Haastattelussa Holy Life: ”Mä en vieläkään ymmärrä sitä, miksi ei jokaista keikkaa vaan striimata”

Kirjoittanut Teppo Luoma - 23.8.2020


Lahtelainen Holy Life on hiljakseen ollut työstämässä uutta levyä, ja Kaaoszine istahti vokalisti AV:n ja kitaristi Markon kanssa keskustelemaan kuulumisista, Torven livestriimikeikasta sekä keikkakulttuurin murroksen tarpeesta. Alla haastattelun parhaat palat:

Mitä kuuluu? Miten on mennyt?

Marko: No, sillä lailla vähän perseesti on mennyt, kun tuo Ojalan poika päätti ryhtyä kotivanhemmaksi, niin meitä on yksi vähempi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

AV: Tämä kevät tuotti meille muutenkin ongelmia. Sen kerran, kun ollaan normaalisti, niin suurin osa keikoista, mitä on tehty, ne on ulkomailla. Ja nyt kun me saatiin kerrankin rakennettua itsellemme uskomattoman hyvä keikkakesä Suomessa, niin sitten tulee korona, joka veti maton meidän alta ihan kokonaan.

Marko: Siinä mielessä kyllä veti aika vituilleen tämä homma meidän puolesta. Keikkoja olisi ollu kerrankin paljon tehtäväksi.

Teillähän oli uutta aluevaltausta muodossa, kun pääsitte vetämään Lahden Torvessa striimikeikkaa? Mistä lähti idea muotoutumaan ja kuinka se eteni? Vanhoista jääröistä koostuvaa sludge-bändiä ei ihan heti ensimmäiseksi kuvittelisi striimibändiksi?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

AV: Korjaan vähän nykyorkesteritermiä, että ei olla sludge-bändi, koska ne ovat oikeasti likaisempaa ja väkivaltaisempaa porukkaa. Ollaan enempi rakastajia, eli mennään sinne stonerin puolelle. Itse keikkaan, niin ravintolan puolelta tuli kyselyä. Ollaan tuttuja ihmisiä ravintolan puolella, ettei ihan puun takaa tullut. Kysyttiin, että tehdäänkö ja totta kai tehdään. Oli jännittävä kokemus päästä tekemään tuommoista, koska oli jo kerennyt nähdä netistä, miten se tehdään. Nyt päästiin itse, ja sehän oli ihan hemmetin outo juttu. Ei se ollut enää se, että lyödään soundcheckit ja pois.

Marko: Kiitokset muutenkin Torvelle, että yleensäkin järjestivät tämmöisen ja kysyivät, lähdettekö tekemään tämmöistä pilotointia sekä kokeilemaan, miten tämä homma toimii. Oltiin tässä kaupungissa ensimmäiset, jotka sitä pääsivät kokeilemaan. Tuohan olisi jatkossa formaattina toisaalta ihan kiva semmosille pienemmille orkestereille, jotka haluavat tuoda itselleen näkyvyyttä.

AV: Mutta Torven soundi toimi ihan helvetin hyvin. Se oli aivan upeata. Voin kertoa, että tulevalle julkaisulle tulee meille täky Torven livestä, koska se soundas niin helvetin hyvältä.

Marko: Meillä oli pari omaa kameraakin Torven kameroiden lisäksi, niin nyt olen tekemässä siitä livevideota. Minulla ja tietokoneella on vähän yhteistyökykyvaikeuksia tällä hetkellä, mutta yritämme niitä parhaamme mukaan setviä tulevina viikkoina. Niiltä tiimoilta sieltä tulee ainakin yksi livevideo, se on ihan varma. Soundipolitikiikka ja kuvaushomma, kaikki tällainen oli oikeasti aika hyvällä holtilla sillain ensimmäiseksi vedoksi. Keikan kameramies on tehnyt aikaisemminkin näitä tämmöisiä livestriimi-hommia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

AV: Joo, kun ajattelin sitä, miten hemmetin hankalaa se on tehdä tuommonen, kun ollaan vaan tyhjälle salille. Mutta mehän ratkaistiin se asia sillä loppupelissä, että me todettiin vaan pumpatkaa se sali täyteen savua, niin mehän ei nähty edes kameramiehiä. Ei periaatteessa muuttunut siitä, kun aikoinaan soitettiin Tukholmassa rock-pubissa. Periaatteessa keikka oli samanlainen, koska se oli vaan pelkkä semmonen savuvalli. Sitten vaan olet kädet kädet pystyssä ja esität rokkitähteä. Ensimmäinen 10 minuuttia vähän tuli mietittyä, et eihän täällä ole ketään, mutta sen unohtaa. Koska ukkojen kanssa on vaan niin helppo soittaa, ja sitten kun tiedettiin, että tämä on keikka.

Marko: Mä en vieläkään ymmärrä sitä, miksi ei jokaista keikkaa vaan striimata, eihän se tarvitse kovin hääppöistä kameraa.

AV: Varsinkin jos baareissa on keikka on loppuunmyyty. Ne ovat saaneet sen rahan joka tapauksessa siitä, niin miksi ne ei lyö sen jälkeen, että tämä on sit free.

Marko: Nykyajan teknologia on kuitenkin lähes ilmaista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

AV: Eikä me nyt ei rahaa saada tuosta soittamisesta muutenkaan. Mutta mieluummin se, että jengi kuulee sen musan. Varsinkin indiebändiporukoissa. Jengi löytää ja innostuu uudesta musasta.

Eli keikkakulttuuri on murroksen tarpeessa?

AV: On. Ehdottomasti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Marko: Jos tämä korona on jotain näyttänyt, niin se on just tämä.

AV: Aloitetaan ne keikat myös aikaisemmin. Kasilta keikka, kympiltä himaan. Se olisi helvetin hyvä. Yksi bändi, niin ysiltä himaan, kaks bändiä kympiltä himaan. Olisi hyvä, et siellä nyt porukka haluisi käydä, mutta kun se on niin myöhäistä se keikkojen aloitus.

Marko: Monet odottaa yhteentoista asti, että aloitetaan. Ei tänne ketään tule. Laitetaan se keikka myös livestriimiksi.

AV: Viikkokeikkojen livestriimille maksullisuus, mutta jos menet saliin, niin olisi vaikka ilmaista. Ihmiset voi kattoa sen himassa, niin pystyt käymään nukkumaan ja menemään aamulla skarpisti töihin.

Marko: Siellä striimissä on 100 ihmistä. Ne maksaa vaikka euron.

AV: Se olisi huntti. Sä saat miksaajalle maksettua ja that’s it. Bändi saa jotain hynyjä siitä, ja paikalle tulleet ihmiset ostaa ehkä merchandisea ja jotain, mutta sitten voidaan sanoo, että tuolla netissä oli 100 ihmistä katsomassa.

Mitäs on luvassa uudella levyllä? Onkos tulossa EP vai kokopitkä?

Marko: Koko levyn tahtilaji on erilainen kun aikaisempi. Se tavallaan jatkaa siitä, mihin edellinen levy loppuu. Se on kaikki niinku semmoista ”offbeatti”-kamaa, vähän kuin Fenderin jotkut kitarat. Ne ei ole semmoisia sieviä. Siinä on jotenkin siitä semmoista vasemman jalan tanssittamista.

AV: No mehän tehtiin semmoinen päätös tuossa tuon sen ensimmäisen pitkänsoiton jälkeen, eli meidän tokan julkaisun jälkeen, että ei enää tehdä pitkäsoittoja. Tehdään tällä orkesterilla kolmen tai neljän biisin julkaisuja, mutta kun niiden pituudet on kuitenkin puolessa tunnissa ja päällä, niin niitä on ihan turha ruveta silleen miettimään. Se on sen levy-yhtiön homma, julkaiseeko ne sen pitkäsoittona vai jonain muuna, mutta me tehdään kolmen neljän biisin julkaisuja. Ne on meille helpompia, ja pystytään se konsepti rakentamaan fiksusti paremmaksi.

Marko: Joo, siis tää on meidän kannalta erittäin hyvä ratkaisu. Siis varsinkin minun kannalta ihan helvetin hyvä ratkaisu.

AV: No, Marko tekee meillä 99 % biisimateriaalista, ja kun se on hänen mielestään näyttökunnossa, niin tuo kämpälle, jossa ruvetaan siinä sitten kimpassa rakentamaan. Ja mä rupean miettiimään, että kuinka paljon laulan mihinkin kohtaan.

Marko: Jos puhutaan biisin teosta, niin pikkuhiljaa siirtynyt siihen, että biisin nimi on se, mikä ratkaisee. Jos sen biisin nimi on ”Whores of Babylon”, niin se kuvastaa sitä biisiä.

AV: Tässähän on aika monta kertaa käyny myös silleen, että Marko on tehnyt jonkun tietyn nimisen biisin, ja sitten mä oon muuttanut sen kokonaan [naurua].

Onkos keikkakuvioita varmistunut?

AV: No on, sanotaan, että keikkakuvioita on siinä mielessä varmat heti, kun Ruotsi aukeaa, mutta niitä ei voi julkaista missään vaiheessa, kunnes varmistuu. Sanotaan näin, että Suomessa ei ole bookattu mitään, mutta sitten taas muualle on ja paljon.

Ruotsi on ollut teillä aika suosittu keikkamaa. Mikäs teidät sinne vetää?

AV: Hiton hyvä kysymys.

Marko: Ne on varmaan ne aallot ja letkeä tunnelma.

AV: Ollaan ekan levyn jälkeen heti käyty siellä, ja se keikkaväki on kasvanut. Aloitettu semmoisista pienistä puolitäysistä klubeista, ja se on jälkeen on päästy siihen, että meillä on ollu 800–900 henkeä täyttäviä saleja. Jos en ollut itse bookannut meille Lahteen keikkaa, niin meillä ei ollut Lahdessa keikkaa, mutta käytiin kuitenkin lämppää Crowbaria Tukholmassa. Ruotsalaiset huoli meidät huomattavasti paremmin.

Otetaas loppuun musiikkisuosituksia. Jos pitäisi suositella lukijoille joitain hyviä kesän loppuun sopivia biisejä, niin mitä olisivat?

AV: Aina pitää kuunnella Venomia. Eli multa tulee VenominNightmare”. Sen takia, koska se on vaan niin pahuutta. Willie Nelsonin ja Snoop Doggin yhteiskappale ”Roll me up and smoke me when I die”. Se on hyvä. Se on ihan helvetin hyvä. Willie ja Snoopp on muuten tekemässä uutta levyä.

Marko: Mä lähtisin siitä, että Frank Zappa ja ”Fembots in wet t-shirt” ja sitten LettucenDouble header”.

AV: Vedetään vielä vikaksi ihan mikä tahansa Princen biisi, mikä ois tommoinen oikein hyvä?

Marko: Endorphinmachine”. Siin on kikkelit ja rokkelit kaikki kohdillaan

Holy Life

AV Vedenpää: Vokaalit
Samu Pusila: Bassot
Hannu Väänänen: Rummut
Mika Ojala: Kitarat
Marko Lehto: Kitarat

Facebook: https://www.facebook.com/holylife918/
Instagram: https://www.instagram.com/holylifeband/
Bandcamp: https://holylife.bandcamp.com/