Haluatko bändisi uuden kappaleen julki verkkomedioissa? Näin lähestyt medioita oikeaoppisen tiedotteen kera

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 14.9.2019

Nykypäivänä maailmassa julkaistaan itsenäisesti musiikkia enemmän kuin koskaan. Siinä missä suurilla levy-yhtiöillä on yleensä omat tiedottajansa mediatiedotteiden kirjoittamisen varalta, itsenäiset artistit / bändit joutuvat usein lähestymään medioita suoraan saadakseen musiikkiaan esille eri alustoille. Kaaoszinea lähestytään päivittäin parhaimmillaan useiden kymmenien tiedotteiden muodossa, niin levy-yhtiöiden kuin itsenäisten artistien / bändien toimesta. Siinä missä suurien toimijoiden tiedotteet ovat usein ammattimaisesti kirjoitettuja ja sisältävät riittävästi tietoa uutisoitavasta asiasta, oli se sitten uusi musiikkivideo, uusi kappale tai vaikkapa tuleva keikka, niin usein itsenäisten toimijoiden yhteydenotot ovat hätäisesti lähetettyjä ja harvoin sisältävät tarpeeksi olennaisia asioita vaivattoman uutisen kirjoittamiseen.

Kun lähestyt musiikkimediaa bändisi uuden julkaisun tiimoilta, niin muista ensin tarkistaa, mistä median oikeasti tavoittaa parhaiten. Kaaoszinea lähestytään, kuten varmasti lähes kaikkia kotimaan musiikkimedioita, milloin minkäkin sosiaalisen median sivun kautta vaikka lähes kaikilla medioilla on olemassa omat yhteystiedot, jotka toimivat oikeana kanavana tavoittaa media.

Lähestyessä mediaa uutisen tiimoilta olisi tärkeä huomioida seuraavat seikat:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
  1. Asia, josta halutaan tiedottaa on mahdollisimman selkeästi ja kattavasti kirjoitettu. Mitä on julkaistu? Miksi on julkaistu? Onko kyseessä jokin vanha kappale vai kenties uusi kappale tulevalta albumilta? Mitä valmiimpi tiedote on, sen nopeampaa se on lisätä ja sen helpommin bändi saa kappaleensa esille.
  2. Lyhyt historiikki bändistä taustatyön helpottamiseksi. Monesko julkaisu on mahdollisesti kyseessä ja onko bändi läpikäynyt esimerkiksi muutoksia tulevalle albumilleen? Aina ei bändeiltä löydy edes Facebook-sivua, jolloin uutisen lisääminen voi osoittautua yllättävän paljon aikaa vieväksi. Jos nimi on tarpeeksi tuntematon, ei esimerkiksi Facebookin haussa löydy kaikkien bändien tilejä.
  3. Tuore promokuva bändistä viimeisimmän kokoonpanon kera. Mikäli kuvaa ei ole saatavilla, niin jokin livekuva, johon on valokuvaajan suostumus julkaisemista varten.
  4. Kaikki bändin sosiaalisten medioiden linkit. Tiedotteen kirjoittaminen nopeutuu huomattavasti mikäli yhtyeen kanavat löytyvät sähköpostista vaivattomasti ilman sen suurempaa etsintää.

HUOM!

Nykypäivänä lähes kaikki mediat verkossa käyttävät sivustollaan vaakakuvia, joten mikäli olet ottamassa uusia promokuvia bändisi kanssa, ota tämä seikka huomioon, sillä pystykuva ei aina taivu fiksusti editoinnissa vaakakuvaksi ja esimerkiksi Kaaoszinessa artikkelin julkaisun vaatimuksena on, että se sisältää kuvan tekstin alussa bändistä. Mikäli bändillä ei ole olemassa virallista promokuvaa, olisi syytä mailin liitteeksi liittää vaikka jokin tuore keikoilla otettu livekuva, johon on pyydetty valokuvaajan suostumus.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy