Haastattelussa modernin progressiivisen metallin suunnannäyttäjä VOLA

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 20.3.2019

(English translation included)

Tanskalainen modernia progressiivista metallia esittävä VOLA on noussut genressään hiljattain yhdeksi mielenkiintoisimmista uusista tulokkaista. Julkaistuaan vuonna 2015 debyyttialbuminsa ”Inmazes” bändi herätti huomiota raikkaalla yhdistelmällään djenttia, elektronisia elementtejä ja suuria kertosäkeitä. Vuonna 2018 bändi julkaisi kakkosalbuminsa ”Applause of A Distant Crowd”, minkä myötä yhtye on kiertänyt sekä Monumentsin että Hakenin kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaaoszine istahti alas laulaja-kitaristi Asger Mygindin ja rumpali Adam Janzin kanssa 25. päivä helmikuuta Debaser-klubilla Tukholmassa. Jutun lopussa on alkuperäinen englanninkielinen haastattelu. Suuri kiitos Julius Lehtoselle avusta haastattelun kanssa.

Miten teidän kevät ja kiertue Hakenin sekä Bent Kneen kanssa ovat lähteneet käyntiin?

Asger: Sanoisin, että toistaiseksi erittäin mukavasti. Ihmiset ovat ystävällisiä ja on mukavaa soittaa täpötäysille saleille. Kiertueeseen on mahtunut muutama loppuunmyyty keikka, joten olemme todella iloisia tällä hetkellä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Millaista on ollut soittaa Bent Kneen ja Hakenin kanssa? Koetteko sopivanne hyvin joukkoon?

Asger: Mielestäni on mukavaa, että kattaus on todella monipuolinen. Minusta tuntuu, että olemme joukon aggressiivin bändi – miten sen nyt haluaa sanoa. Mikä on aika hauskaa, sillä ollessamme hetki sitten kiertueella Monumentsin, Atlaksen ja Kadinjan kanssa olimme kenties se pehmein yhtye. On hauskaa vaihtaa tällä kertaa osia.

Teillä on selkeästi oma paikkanne tällä kiertueella.

Asger: Kyllä, todellakin! Tällä kiertueella tulee mielestäni hyvin esiin progressiivisen musiikin eri muodot.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mukana on selkeästi lähes koko kattaus: on raskasta, koukeroista ja mitä ikinä Bent Knee on.

Asger: Sitä oudompaa settiä myös, kyllä! Todellakin.

Kuten mainitsit olitte syksyllä mukana Monumentsin kiertueella. Miten näiden kahden bändin, Monumentsin ja Hakenin, yleisöt ovat eronneet toisistaan? Miten teidät on otettu vastaan?

Adam: Monumentsin kiertueella yleisö piti selkeästi enemmän moshpiteista ja sen sellaisista. Täällä ihmiset tykkäävät seistä paikallaan ja analysoida kuulemaansa, joten nuo kaksi yleisöä poikkeavat selkeästi toisistaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Nimenne on suomeksi ilmaus sanalle ”volyymi”. Mitä nimenne oikeasti tarkoittaa, ja mistä se on peräisin?

Asger: Se tarkoittaa italiaksi ”lentämistä”. Me pidimme siitä, että se on lyhyt ja tyylilajineutraali, sekä helppo lausua. Olemme siihen tyytyväisiä!

Debyyttialbuminne ”Inmazes” oli raskasta metallia Meshuggahin tyyliin. Teidän uusi levynne ”Applause Of A Distant Crowd” on puolestaan ensimmäisen EP-levynne tavoin enemmän rockia. Onko kehitys ollut teille luonnollinen, ja mihin olette viemässä soundianne seuraavaksi?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Asger: Tuo on hyvä kysymys. Meidän uudet julkaisut tulevat olemaan mielestäni aina reaktioita siihen, mitä olemme tehneet viimeksi. Joten minun mielestäni ”Applause” on ehdottomasti reaktio ”Inmazesiin”, joka oli enemmän meshuggahmainen ja ”djentahtava”. Kun aloimme työstää uutta albumia, ne kappaleet, jotka muistuttivat meitä ”Inmazesista”, tuntuivat vanhoilta – kuin olisimme jo tehneet ne. Oli paljon innostavampaa kokeilla jotakin uutta.

”Inmazes” on tässä kohtaa myös jo melko vanha albumi ottaen huomioon, että aloititte työstämään sitä vuonna 2013. Lienee hyvinkin mahdollista, että siitä soundista ”kasvaa yli”.

Asger: Kyllä, todellakin! Luulisin, että seuraava albumi tulee olemaan vastareaktio sille, mitä nyt teimme. Se voi olla taas raskaampaa tai sitten jotain ihan muuta.

Mitkä kappaleet ovat mielestänne uponneet teihin itseenne ja yleisöön parhaiten livenä?

