autenttista ABBA-levyillä kuulemaani upeaa kiipparisoundia myös omiin biiseihini ihan vain sen soundin vuoksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Teillä on aika massiivisia orkestraatioita biisienne taustalla. Oletteko ajatelleet joskus tehdä muutaman keikan tai ehkä jopa kiertueen sinfoniaorkesterin kanssa?

Tuomas: En ole kiinnostunut tällaisesta lainkaan. Sen sijaan voisin kuvitella, että jossain elämäni vaiheessa toteuttaisin toisen ”Bucket List” -haaveen eli musikaalin säveltämisen. Tällöin olisi ainakin kantaesitys kiinnostavaa tehdä ison orkesterin kanssa. Yleisesti ottaen oma mielenkiintoni orkesterijuttuihin on hieman hiipunut ja en koe sitä kiinnostavimpana aihepiirinä (juuri nyt).

Vuosi 2017 alkaa lähennellä loppuaan. Millainen kokonaiskuva teille jäi tästä vuodesta? Entä millaisia suunnitelmia teillä on ensi vuodelle? Onko esimerkiksi kesäfestareita jo tiedossa?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Tuomas: Tämä on ollut kiva vuosi tähän mennessä. Alkuvuodesta tehtiin meidän ensimmäinen Euroopan headliner-kiertue. Se oli meille suuri ja tärkeä saavutettu virstanpylväs, sillä jossain vaiheessa bändin vain tulee siirtyä support-kiertueiden tekemisestä ”omille siiville”. Meillähän oli alla jo neljä Euroopassa tehtyä support-luonteista kiertuetta. Nyt tuosta ekan headliner-rundin kokemuksista on otettu oppia, ja tästä meidän tulevasta rundista (helmikuussa 2018) on tulossa vieläkin hienompi kokemus. Festareita on tulossa ensi vuodelle, mutta niitä ei ole vielä julkistettu. Ainoastaan 70.000 Tons Of Metal -risteily on ensi vuoden festareista varmistettu ja julkaistu.

Tutkin teidän kotisivua ja huomasin, että olette lähdössä helmikuussa Euroopan kiertueelle. Milloin teidät voi seuraavan kerran nähdä täällä livenä? Ja eroaako esimerkiksi saksalainen yleisö kovasti kotimaisesta?

Tuomas: Meidät voi nähdä Suomessa livenä seuraavan kerran todennäköisesti ensi kesänä, ellemme sitten jostain syystä tee keväällä muutamaa keikkaa siihen alle. Kannattaa seurailla meidän nettisivuja, jotta ei missaa meidän tulevia keikkoja. ”Bands In Town” on yksi hyvä appi, josta tulee aina muistutuksia lähestyvistä keikoista ja pyrimme pitämään keikkatietomme tuollakin aina ajan tasalla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Mitä tulee tuohon kysymykseen saksalaisesta yleisöstä, niin kyllähän siinä aika suuri ero on. Euroopassa fanit näyttävät tunteensa ja fiiliksensä avoimemmin, ja jos homma toimii keikalla, niin meno on kyllä mahtavaa. Porukka tulee keikoille myös pääosin selvin päin, ja se tekee myös hommasta aika erilaista. Selvin päin olemiselle voi olla syynä myös se, että keikat Euroopassa alkavat tuntikausia aikaisemmin kuin täällä Suomessa.

Loppuhuipennuksena on pakko kysyä, että jos saisitte lanseerata jonkun tuotteen Amberian Dawnille, niin minkä tuotteen lanseeraisitte ja miksi?

Tuomas: Hiihtoliiton…ei kun Veikkauksen luvalla olisi mukavaa lanseerata vaikkapa AD-Lotto

Kiitos paljon haastattelusta! Haluatteko vielä sanoa viisaita sanoja tai terveisiä Kaaoszinen lukijoille?

Tuomas: Kaaoszine edustaa Suomessa erinomaista musajulkaisua, se ei ole kiinni vanhoissa jutuissa ja ilmeisestikin arvostaa sitä, että bändit saavat kehittyä ja uudistua. Long live Kaaoszine!!

Amberian Dawn Facebookissa
Amberian Dawnin Kotisivut
Haastattelu: Tia Salmela