Adam: Hmm, tuo on hyvä kysymys. Tykkään soittaa ”Whalerin” tyylistä kappaletta eniten. Se on täynnä energiaa. Mutta on hieman hankalampaa sanoa, mikä uppoaa yleisöön, koska se riippuu yleisöstä.

Asger: On mielenkiintoista huomata, miten dynamiikka toimii. Esimerkiksi siirtyminen rauhallisesta kappaleesta raskaampaan. Kyse on enemmän liikkeistä kappaleiden välillä kuin yksittäisistä kappaleista. Tykkäämme esimerkiksi soittaa ”Whalerin” tyylisen kappaleen kevyen biisin jälkeen. Yritämme luoda settilistat niin, että niihin syntyy dynamiikkaa.

Yhtyeenne on alkanut viime vuosien aikana saada yhä enemmän huomiota. Millaisia neuvoja antaisitte niille nuorille bändeille, jotka haluavat päästä samalla tavalla osaksi skeneä?

Asger: Mielestäni heidän pitäisi keskittyä enemmän omaan soundiinsa ja ottaa laulunkirjoitus vakavasti. Bändeillä tuppaa olemaan tapana ostaa uusimmat instrumentit, tehdä hienot logot ja valmistaa aika lailla kaikki muukin itse paitsi musiikki. Mutta musiikki on se, joka merkitsee lopulta eniten. Joten jos se ei ole kunnossa, kaikki romahtaa. Keskittykää koko homman ytimeen, joka on musiikki ja kappaleet. Kehittäkää vasta sitten muita asioita.

Adam: Eikä tarvitse ottaa asiasta stressiä. Ottakaa oma aikanne ja varmistakaa, että lopputulos on varmaa.

Asger: Aivan, kuten esimerkiksi tekemällä EP:n ennen albumin julkaisemista.

Mitä ajattelette tavasta, jolla ihmiset nykyään kuluttavat musiikkia, koetteko sen vaikuttavan omaan musiikkiinne?

Asger: Minulla on ainakin taipumus kuunnella yksittäisiä kappaleita, kun kuuntelen musiikkia. Mutta tuo on hyvä kysymys, koska otan kuitenkin albumikokonaisuuden vakavissani, kun sävellän VOLAlle. Mielestäni ne aaltoilut, joista puhuimme settilistojen kohdalla, ovat tärkeitä myös albumeissa. Niiden tulee synnyttää sellainen kurvikkuus, vähän niin kuin vuoristorata. Voisin kuitenkin kuvitella, että tulemme joskus tekemään albumeista erillään olevia yksittäisiä singlejulkaisuja.

Edellinen rumpalinne Felix Ewert poistui yhtyeestä vuosien 2016-2017 aikana, minkä jälkeen Adam Janzi liittyi mukaan. Miten Adamin soittotyyli sopii soundiinne, ja onko hän tuonut mukaan jotain uutta?

Asger: Mielestäni Adam on tosi hyvä hyödyntämään stack-symbaaleita. Felix oli enemmän tyypillisempi rumpali, kun taas Adam tykkää rakentaa eri kuvioita perkussiivisilla staccato-soundeilla.

Adam, miltä sinusta tuntui liittyä bändiin? Koitko, että sinulla ja bändin jäsenillä klikkasi musiikillisesti?

Adam: Kyllä, mielestäni kaikki sopi yhteen todella hyvin. Ei ollut oikein mitään, mihin minun tai heidän olisi pitänyt mukautua tai muuttua. Kaikki vain lähti toimimaan ja on ollut yllättävän sulavaa.

Olit pitkään Peripheryn Matt Halpernin rumpuoppilas. Millainen hän oli opettajana?

Adam: Hän on mahtava opettaja! Hänen kanssaan kyse ei ole pelkästään rudimenteista tai teknisistä asioista vaan enemmän sinusta muusikkona, koko alasta ja siellä navigoimisesta, ja miten olla parempi muusikko.

Hän oli siis enemmän ikään kuin musiikin opettaja ja mentori kuin pelkkä rumpuopettaja?

Adam: Joo, enemmän musiikin opettaja, juuri niin! Hän on todella kiltti ja hyvä saamaan sekä simppelit että monimutkaiset asiat perille. Arvostan hänen ”johdatuksensa” ja ystävyytensä korkealle.

Millainen on Tanskan metallikenttä?

Asger: Minusta tuntuu, että noin kymmenen vuotta sitten alkanut djent-suuntaus vaikutti siihen suuresti. Moni yhtye otti vaikutteita Meshuggahilta ja muovasivat sitä omanlaisekseen.

Tai sitten vain kopioivat sitä…

Asger: Haha, joo. Joidenkin bändien kohdalla on hankalaa löytää niiden omaa persoonaa, mikä on mielestäni koko djent-skenen ongelma. Siitä tuli hieman geneeristä, ja näimme suuren kasvun sellaisissa yhtyeissä Tanskassa.

Koetteko olevanne ulkopuolisia vai tuntuuko teistä, että kuulutte joukkoon?

Asger: Meillä ei ole ollut kovin suurta liikehdintää Tanskassa. Esimerkiksi meidän tiimimme on Saksassa, joten olemme keskittyneet enemmän Saksaan ja Yhdistyneisiin kuningaskuntiin. Olen pitänyt silmällä sitä, mitä Tanskassa tapahtuu, mutta en koe meidän olevan suuresti osana sitä.

Millaista musiikkia kuuntelette vapaa-ajallanne? Onko teillä joitain uusia löytöjä?

Asger: Olen ruvennut kuuntelemaan paljon Godfleshia, joka on sellaista synkkää industrialia. Rakastan heidän synkkyyttään, konemaisia biittejä ja matalavireisiä kitaroita. Olisi hienoa kokeilla jotain sellaista.

Adam: Bent Kneen lisäksi olen kuunnellut hiljattain puolalaista black metalia kuten Mgłaa.

Huomaan, että sinulla on myös ylläsi Humanity’s Last Breath -paita…

Adam: Joo, totta kai! Pitää tukea kavereita, haha!

Onko teillä harrastuksia musiikin ulkopuolella?

Asger: Hmm. Musiikki vie suuren osan ajastani. Teen itse asiassa musiikkia televisioon. Mutta en sanoisi, että minulla on varsinaisesti harrastuksia. Tykkään käydä pitkillä kävelyillä ja kuunnella podcasteja. Ja ymmärtääkseni myös Adam tykkää kuunnella podcasteja.

Adam: Kyllä

Mitä haluaisitte sanoa suomalaisille faneillenne ja Kaaoszinen lukijoille?

Asger: Olemme pahoillamme, ettemme ole soittaneet Suomessa sitten vuoden 2016 Katatonia-kiertueen. Suunnittelemme tulevamme sinne jo toivon mukaan tänä vuonna!

Danish progressive metal band VOLA has quickly risen to be one of the most interesting newcomers in their genre. The band gained a lot of attention in 2015 when they released their debut album ”Inmazes”. It was a refreshing mixture of djent, electronic elements and big choruses. In 2018 VOLA released their second album ”Applause of A Distant Crowd”, and later toured with Monuments and Haken.

Kaaoszine sat down with the singer and guitarist Asger Mygind, and the drummer Adam Janzi 25th February at Debaser in Stockholm. Big thanks to Julius Lehtonen for all his help regarding the interview.

How has your spring, and the new tour with Haken and Bent Knee started?

Asger: It has been very nice so far, I would say. People are very friendly, and it’s nice playing for packed venues. There have been several sold out shows. So we are definitely very happy at this point.

How has it been like playing with bands like Bent Knee and Haken? How do you guys feel like you fit in the picture?

Asger: I think it’s nice that the package has such a great variety. I think we are the most aggressive band, or whatever you want to call it. Which is kind of fun, since last time we were on tour with Monuments, Atlas and Kadinja we were maybe the more mellow or soft band there. So it’s nice to be in another place this time.

You definitely seem to have your own niche here…

Asger: Yeah, exactly! There are different takes on what progressive music is on this tour I would say.

You have like the whole range here: there’s the heavy stuff, proggy stuff and then there’s whatever Bent Knee is…

Asger: The more quirky stuff, yeah! Exactly.

As you mentioned earlier you toured with Monuments last fall. How have the audiences of these two different bands, Monuments and Haken, welcomed you so far? How would you compare the two different audiences?

Adam: They were obviously more keen to moshpits and stuff like that on the Monuments tour. Here people want to stand still and analyse what’s going on. So the two crowds are quite different.

Your name has a meaning of “volume” in Finnish. What does your name actually mean and where did it come from?

Asger: It means “flying” in Italian. We just liked that it’s short and that it sounds genre neutral. And it’s easy to pronounce. We are happy about it!

Your debut album “Inmazes” was definitely heavy in the style of Meshuggah, and your new record “Applause Of A Distant Crowd” is much more rock inspired as was your debut EP. Has the progression been natural to you, and where do you think you will next take your sound to?

Asger: That’s a good question. I think our new releases will always be a reaction to what we just previously did. So in my point of view “Applause Of A Distant Crowd” is definitely a reaction to “Inmazes”, which was definitely more Meshuggah inspired with this “djenty” kind of sound. When we started working on “Applause” the songs that reminded us of “Inmazes” felt a bit old like we would have already been there. So it was more exciting to try something new.

And ”Inmazes” is definitely a bit old album at this point since you started working on it in 2013. So it’s very possible to grow out of that sound…

Asger: Yeah, exactly! So I guess the next record will be a reaction to what we just did. It might be heavier again, or something completely different.

Which songs do you feel have resonated live with you and your audience the best?

Adam: Hmm, that’s a good question. I think that a song like “Whaler” is a song I like to perform the most. It’s just about the pure energy of it. But it’s hard to say which resonates with the crowd, I think. Because it depends on the crowd.

Asger: An interesting thing to notice is just how the dynamics work, like from going from a very mellow song into a heavy song. It’s more about the movements between songs than specific songs working really good. For example, we like to go into a song like “Whaler” after playing a soft song. We try to form setlists so that it has kind of a curve in it.

You are a band that has just started gaining a bit more recognition over the last few years or so. What would be your advice to young emerging bands who share the same dream of breaking in the scene and start touring and stuff like that?

Asger: I think they should spend some time figuring out what their sound is and just take songwriting very seriously. I think bands have a tendency to buy the newest possible instruments, make fancy logos and prepare basically everything else than the music itself. But the music is what really matters in the end. So if that’s not there, all the other things will collapse in a way. So focus on the core of it all, which are the songs and the music, and then develop all the other things.

Adam: And there’s no need to be stressed about it. Just take your time and make sure that it’s solid.

Asger: Yeah, for example make some EPs before you release a full album.

How do you guys feel about the way people consume music today, does it affect the way you make music?

Asger: I think I have a stronger tendency to listen to individual tracks when I listen to music. But it’s a good question, since I still take the album format very seriously when writing VOLA songs. So I think that the movements in the live set we talked about are important also in an album so that it builds this curve like a rollercoaster. I can imagine that maybe we will make some singles in the future that won’t be a part of any album.

Your previous drummer Felix Ewert left the band somewhere between 2016 and 2017, and then Adam Janzi joined in. How do you feel Adam’s playing is fitting your current sound, did he bring something new to the table?

Asger: I think Adam is a very good at incorporating stacked cymbals. Felix was more about playing the standard drum set that you have with two crashes and a china cymbal. So I think Adam likes to build up patterns with these more percussive staccato sounds.

How did it feel like coming into the band, Adam? Did you feel like you had a connection with the guys musically?

Adam: Yeah, everything just fit very well, I think. There wasn’t anything that I felt like I or they had to change or adapt to. It just pretty much worked. It’s been surprisingly smooth.

I’ve understood that you were a long-term drum student of Matt Halpern from Periphery. What was he like as a teacher? What would you consider to be the most important thing/things you’ve learned from him in regards to drumming or something else?

Adam: Oh, he’s amazing as a teacher! It’s not just about the rudiments and the technical stuff but it’s all about you as a musician, the industry and how to navigate there and how to be a better musician.

He was maybe more like a music teacher and a mentor than just a drum teacher?

Adam: Yeah, more like a music teacher, exactly! He’s super kind and just very good at conveying both simple and complicated messages. I highly value his mentorship and his friendship.

How is the metal and especially progressive metal scene in Denmark?

Asger: I think it was greatly affected by the whole djent movement, which started like ten years ago or something like that. A lot of bands took these Meshuggah vibes and created their own thing with it.

Or just copied it…

Asger: Haha, yeah. Some bands are, like, hard to set aside and say “this is their personality”, which I think was a problem with the djent scene. It became maybe a bit generic. We definitely saw a grow in those kind of bands in Denmark.

Did you consider yourselves as outcast there, or did you feel like you fit in?

Asger: We haven’t really had that much action going on in Denmark. Like our management is based in Germany for example. We have been more focused on, like, the UK and Germany. I’ve been observing what’s going on in Denmark, but I don’t feel like we have been a great part of it really.

What music do you guys listen to on your free time? Any recent discoveries?

Asger: I’ve started listening to a band called Godflesh, which is this kind of dark industrial stuff. I really love their dark vibe and the machine like beats with really down tuned guitars. I would like to explore that a bit, maybe.

Adam: Besides Bent Knee there’s also some pretty nice black metal from Poland like Mgła. That’s kind of what I’ve been listening to lately.

And I see you are also wearing a Humanity’s Last Breath shirt…

Adam: Yeah, of course! Gotta support the boys, haha!

Do you guys have any hobbies outside the music?

Asger: Hmm. Music takes a lot of my time. I do some film scoring for TV, actually. I wouldn’t say that I have any hobbies, really. I like to take long walks listening to podcasts in Copenhagen. And Adam likes to listen to podcasts too, I think.

Adam: Yeah

What would you like to say to your fans in Finland and the Kaaoszine readers?

Asger: We are sorry we haven’t played a show there since the Katatonia tour in 2016. We are planning coming back hopefully this year!